Έντυπη Έκδοση

ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΓΙΑ ΕΡΓΑ 4 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ * ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΤΟ ΝΕΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

Απειλή γενικού «μπλακ άουτ» στα έργα

Ετοιμάζεται παρέμβαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων

Γενικό «μπλακ άουτ» απειλείται στα δημόσια έργα, με κίνδυνο μέσα στο επόμενο εξάμηνο να παγώσουν νέες αναθέσεις και να βραχυκυκλώσουν έργα και υποδομές άνω των 4 δισ. ευρώ, που βρίσκονται στο στάδιο προέγκρισης για χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ, με περαιτέρω τραγικές συνέπειες για την ανάπτυξη, την οικονομία και την απασχόληση.

Κορυφώνονται οι αντιδράσεις των μικρομεσαίων εργολάβων για την κατάργηση των κατώτατων ορίων που εξυπηρετούν τους μεγαλοεργολάβους Κορυφώνονται οι αντιδράσεις των μικρομεσαίων εργολάβων για την κατάργηση των κατώτατων ορίων που εξυπηρετούν τους μεγαλοεργολάβους Το υπουργείο Υποδομών έσπευσε από τον περασμένο Αύγουστο να ανατρέψει το ισχύον επί 40 χρόνια καθεστώς των δημόσιων έργων, με αφετηρία θερινή διάταξη στο νόμο 4278/2014, με την οποία καταργήθηκαν ήδη τα κατώτατα όρια προϋπολογισμών, ανοίγοντας αμέσως το δρόμο να μπουν οι μεγάλοι εργολάβοι και στα μικρά δημόσια έργα, προϋπολογισμού έως και 5.186 εκατομμυρίων ευρώ.

Το νέο Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα καθοριστούν οι προϋποθέσεις συμμετοχής στις διαδικασίες ανάθεσης δημόσιων έργων και μελετών, για όλο το φάσμα των εμπλεκομένων, ενώ είχε επισήμως ανακοινωθεί από τον αρμόδιο υπουργό Μ. Χρυσοχοΐδη ότι έπειτα από διάλογο με τους ενδιαφερομένους θα τεθεί σε εφαρμογή από τα μέσα Σεπτεμβρίου, εξακολουθεί να βρίσκεται στον αέρα.

Στο μεταξύ, τις επόμενες ημέρες αναμένεται παρέμβαση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, με πρωτοβουλία του προέδρου της αρχής Δημήτρη Ράικου, εφέτη της Διοικητικής Δικαιοσύνης και αναπληρωτή καθηγητή Διοικητικού Δικαίου στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο οποίος φέρεται ότι κρατά αποστάσεις από τις δρομολογημένες εξελίξεις και ότι ετοιμάζεται να κάνει φύλλο και φτερό τις αλλαγές που ετοιμάζονται στα δημόσια έργα.

Παράλληλα, κορυφώνονται οι αντιδράσεις των μικρομεσαίων εργολάβων, οι οποίοι επανέρχονται στο προσκήνιο, τεκμηριώνοντας με ανεξάρτητη γνωμοδότηση ότι η διατήρηση των κατώτατων ορίων είναι απόλυτα συμβατή με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης καταγγέλλοντας ταυτοχρόνως μεθοδευμένη διάλυση των ατομικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι μεγαλοεργολάβοι.

Μετωπική

Η Πανελλήνια Ενωση των μικρομεσαίων εργοληπτών (ΠΕΣΕΔΕ) αντικρούει κατά μέτωπο την επιχειρηματολογία του αρμόδιου υπουργού Μ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος υποστηρίζει ότι προχώρησε στη νέα νομοθετική ρύθμιση κατάργησης των ορίων προϋπολογισμών των έργων ως κριτήριο πρόσβασης των εργοληπτικών εταιρειών στους διαγωνισμούς ανάθεσής τους, έχοντας υποχρέωση να συμμορφωθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία αποφάσισε την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, λόγω μη συμμόρφωσής της με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί δημόσιων συμβάσεων.

Η ΠΕΔΜΕΔΕ καταλογίζει ότι η ελληνική πλευρά, χωρίς διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ενωση, προχώρησε σε γενική ρύθμιση, ενώ η ίδια εγκαίρως, με επίσημη αλληλογραφία είχε ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών τη διατήρηση των κατώτατων ορίων, εξηγώντας ότι η ρύθμιση αυτή δεν αντιβαίνει στο Ενωσιακό Δίκαιο, δεν πλήττει τον ανταγωνισμό, αλλά αντίθετα λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Γνωμοδότηση

Προς επίρρωση της επιχειρηματολογίας της η ΠΕΔΜΕΔΕ ανακοίνωσε ότι ανεξάρτητη γνωμοδότηση του καθηγητή Χ.Ν. Ταγαρά απαντά θετικά στο ερώτημα της Ενωσης περί δυνατότητας ύπαρξης τάξεων και ορίων προϋπολογισμού, κάτω του ορίου εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών, αναπτύσσοντας ένα σκεπτικό και στηρίζοντας μία επιχειρηματολογία για τη διατήρηση των κατώτατων ορίων προϋπολογισμού έργων για συμμετοχή σε δημοπρασίες κάτω του ορίου των 5.186.000 ευρώ.

Η γνωμοδότηση του κ. Ταγαρά, ο οποίος είναι καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος ευρωπαϊκής έδρας Jean Monnet, πρ. δικαστής στο Δικαστήριο Δημόσιας Διοίκησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού αναπτύσσει ένα σκεπτικό υπέρ της διατήρησης των κατώτατων ορίων, προτείνει και τρόπους εφαρμογής του δίκαιου αυτού αιτήματος. Αφού όχι μόνο είναι σύμφωνο με την κοινοτική νομοθεσία και εντός πλαισίων του Ενωσιακού Δικαίου, αλλά εξυπηρετεί πλήρως και το σκοπό της κοινοτικής οδηγίας δεδομένου ότι διευκολύνει την πρόσβαση στους δημόσιους διαγωνισμούς των μικρών και μεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εξασφαλίζει τις αρχές του δίκαιου ανταγωνισμού, λειτουργώντας ως ασπίδα προστασίας των μικρών και μεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων.

Η ΠΕΔΜΕΔΕ σημειώνει σε ανακοίνωσή της ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε μία σειρά συναντήσεων και παραστάσεων στο υπουργείο Υποδομών, την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και τα πολιτικά κόμματα με την πεποίθηση ότι η Πολιτεία θα αντιληφθεί το δίκαιο του αιτήματος και θα επανορθώσει τη βιαστική εκτίμησή της, στηρίζοντας τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ως οφείλει.

Εξάλλου, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, αυτή είναι και η πολιτική όλης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως η ΠΕΔΜΕΔΕ γνωρίζει πολύ καλά λόγω της συμμετοχής της στη Διοίκηση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας της Κατασκευαστικής Βιομηχανίας (FIEC).

Φωτογραφικές ρυθμίσεις

Αναφορικά με το νέο Προεδρικό Διάταγμα για τις αναθέσεις των έργων και μελετών, κύκλοι της διοίκησης της ΠΕΔΜΕΔΕ επισημαίνουν προς την «Ε» ότι δεν έχουν τηρηθεί τα χρονοδιαγράμματα διαλόγου και ενεργοποίησής του, που έχει ανακοινώσει το ίδιο το υπουργείο, αφού μέχρι τώρα δεν υπάρχει επίσημο σχέδιο προς συζήτηση.

Ταυτοχρόνως οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι πληροφορούνται πως το υπουργείο κινείται στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός μεγάλου πλήθους, έως και 46 κατηγοριών δημοσίων έργων, δηλαδή πέραν των υφιστάμενων 6 γενικών και των 8 εξειδικευμένων κατηγοριών, ως λύση του προβλήματος των ορίων προϋπολογισμού έργων, ως κριτήριο συμμετοχής σε διαγωνισμούς.

Μια τέτοια πολιτική επιλογή, υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι, θα είναι καταστροφική για τον κλάδο, αφού περιορίζει αφάνταστα τον ανταγωνισμό, εξαφανίζει την έννοια του γενικού εργολάβου και οδηγεί σε «φωτογραφικές» επιλογές αναδόχων, αφού ως γνωστόν την τελευταία πενταετία λίγες σχετικά εργοληπτικές επιχειρήσεις είχαν την «ευκαιρία» να εκτελέσουν δημόσια έργα.

Δηλαδή ολοκληρώνεται η διάλυση του κατασκευαστικού ιστού της χώρας, ιδιαιτέρως των ατομικών, μικρών και μεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων, με μεθοδεύσεις που υποκρύπτουν συγκεκριμένα συμφέροντα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Διαγωνισμοί /Συμβάσεις έργων
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Κατασκευαστικές Εταιρείες
Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων
ΕΣΠΑ
Κοινοτικά κονδύλια & επιδοτήσεις