Έντυπη Έκδοση

Ludovico Einaudi

«Μου λείπει πολύ ο Ιταλο Καλβίνο»

Ο διάσημος Ιταλός πιανίστας μιλά στην «Ε» για το φίλο του Ιταλο Καλβίνο, τον εκδότη πατέρα του και τον πρωθυπουργό παππού του

Αρκετοί στη χώρα μας τον γνώρισαν μόλις τα τελευταία 2 χρόνια, εξαιτίας της μουσικής επένδυσής του στη διαφημιστική καμπάνια Johnnie Walker, αλλά και ενός remix πάνω σε δική του σύνθεση που έγινε το απόλυτο hit του καλοκαιριού. Μια πρώτη γνωριμία με τον Ludovico Einaudi εντελώς άδικη, μιας και μιλάμε για έναν από τους κορυφαίους και πιο πρωτοποριακούς πιανίστες παγκοσμίως, με καριέρα τουλάχιστον τριών δεκαετιών και που φέρει επιπροσθέτως ένα όνομα που έχει ταυτιστεί στην Ιταλία με τον πολιτισμό και την πολιτική του 20ού αιώνα.

 Εγγονός πρωθυπουργού (1948-1955) και γιος του περίφημου εκδότη Giulio Einaudi, από τον ομώνυμο εκδοτικό οίκο του οποίου εξέδωσαν τα βιβλία τους μερικοί από τους σημαντικότερους διανοούμενους του περασμένου αιώνα. Ντε Σάνκτις, Γκομπέτι, Γκράμσι και φυσικά ο κορυφαίος Ιταλο Καλβίνο, που, όπως μας αποκάλυψε ο Ludovico Einaudi στη συζήτηση που είχαμε μαζί του, διέμεναν στο ίδιο σπίτι, σε διαφορετικό όροφο.

Ο Ιταλός βέβαια καλλιτέχνης δεν αρκέστηκε στην προγονική δόξα. Εχει κυκλοφορήσει μία σειρά από άλμπουμ που ανέβηκαν σε περίοπτες θέσεις στα charts και σημείωσαν πωλήσεις υψηλότερες από ένα εκατομμύριο και «ξεπουλάει» τα εισιτήρια των πιο εκλεκτών αιθουσών συναυλιών σε όλο τον κόσμο, έχοντας συνθέσει μία σειρά από βραβευμένα κινηματογραφικά scores.

Ενα χρόνο μετά την παρθενική εμφάνισή του στο αθηναϊκό κοινό, ο «αλχημιστής» της κλασικής, ροκ, ηλεκτρονικής και world music σκηνής, Ludovico Einaudi, επιστρέφει στη χώρα μας απόψε στις 9 μ.μ. στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού και μιλά στην «Ε» για την πολυαναμενόμενη συναυλία κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, τις αναμνήσεις του από τον Ιταλο Καλβίνο, τη δύναμη της μουσικής και της εικόνας, που όταν συνδυάζονται δημιουργούν πρωτοφανέρωτες διαστάσεις στο χώρο και το χρόνο.

Το νέο του άλμπουμ «In a Time Lapse» χρειάστηκε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί και ηχογραφήθηκε τον Οκτώβριο του 2012 σε ένα μοναστήρι κοντά στη Βερόνα.

Από την περσινή συναυλία  στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Από την περσινή συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Οπως και στα προηγούμενα άλμπουμ του, στο «In a Time Lapse» κυριαρχεί το πιάνο και συνοδεύεται από έγχορδα και διακριτικά synths και ηλεκτρονικούς ήχους. Και αναπτύσσεται σαν σουίτα με μία αντίληψη που ανακαλεί τη μορφή μιας νουβέλας διασπασμένης σε διαφορετικά κεφάλαια.

Η λογοτεχνία δεν τον έχει επηρεάσει άμεσα στη μουσική του, όπως μας ανέφερε χαρακτηριστικά, αλλά εμμέσως, μέσα από τους σημαντικούς συγγραφείς που γνώρισε στον οίκο «Einaudi». Στην τηλεφωνική μας επικοινωνία ο σπουδαίος Ιταλός μουσικός ανασύρει τις παιδικές του αναμνήσεις. Θυμάται τον πρωθυπουργό παππού του, έναν πολιτικό παλαιάς κοπής, που διέφερε από τους σημερινούς δημοσιοσχεσίτες πολιτικούς που τους ενδιαφέρει αποκλειστικά να είναι μέρος ενός σόου. Αντίθετα με τον εγχώριο πολιτικό νεποτισμό, ο Ludovico Einaudi είναι κάθετα αντίθετος στο ενδεχόμενο να πολιτευθεί και τον ενδιαφέρει να προσφέρει αποκλειστικά μέσω της τέχνης του, που έχει τη δύναμη σε περίοδο οικονομικής κρίσης να αποφορτίζει τις ψυχές των ανθρώπων, αρκεί βέβαια να υπάρχει έστω ένα κομμάτι ψωμί στο τραπέζι, διαφορετικά η Τέχνη δεν έχει κανένα νόημα.

- Επιστρέφετε πάλι στην Ελλάδα. Ποιο είναι το βασικό κίνητρο αυτής της επιστροφής;

«Είναι μεγάλη μου χαρά ούτως ή άλλως να έρχομαι στην Ελλάδα και ειδικότερα αυτή τη φορά, που η συναυλία θα γίνει σε αυτή την υπέροχη τοποθεσία κάτω από την Ακρόπολη. Από την πρώτη στιγμή που είδα σε φωτογραφίες το Ηρώδειο, ονειρευόμουν να παίξω σε αυτό το μαγευτικό αμφιθέατρο».

- Πόσο έχει επηρεάσει η λογοτεχνία τη μουσική σας, δεδομένου ότι ο πατέρας σας κατέχει τον ιστορικό εκδοτικό οίκο «Einaudi»;

«Δεν με έχει επηρεάσει με άμεσο τρόπο, αλλά δεν μπορώ να παραβλέψω τους σπουδαίους συγγραφείς που γνώρισα και με επηρέασαν εμμέσως. Ενας από αυτούς ήταν και ο Ιταλο Καλβίνο, που είχε τη μεγάλη ικανότητα να βρίσκεται μεταξύ μύθου, εκλεπτυσμένης και λαϊκής λογοτεχνίας. Αυτό με εντυπωσίαζε πολύ στα βιβλία του και αυτό ακριβώς με γοητεύει και στη μουσική και προσπαθώ να το κάνω πράξη. Να συνδυάζω το λαϊκό με το εκλεπτυσμένο».

- Πέρα από το γεγονός ότι ο Ιταλο Καλβίνο είναι ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους του 20ού αιώνα, τι ήταν αυτό που τον ξεχώριζε στα μάτια ενός παιδιού, δεδομένου ότι από τον εκδοτικό σας οίκο πέρασε όλη η πνευματική ελίτ;

«Ως μικρό παιδί τον έβλεπα πολύ συχνά, γιατί έμενε και στο ίδιο κτήριο που έμενα κι εγώ, σε άλλο όροφο. Τον θυμάμαι να συναντάται με τον πατέρα μου και να δουλεύουν μαζί. Ηταν ένας άνθρωπος με τρομερή παρατηρητικότητα και θεωρώ ότι τον θυμάμαι περισσότερο από κάθε άλλον εξαιτίας της δυνατότητάς του να εισέρχεται σε φανταστικά περιβάλλοντα και σε αυτή την περίπτωση στην ψυχή ενός παιδιού. Μου είχε χαρίσει κάποτε ένα μικρό φυτό και μου εξηγούσε πώς αναπτύσσεται, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο πατέρας τού Καλβίνο ήταν βοτανολόγος. Γι' αυτό κι εκείνος είχε τόσο μεγάλη γνώση για τον κόσμο των φυτών. Θυμάμαι ακόμη που όταν ασχολούμουν με τη φωτογραφία μού έλεγε τη γνώμη του, ξεχωρίζοντας τις πιο ενδιαφέρουσες. Εχω πολύ όμορφες αναμνήσεις από τον Ιταλο Καλβίνο και από την ώρα που έφυγε μου λείπει πολύ».

- Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια του χρόνου και πώς την αποδίδετε στη μουσική σας;

«Η έννοια του χρόνου δεν είναι δυνατόν να προσεγγιστεί με λόγια - και ειδικά μέσα σε λίγα λεπτά. Με τη μουσική μου περισσότερο από το να προσεγγίσω προσπαθώ να παίξω με το χρόνο. Να δημιουργήσω διαστάσεις όπου ο χρόνος διευρύνεται και άλλες που φαντάζει με μια φευγαλέα στιγμή. Μαγικές και μυστηριακές κάψουλες χρόνου, που όταν ακούς μουσική εισβάλλουν μέσα μας και μας αποκαλύπτονται σαν ένα είδος αντανάκλασης. Είναι υπέροχο να παίζεις με το χρόνο μέσα από τη μουσική».

- Θέλετε να μου μιλήσετε για την ηχογράφηση του «In a Time Lapse» σε μοναστήρι στη Βερόνα; Πώς σας αντιμετώπισαν οι μοναχοί;

«Εδειχναν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την ηχογράφηση και έρχονταν συνεχώς για να ακούσουν αλλά και να συζητήσουν μαζί μας. Ηταν πολύ θετικοί σε όλο αυτό που γινόταν, γιατί φυσικά δεν ήταν η πρώτη φορά που παρακολουθούσαν ανάλογη διαδικασία, καθώς η αίθουσα όπου ηχογραφήθηκε το άλμπουμ "In a Time Lapse" είναι διάσημη για την ακουστική της».

- Τα τελευταία, κυρίως, χρόνια τα βάζουμε με τους πολιτικούς. Εσείς τι θυμάστε σε ανθρώπινο επίπεδο από τον παππού σας και την ενασχόλησή του με την πολιτική;

«Ημουν πολύ μικρός, μόλις έξι ετών, και τον θυμάμαι αμυδρά. Τα περισσότερα που γνωρίζω για εκείνον προέρχονται από οικογενειακές αφηγήσεις. Αυτή τη στιγμή αν γυρίσω το χρόνο πίσω συνειδητοποιώ ότι ήταν ένας άνθρωπος ολιγαρκής, με σύνεση και εργασιομανής. Είχε μεγάλο πάθος με την οικονομία και τη γνώση εν γένει. Δεν είχε καμία σχέση με τους σημερινούς δημοσιοσχεσίτες πολιτικούς, που τους απασχολεί μόνο η προβολή και να αποτελούν μέρος ενός σόου».

- Θα μπαίνατε ποτέ στο χώρο της πολιτικής;

«Ποτέ δεν με τραβούσε αυτός ο χώρος. Αν και δεν αδιαφορώ για την πολιτική ως πολίτης, δεδομένου ότι ενδιαφέρομαι σε κοινωνικό επίπεδο για όσα συμβαίνουν γύρω μου, αλλά όλα αυτά τα ζητήματα μου αρέσει να τα προσεγγίζω και να τα εκφράζω μέσα από την τέχνη μου».

- Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία στη σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής;

«Κατ' αρχήν το γεγονός ότι πρόκειται για συνεργασία πολλών ατόμων και οφείλεις να βρεις μια κοινή βάση συνεννόησης σε πρώτο αλλά και σε δεύτερο -ψυχολογικό- επίπεδο με όποιον συνεργάζεσαι. Το πιο δύσκολο είναι να χτίσεις μια αγαστή και λειτουργική σχέση με το σκηνοθέτη».

- Τι έχει να προσφέρει η εικόνα στη μουσική;

«Η εικόνα είναι ένα εντελώς ξένο στοιχείο στη μουσική, που αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να δημιουργήσει μια άλλη διάσταση. Η ιστορία φυσικά της εικόνας με τη μουσική δεν είναι τωρινή και το πιο ξακουστό παράδειγμα είναι η όπερα, που είναι και το πιο σύνθετο είδος».

- Μπορεί η Τέχνη να μετριάσει τα θλιβερά αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης στις ψυχές των ανθρώπων;

«Η Τέχνη μπορεί να αποφορτίσει τις ψυχές των ανθρώπων, αλλά δεν μπορεί να λύσει προβλήματα τεχνικά και που έχουν σχέση με την ύλη. Η Τέχνη μπορεί να μας δώσει άλλη οπτική και να αποκτήσουμε άλλου είδους επιθυμίες που δεν έχουν σχέση με την ύλη. Να αλλάξουμε τη στρεβλή εικόνα του κόσμου που έχουμε μέσα μας. Δεν μιλάμε φυσικά για περιπτώσεις όπου λείπει το ψωμί από το τραπέζι. Εκεί η συζήτηση αλλάζει».

- Ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή στην Ιταλία σε οικονομικό επίπεδο;

«Αντιμετωπίζουμε περίπου τα ίδια προβλήματα με τις υπόλοιπες χώρες τις Ευρώπης, αλλά παρά τη μεγάλη ανεργία, ειδικά στους νέους, η οικονομία της Ιταλίας αυτή τη στιγμή φαίνεται να ανακάμπτει».

- Πώς εκτιμάτε αυτή τη θλιβερή και συνάμα δυσοίωνη κατάσταση στον ευρωπαϊκό Νότο;

«Δεν είμαι σε θέση να κάνω μια εκτίμηση με όρους. Αυτό που ξέρω με βεβαιότητα είναι ότι ο κόσμος εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Αντιλαμβάνομαι την κρίση σαν ένα γρανάζι που καθιστά την ανάπτυξη των χωρών μας πιο αργή».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Μουσική