Έντυπη Έκδοση

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ: ΙΣΠΑΝΙΚΗ ΠΑΕΓΙΑ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΕΛΑΤΕΣ

Μία ιστορία για... άγρια Puma

Πώς οι αναγκαίες συντηρήσεις των εν λόγω ελικοπτέρων κατέληξαν σε κλαυσίγελο, φορτώνοντας στην Ψωροκώσταινα νέα οικονομικά βάρη

Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 12 ελικόπτερα SAR τύπου Super Puma AS 332 C1. Ο τρόπος και η μεθόδευση προμήθειας επί Σημιτοκρατίας είναι ωραίο θέμα για επιθεώρηση. Ελέγχεται από τους εισαγγελείς...

Ο τύπος ελικοπτέρου αυτός προβλέπει βαριά συντήρηση (Grand Visite), κάθε 12 χρόνια (έναρξη το 2011).

Η Π.Α. με απόφαση του τότε υπουργού Αμυνας Ε. Βενιζέλου αποφάσισε να αναθέσει τη διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού για όλων των ειδών επιθεωρήσεις στον ΝΑΤΟϊκό οργανισμό NAMSA (νυν NSPA). Πράγματι, ο διαγωνισμός έγινε, συμμετείχαν πολλές εταιρείες από το εξωτερικό, τον κέρδισε, όμως, ελληνική εταιρεία, «Aeroservices S.Α», η οποία πρόσφερε σημαντικά χαμηλότερες τιμές .

Εκτοτε η Π.Α. έστειλε 4 Super Puma για συντήρηση στην Aeroservices S.Α., τα οποία και παρέλαβε νωρίτερα της συμβατικής υποχρέωσης και χωρίς παρατηρήσεις ή προβλήματα.

Ομως, όλως περιέργως, αλλά όχι ανεξηγήτως, στη σύμβαση αυτή μεταξύ NAMSA και Aeroservices S.Α. για λογαριασμό της Π.Α. περιλαμβάνονταν όλες ανεξαιρέτως οι επιθεωρήσεις των Super Puma, εκτός της 12ετούς επιθεωρήσεως. Γιατί; (ισπανιστί porque;)

Οταν λοιπόν προέκυψε η ανάγκη 12ετούς επιθεωρήσεως για τα πρώτα 4 Super Puma, η Π.Α. απευθύνθηκε και πάλι στη NAMSA η οποία πρότεινε η επιθεώρηση να γίνει στην Ισπανία. Τιμή 900.000 ευρώ, χρόνος 6 μήνες.

Η Ελληνική Aeroservices S.Α. υπέβαλε, ακριβώς, ή περίπου την ίδια προσφορά.

Ο τότε υφυπουργός, κ. Κ. Σπηλιωτόπουλος, αντέδρασε στην πρόταση γιατί τα οφέλη θα ήταν τεράστια αν η σύμβαση δινόταν σε ελληνικά, δοκιμασμένα ήδη, χέρια. Το ΓΕΑ όμως δήλωσε ότι ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων με τις δύο ισοψηφούσες εταιρείες θα μασούσε το χρόνο και το Ε/Π ήταν αναγκαίο σε 6 μήνες. Βουρ, λοιπόν, για Ισπανία... Ολε!!!

Το ελικόπτερο πέταξε στην Ισπανία στις 5 Σεπτεμβρίου 2011 με προσδοκία να επιστρέψει έπειτα από έξι μήνες και με συνολικό κόστος (Βασική Επιθεώρηση συν ανταλλακτικά και επιπλέον πιθανές βλάβες) 1.259.000 ευρώ. Για το ποσό αυτό υπήρξε και γραπτή δέσμευση της NAMSA ότι δεν θα ξεπεραστεί.

Τέσσερις μήνες αργότερα, στις 5 Ιανουαρίου 2012, έπειτα από νέο διεθνή διαγωνισμό που διεξήγαγε πάλι η NAMSA, αυτή τη φορά για τα ελικόπτερα της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, υπογράφεται νέα Σύμβαση μεταξύ NAMSA και Aeroservices η οποία μειοδότησε στο διαγωνισμό. Στη Σύμβαση αυτή προβλέπεται αυτή τη φορά και η 12ετής Επιθεώρηση για τα Super Puma του Π.Σ. με χρόνο υλοποίησης 6 μήνες και κόστος Βασικής Επιθεώρησης 700.000.

Η Aeroservices S.Α. υλοποίησε 12ετή Επιθεώρηση στα δύο Super Puma της Πυροσβεστικής, το πρώτο σε 4 (αντί 6 συμβατικής υποχρέωσης) μήνες και συνολικό κόστος (Βασική Επιθεώρηση συν επιπλέον εργασίες συν ανταλλακτικά) 800.000 ευρώ, το δε δεύτερο σε 8 μήνες και 1.100.000 ευρώ λόγω δομικών βλαβών.

Εκτόξευση...

Δύο χρόνια μετά την έναρξη (05.09.2011) της 12ετούς Επιθεώρησης στο ελικόπτερο της Π.Α. οι Ισπανοί έχουν σταματήσει τις εργασίες και το κρατούν δέσμιο αν δεν ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις τους για καταβολή 3.700.000. Ολε ξανά!

Λέγεται ότι η ελληνική πλευρά όταν αντελήφθη το φιάσκο έστειλε, εν κρυπτώ και ταχέως, ένα α/φ C-130 της Π.Α. να παραλάβει αρκετά απάρτια των PUMA, στα οποία είχαν «κολλήσει» οι Ισπανοί, να επισκευασθούν στο ΚΕΑ (Κρατ. Εργ. Αεροπλάνων) και να επιστραφούν με χρέωση της «λυπητερής» στην... Ψωροκώσταινα! Ολε, ξανά.

Από εδώ και μετά ακολουθούν ιλαροτραγικές φάσεις με πρωταγωνιστές υπουργούς Αμυνας - ΓΕΑ - NAMSA - Aeroservices S.Α.

Η τελευταία προτείνει, στα ώτα μη ακουόντων, την ανάληψη συντήρησης των υπολοίπων Ε/Π (είχε ήδη δώσει εξετάσεις) με την χαμηλότερη τιμή της αγοράς. Επίσης πρότεινε να αναλάβει τη μεταφορά με νταλίκες του PUMA από Ισπανία, συμπλήρωση επισκευής στις εγκαταστάσεις της (Μέγαρα) δωρεάν και πληρωμή μόνο των ανταλλακτικών! Η πρόταση απορρίφθηκε και για να μην γίνει «ρόμπα» το ΓΕΑ (έστειλε ελικόπτερο πετούμενο και θα το έπαιρνε σε.... σακούλες) και γιατί οι Ισπανοί απαιτούσαν 2,8 εκατομμύρια ευρώ.

Κλαυσίγελος

Τα «πλυντήρια» πολλών ύποπτων υποθέσεων εξοπλισμών είναι το ΚΥΣΕΑ και η Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής.

Το ότι ελέχθη εκεί (26.04.13) προκαλούν κλαυσίγελο και θρήνο συνάμα, για να συγκαλυφθεί το φιάσκο. Περιορίζομαι να παρουσιάσω 2 αράδες μόνο από την αγόρευση των υφυπουργού, υπουργού, προέδρου Επιτροπής.

- Υφυπουργός (Καράμπελας): Εξοργισθήκαμε και στεναχωρηθήκαμε με το θέμα (σ.σ.: κάποιος έπρεπε να στεναχωρηθεί όταν άρχιζε αυτό το χορό...).

- Υπουργός (Παναγιωτόπουλος): Οταν σκέφτομαι την περίπτωση των S.Ρ., πετάγομαι από την καρέκλα μου!

- Πρόεδρος (Μ. Βαρβιτσιώτης): Είμαι εξοργισμένος με την υπόθεση... Υπάρχουν ευθύνες με ονομαστικό επίπεδο.

Αποτέλεσμα των συζητήσεων; Μια οπή στο ύδωρ ή στον αέρα αφού πρόκειται για αεροπορικό υλικό· απορρίπτεται η πρόταση από τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Καράμπελα.

Και μετά;

Της σκοτεινής πλάνης η κεντημένη πλευρά είναι η αλήθεια - Β. Ουγκό.

Αμήχανοι, αι αξιωματούχοι, προχώρησαν σε κάτι χοντρότερο για να καλύψουν το φιάσκο.

Το 2ο PUMA παραδίδεται στο ΚΕΑ (ουδόλως εξουσιοδοτημένο) για 12ετή συντήρηση και το τρίτο στην ΕΑΒ, ομοίως μη εξουσιοδοτημένης.

Η ασφάλεια πτήσεων τι γίνεται;

Το θρυλικό «Ισπανικό» Ε/Π ξεκίνησε να επιστρέψει ύστερα από 3 χρόνια αντί 6 μήνες ξενιτιάς, αλλά στο δρόμο «τα 'φτυσε». Παρουσίασε βλάβη στην Ιμπιθα, όταν προσγειώθηκε για ανεφοδιασμό. Το ίδιο συνέβη στη Νάπολη, όπου το ΓΕΑ έστειλε EMBRAER με Ελληνες τεχνίτες να το επισκευάσουν. Σήμερα πώς ίπταται; Τελικό κόστος συντήρησης 3,28 εκατομμύρια ευρώ. Απίστευτο!

Επίλογος

Αν θεωρήσουμε αυτά με μεγάλη επιείκεια, παρελθόν, το πρόβλημα είναι η συντήρηση των υπόλοιπων πολύτιμων PUMA. Το ένα στο ΚΕΑ, το άλλο στην ΕΑΒ και τα υπόλοιπα δεν ξέρω πού.

Αν ΕΑΒ, ΚΕΑ είναι εξουσιοδοτημένες, καλώς. Αλλά αν ήταν γιατί δεν τους έδιναν από την αρχή τη δουλειά και απευθύνθηκαν σε ιδιώτες; Εχει δίκιο ο κ. Μίλτος Βαρβιτσιώτης. Ζήτω το Εθνος!

Ολα τα παραπάνω, βέβαια, δεν αποτελούν δογματικές αλήθειες. Αν υπάρχει αντίλογος, καλοδεχούμενος.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Εθνικής Αμυνας (ΥΠΕΘΑ)
Στρατιωτικοί εξοπλισμοί
Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ)
Αναλύσεις
Εταιρείες Εξοπλιστικών Συστημάτων