Έντυπη Έκδοση

Από το ξενοδοχείο στο μουσείο!

Ενας Πικάσο που λειτουργούσε ως κράχτης για το υπερπολυτελές «Four Seasons» της Ν. Υόρκης μεταφέρεται τελικά στο «φυσικό» του χώρο: το μουσείο

Κάποτε και ένα έργο τέχνης μπορεί να μετακομίσει, ειδικά όταν επί χρόνια έτερπε τα μάτια μόνο όσων είχαν τη δυνατότητα να δειπνούν στο πανάκριβο εστιατόριο «Four Seasons» («Τέσσερις εποχές») της Νέας Υόρκης. Ο λόγος για το «Τρίκοχο» (Le Tricorne) του Πικάσο, που από τον ουρανοξύστη Σίγκραμς μεταφέρθηκε στο Historical Society Museum and Library.

Εργο του 1919, μεγάλων διαστάσεων (5,7 μ. x 6 μ.) σε καμβά, είναι το μεγαλύτερο του καλλιτέχνη που βρίσκεται στην Αμερική. Αναπαριστά το κοινό των ταυρομαχιών να κουβεντιάζει αμέσως μετά τη λήξη του θεάματος. Το «Τρίκοχο» αποτελούσε μέρος του σκηνικού που ο Πικάσο είχε ζωγραφίσει για το ομώνυμο μπαλέτο του συνθέτη Μανουέλ ντε Φάλια, που ανέβηκε τον ίδιο χρόνο στη Μαδρίτη. Και ακόμα υπήρξε το σήμα κατατεθέν του Σίγκραμ, που ανεγέρθηκε σε σχέδια του Μις Βαν ντερ Ρόε στα τέλη της δεκαετίας του '50. Η παρουσία του στο «Four Seasons» ήταν ένας ακόμα λόγος που έκανε το εστιατόριο το αγαπημένο των ισχυρών του χρήματος, της τέχνης, της πολιτικής και των προέδρων των ΗΠΑ. Ο μοναδικός ανάμεσα στους τελευταίους που δεν δείπνησε σ' αυτό από την ίδρυσή του ήταν ο Νίξον. Εχοντας εκτιμηθεί μόλις 1,6 εκατ. δολάρια το 2008, τιμή σχετικά μικρή για έργο του Πικάσο, το «Τρίκοχο», σύμφωνα με τους ειδικούς στην αρχιτεκτονική των εσωτερικών χώρων, συνεισέφερε αποφασιστικά στη δημιουργία της ραφινάτης ατμόσφαιρας που έκανε το «Four Seasons» (το σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Φίλιπ Τζόνσον) πρότυπο εστιατορίου που λειτουργεί ως status symbol.

Για τη μεταφορά του χρησιμοποιήθηκε ένας ειδικός προστατευτικός κυλινδρικός σωλήνας, μήκους έξι μέτρων και διαμέτρου 60 πόντων, μέσα στον οποίο τυλίχθηκε ο πίνακας. Ο κύλινδρος αυτός στη συνέχεια τοποθετήθηκε σ' έναν δεύτερο από ατσάλι για να μεταφερθεί στη Μασαχουσέτη, όπου και γίνεται η συντήρησή του. Μόνο το τύλιγμά του διήρκεσε 3 ώρες. Με τον ίδιο τρόπο ο πίνακας θα επιστρέψει στη Νέα Υόρκη, στο νέο χώρο έκθεσής του.

Το έργο που είχε αγοραστεί προς 50.000 δολάρια από τη Φίλις Λάμπερτ, την κόρη του ιδρυτή του Σίγκραμς, Σάμουελ Μπρόνφμαν, είχε συντηρηθεί μία ακόμα φορά, στα μέσα της δεκαετίας του '70.

Τις τελευταίες ημέρες της έκθεσής του στο «Four Seasons» το «Τρίκοχο» «είδε» να παρελαύνει από μπροστά του το πλέον ετερόκλιτο κοινό. Φοιτητές της σχολής Καλών Τεχνών, VIPs ή απλώς περίεργοι διαγκωνίζονταν μεταξύ τους για να φωτογραφηθούν με φόντο το έργο του Πικάσο. Ο Τζούλιαν Νικολίνι πάντως, που διαχειρίζεται το εστιατόριο, δήλωσε πως σύντομα το κενό που άφησε ο μεγάλος Ισπανός θα αναπληρωθεί με άλλο έργο αντίστοιχης αξίας και ομορφιάς. Διότι -συμπληρώνουμε εμείς- δεν γίνεται να πληρώνεις μερικές εκατοντάδες δολάρια για το δείπνο σου χωρίς να τέρπονται τα ματάκια σου από έναν κλασικό της τέχνης.

Το έργο κρεμόταν στο λόμπι του εστιατορίου επί 55 χρόνια μέχρι που ξέσπασε μια δικαστική διαμάχη μεταξύ συντηρητών έργων τέχνης και των ιδιοκτητών του κτηρίου, που ήθελαν να το μετακινήσουν και να το αποθηκεύσουν προκειμένου να επισκευάσουν τον τοίχο από πίσω. Ομως η «αποκαθήλωσή» του ενείχε μεγάλους κινδύνους...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Γλυπτική/Κεραμική/Εργα Τέχνης
Εικαστικά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι