Έντυπη Έκδοση

ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΓΑΛΛΙΑ (AIR FRANCE), ΓΕΡΜΑΝΙΑ (ΑΜΑΖΟΝ), ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ (ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ, ΜΕΤΡΟ), ΒΡΕΤΑΝΙΑ (ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ)

«Φτάνει πια με τη διάλυση της εργασίας»

Πάνω που οι σχεδιαστές της ευρωπαϊκής ανάκαμψης θυμήθηκαν την ανεργία και την ανάγκη στήριξης της απασχόλησης, ήρθαν νέες απεργίες να τους θυμίσουν πως αργά το θυμήθηκαν.

Η Amazon σφυρίζει κλέφτικα στα αιτήματα  των εργαζομένων Η Amazon σφυρίζει κλέφτικα στα αιτήματα των εργαζομένων Μετά την απεργία των πιλότων της Air France, στο καλεντάρι των κινητοποιήσεων ήρθαν να προστεθούν αυτές των εργαζομένων στη γερμανική Amazon, των Πορτογάλων νοσηλευτών και των οδηγών του μετρό στη Λισαβόνα.

Ταυτόχρονα στη Βρετανία προαναγγέλλονται για τα μέσα Οκτωβρίου κυλιόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις από το μεγαλύτερο συνδικάτο δημοσίων υπαλλήλων και πορεία διαμαρτυρίας στο Λονδίνο από τη συνομοσπονδία βρετανικών συνδικάτων.

Στη Γαλλία του βαλλόμενου από παντού προέδρου Ολάντ και του εκλεκτού του πρωθυπουργού Βαλς, η ενδεκαήμερη έως σήμερα απεργία των πιλότων της Air France-KLM ανέδειξε για άλλη μια φορά τα αδιέξοδα της γαλλικής οικονομίας αλλά και της αρχιτεκτονικής της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

Η απεργία, που είχε προκηρυχθεί για τις 15-23/9 και παρατάθηκε τη Δευτέρα για άλλη μια εβδομάδα, έχει καθηλώσει το 60% των πτήσεων της εταιρείας, ζημιώνοντάς την κατά 20 εκατ. ευρώ ημερησίως. Εχει σπάσει δε το ρεκόρ των δέκα ημερών του 1998 στην ίδια επιχείρηση.

Ισες αμοιβές...

Η διαμάχη των Γάλλων πιλότων με τη διοίκηση του γάλλο-ολλανδικού ομίλου, στον οποίο το γαλλικό κράτος συμμετέχει με ποσοστό 16%, αφορά τα σχέδιά της να χτυπήσει τον ανταγωνισμό στις πτήσεις χαμηλού κόστους, επενδύοντας 1 εκατ. ευρώ στη θυγατρική Transavia, διπλασιάζοντας το επιβατικό της κοινό στα 20 εκατ. έως το 2017 και επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της εκτός Ευρώπης. Η Transavia επιχειρεί ήδη στη Γαλλία, αλλά παλαιότερη συμφωνία με τα συνδικάτα περιορίζει τον στόλο της στα 14 αεροσκάφη.

Το πλάνο του CEO της Air France-KLM, Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ, αφορά τη δημιουργία μιας Transavia Europe, με αυξημένο στόλο και ευέλικτες μορφές εργασίας, που θα πετά σε ευρωπαϊκούς προορισμούς εκτός Γαλλίας, προσλαμβάνοντας πιλότους με βάση την τοπική εργατική νομοθεσία (σ.σ. τα διεθνή δίκτυα φέρνουν ως παράδειγμα την Πορτογαλία), ώστε σύντομα να διεκδικήσει μερίδιο από τις χαμηλού κόστους Ryanair και Easyjet.

Η αγορά χαμηλού κόστους ελέγχει το 25%-45% των πτήσεων στην Ευρώπη και ο στόλος της Ryanair αναμένεται σύντομα να ξεπεράσει τα 350 αεροσκάφη της Air France. Το συνδικάτο SNPL, που εκπροσωπεί το 71% των πιλότων της Air France-KLM, απαιτεί οι πιλότοι της Transavia να εργάζονται υπό τις μισθολογικές και εργασιακές συνθήκες της μητρικής εταιρείας, θεωρώντας πως ο σχεδιασμός της διοίκησης θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε απώλειες θέσεων εργασίας και μείωση μισθών.

Με τον αριθμό των εργαζομένων στην Air France να συρρικνώνεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια, θεωρούν πως η επέκταση της Transavia «θα σκοτώσει την Air France».

Αναζητείται προορισμός για τη γαλλική οικονομία Αναζητείται προορισμός για τη γαλλική οικονομία Από τις πρώτες ημέρες των κινητοποιήσεων ο Μανουέλ Βαλς κάλεσε για λύση της απεργίας, υπογραμμίζοντας σε ραδιοφωνική του συνέντευξη (Inter France, 17/9) πως «κανείς δεν αντιλαμβάνεται το νόημά της».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός Οικονομίας και Βιομηχανίας, Εμανουέλ Μακρόν, που δήλωσε στο Europe 1 πως «δεν μπορούμε ν' ανεχθούμε να μπλοκάρεται η χώρα εξαιτίας μερικών».

Οι μερικοί 1.000 και πλέον πιλότοι του γαλλικού αερομεταφορέα κατηγορούνται πως δεν θα έπρεπε να διαμαρτύρονται, καθώς με ετήσιους μισθούς έως 200.000 ευρώ είναι από τους πιο προνομιούχους Γάλλους εργαζομένους και επιπλέον κανείς τους δεν θα υποχρεωθεί να μετακινηθεί στην Transavia. Οπως, όμως, αναφέρει πολύπειρος πιλότος σε σχετικό ρεπορτάζ του BBC (24/9), «φυσικά αναγνωρίζουμε πως είμαστε τυχεροί, αλλά απεργούμε για λόγους αρχής, για να μην εξαφανιστούν γαλλικές θέσεις εργασίας».

Αναλυτές της συγκεκριμένης αγοράς υποστηρίζουν πως η Transavia είναι απλώς η αφορμή και πως οι απεργοί με τις κονκάρδες «πιλότοι στον τάφο» διεκδικούν ίσες αμοιβές και ίσα δικαιώματα για όλους, ανεξαρτήτως του πού εργάζονται.

Πιεζόμενη από τις εξελίξεις, η κυβέρνηση εμφανίστηκε την Τετάρτη να παγώνει το σχέδιο, η Air France-KLM το διέψευσε, αλλά αργότερα σε κοινή ανακοίνωση με την Air France επιβεβαίωσε την είδηση πως εγκαταλείπει «άμεσα» το σχέδιο Transavia Europe, παρά τις δηλώσεις Ζινιάκ πως κάτι τέτοιο θα προκαλούσε «θάνατο στην ψυχή (του)».

Στη γραπτή ανακοίνωση, ο Ζινιάκ, που το 2009-2011 υπηρέτησε ως διευθυντής του γραφείου της Κριστίν Λαγκάρντ στο ενοποιημένο τότε υπουργείο Οικονομίας, Βιομηχανίας και Οικονομικών, υποστήριξε πως «το σχέδιο Transavia είναι 100% υπέρ της Γαλλίας, μια λύση made in France, που θα φέρει ανάπτυξη και θα δημιουργήσει 1.000 νέες θέσεις εργασίας (250 για πιλότους)», διαβεβαιώνοντας πως δεν θα υπάρξει μεταφορά εργαζομένων.

Το SNPL κατηγόρησε χθες τον Ζινιάκ πως προσπάθησε να εγκλωβίσει τους απεργούς, προχωρώντας στην ανακοίνωση, μισή ώρα μετά την έναρξη των διαπραγματεύσεων το απόγευμα της Τετάρτης.

Οι απεργοί επιμένουν στο αίτημα της ίσης μεταχείρισης και οι διαπραγμετεύσεις ορίστηκαν για τις 3 μ.μ. τοπική ώρα, αλλά, όπως εκτίμησε η εταιρεία, το 58% των πιλότων θα συνέχιζε την απεργία και σήμερα.

Νωρίτερα την Τρίτη, οι πιλότοι είχαν κατέβει σε πορεία διαμαρτυρίας στο Παρίσι, αντιμετωπίζοντας για άλλη μια φορά την απόρριψη του Μανουέλ Βαλς, ο οποίος προειδοποίησε σε συνέντευξή του πως η απεργία «βάζει σε κίνδυνο την εικόνα της Γαλλίας και πρέπει να σταματήσει, (καθώς) η διοίκηση έχει καταθέσει εναλλακτικές προτάσεις». Αυτές είχαν ανακοινωθεί τη Δευτέρα από τον Ζινιάκ και προέβλεπαν αναστολή των σχεδίων Transavia Europe έως το τέλος του έτους με ταυτόχρονη ενίσχυση της θυγατρικής στις πτήσεις εντός Γαλλίας.

Απείλησε δε να εγκαταλείψει τη συμφωνία του 2007, προσθέτοντας πιλότους και αεροσκάφη στον στόλο της Transavia France, σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία.

Επισκεπτόμενος την ίδια μέρα εργοστάσιο της Airbus στο Αμβούργο, ο Βαλς στήριξε τη διοίκηση. Τον συνόδευαν ο Εμανουέλ Μακρόν και ο Γερμανός αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας Σίγκμαρ Γκάμπριελ.

Νωρίτερα ο Βαλς είχε παρουσιάσει το οικονομικό του πρόγραμμα στην Ανγκελα Μέρκελ, η οποία χαρακτήρισε «εντυπωσιακές» τις μεταρρυθμίσεις-περικοπές δαπανών της νέας γαλλικής κυβέρνησης, με την οποία ο Ολάντ έκανε και τυπικά δεξιά στροφή υπέρ επιχειρήσεων και Βερολίνου.

«Οσο η διοίκηση δεν αλλάζει τη φιλοσοφία της και δεν προχωρά σε πραγματικές διαπραγματεύσεις για την αντιμετώπιση των εταιρειών χαμηλού κόστους, οι πιλότοι θα απεργούν», δήλωνε ο Ζαν-Λουί Μπαρμπέρ, επικεφαλής της SNPL Air France.

Κατώτατος μισθός

Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι είναι χειρότερο: η αντίδραση των αγορών που έριξαν 5% τη μετοχή της Air France-KLM ή η αντίδραση του συνδικάτου CFDT των αεροσυνοδών και του προσωπικού εδάφους της Air France που χαρακτήρισε την απεργία των συναδέλφων τους «δυσανάλογη» και «υπερβολική»;

Οπως θα περίμενε, πάντως, κανείς, ο αντιπρόεδρος της Medef Ζαν-Φρανσουά Πιγιάρ δήλωσε πως «η απεργία συμπυκώνει τις παθογένειες της χτυπημένης από την κρίση γαλλικής οικονομίας, σέρνοντας μια επιχείρηση στο κόκκινο».

Η μεγαλύτερη εργοδοτική ένωση της Γαλλίας προκάλεσε θύελλα διαμαρτυριών προχθές, ζητώντας παράκαμψη του κατώτατου μισθού, θεώρηση επιδομάτων ανεργίας, αύξηση ορίων συνταξιοδότησης, ατομικές συμβάσεις και κατάργηση του 35ώρου. Χθες, το αφεντικό της Ryanair Μάικλ Ο' Λίρι χλεύασε τη γαλλική διοίκηση: «Με ανταγωνιστές σαν αυτούς δεν είναι δύσκολο να καταλάβεις γιατί η Ryanair είναι η πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη αεροπορική στην Ευρώπη».

Με σοσιαλιστές, πάντως, σαν αυτούς στη γαλλική κυβέρνηση δεν είναι δύσκολο να καταλάβεις γιατί η εργασία στην Ευρώπη συρρικνώνεται διαρκώς απέναντι στο κεφάλαιο.

***

ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ-ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Οι θεραπείες-σοκ δεν πείθουν κανέναν

Η διήμερη απεργία των Πορτογάλων νοσηλευτών την Τετάρτη ανέδειξε τα τραγικά κενά που αφήνει στα νοσοκομεία της χώρας άλλο ένα πρόγραμμα διάσωσης. Σύμφωνα με το συνδικάτο SEP, για να λειτουργήσουν σωστά οι νοσηλευτικές υπηρεσίες της Πορτογαλίας χρειάζονται να καλυφθούν 25.000 θέσεις εργασίας πέραν των σχεδόν 30.000 που απασχολούνται σήμερα στο δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας. Στις 18.9 η κυβέρνηση της Λισαβόνας είχε εξαγγείλει 1.700 νέες προσλήψεις έως τον Οκτώβριο του 2015. Οι Πορτογάλοι νοσηλευτές εργάζονται 48-56 ώρες εβδομαδιαίως, με ελάχιστα λεφτά για εφημερίες, χωρίς να παίρνουν τις άδειες που προβλέπει ο νόμος, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια 3.500 συνάδελφοί τους εγκατέλειψαν τη χώρα, αναζητώντας εργασία στη Βρετανία, την Ελβετία και τη Γερμανία. Σε 24ωρη απεργία προχώρησαν την ίδια μέρα οι εργαζόμενοι στο μετρό της Λισαβόνας, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια ιδιωτικοποίησης και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Αν τα παραπάνω φαίνονται γνώριμα στην Ελλάδα, η απεργία που ετοιμάζουν οι εργάτες σε πέντε κέντρα ανακύκλωσης στο Σέφιλντ από 1ης.10 είναι κάτι παραπάνω, αν στην ιστορία μπει το όνομα Veolia. Η γαλλική πολυεθνική έχει συμβόλαιο διαχείρισης των αποβλήτων της πόλης, ζητά να «διευθετηθεί το ζήτημα γρήγορα», αλλά δεν εξηγεί γιατί δεν πληρώνει τους εργαζομένους της για τις ώρες που δουλεύουν τα Σαββατοκύριακα. Για την ακρίβεια, δεν τους πληρώνουν οι υπεργολάβοι από τους οποίους οι Γάλλοι νοικιάζουν προσωπικό, φέρνοντας στον αγγλικό Βορρά πράσινη ανάπτυξη. Η κυβέρνηση Κάμερον, πάντως, θα περάσει δύσκολες μέρες τον Οκτώβριο, καθώς αναμένεται να απεργήσουν 250.000 υπάλληλοι σε κυβερνητικές υπηρεσίες της Αγγλίας, της Ουαλίας και της Β. Ιρλανδίας, πέραν από τις κινητοποιήσεις που προγραμματίζουν τις ίδιες μέρες οι εργαζόμενοι στο NHS. Για κάποιο λόγο οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι δεν δέχονται τις θεραπείες-σοκ των κυβερνήσεών τους. Α.ΓΙΑΝ.

Συλλογικές συμβάσεις ζητούν στην Amazon

Ο πελάτης έρχεται πρώτος, όχι ο εργαζόμενος

Για άλλη μια φορά μέσα στο 2014, οι εργαζόμενοι στις γερμανικές εγκαταστάσεις της Amazon προχώρησαν σε απεργιακές κινητοποιήσεις, θυμίζοντας πως δεν είναι όλα καλώς καμωμένα στο βασίλειο της Ανγκελα Μέρκελ. Ταυτόχρονα, όμως, έδειξαν πως η Amazon και παρόμοιες με αυτήν πολυεθνικές επιχειρήσεις είναι πολύ πιο δυνατές απ' ό,τι παραδοσιακές επιχειρήσεις όπως η Air France, καθώς η υπεροχή τους απέναντι στον κόσμο της εργασίας έχει προηγουμένως θεμελιωθεί πάνω στην απορρύθμιση και τον κατακερματισμό της.

Με αίτημά τους 2.000 εργαζόμενοι σε τέσσερα από τα εννιά κέντρα διανομής της Amazon στη Γερμανία, που συνολικά απασχολούν 9.000 εργαζομένους, ξεκίνησαν διήμερη απεργία διεκδικώντας αύξηση μισθών. Από τις πρώτες κινητοποιήσεις τον Μάιο του 2013, που συνεχίστηκαν με ένταση και την επόμενη χρονιά, οι εργαζόμενοι στην Amazon ζητούν να καθορίζονται οι μισθοί τους με βάση τις συλλογικές διαπραγματεύσεις της Γερμανίας για τον τομέα λιανικής και παραγγελιών και όχι γι' αυτόν των logistics.

Μέχρι σήμερα η επιχείρηση δεν δέχεται καν να προχωρήσει σε συλλογικές διαπραγματεύσεις, προσλαμβάνοντας εργαζομένους με ατομικές συμβάσεις και πολύ μικρότερες αποδοχές.

Οι επιχειρήσεις παραγγελιών στη Γερμανία πληρώνουν ωρομίσθιο 11,47-11.94 ευρώ, τουλάχιστον κατά ένα ευρώ παραπάνω απ' ό,τι η ανταγωνιστικότατη Amazon, που τον πρώτο χρόνο πληρώνει 9,55 ευρώ και τον δεύτερο -αν αυτός υπάρξει- 10,47. Η αμερικανική πολυεθνική αντιτείνει πως παρέχει στους εργαζομένους της μπόνους και μετοχές.

Οπως δε έχει αποκαλυφθεί σε πλήθος ρεπορτάζ τους, παρέχει και εξαιρετικά απαράδεκτες εργασιακές συνθήκες. Οι κινητοποιήσεις συνεχίστηκαν την Τετάρτη με τη συμμετοχή εργαζομένων και από άλλα δύο κέντρα διανομής. «Οσο η Amazon αρνείται να διαπραγματευτεί τους μισθούς, οι εργάτες θα συνεχίσουν να πιέζουν», δήλωσε η Στέφανι Νίτζενμπεργκερ, μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου του Ver.di, που αποτελεί το ενιαίο συνδικάτο εργαζομένων στις υπηρεσίες, με πάνω από δύο εκατ. μέλη, προειδοποιώντας για νέες απεργίες «ανά πάσα στιγμή».

Οταν «ο πελάτης έρχεται πρώτος», πόσο εύκολο είναι να πάρει τη θέση του ο εργάτης στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για την Amazon που είναι η Γερμανία;

Α. ΓΙΑΝΝΙΚΟΣ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Συνθήκες εργασίας
Ευρωπαϊκή Ένωση
Εργασιακά θέματα