Έντυπη Έκδοση

ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΝ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ

Ολο και πιο κοντά Attica και ΑΝΕΚ

Για συγχωνεύσεις πιέζουν οι τράπεζες

Εντείνονται οι ελληνοϊταλικές ναυμαχίες σε Κρήτη και Ιταλία. Ο όμιλος της Attica (BlueStar, Superfast) προχώρησε στη διεύρυνση της συνεργασίας του με την ΑΝΕΚ. Ως αντίπαλο δέος φαντάζει η Minoan Lines του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι.

Attica (BlueStar, Superfast) και ΑΝΕΚ διευρύνουν τη συνεργασία τους. Ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι πιέζει Attica (BlueStar, Superfast) και ΑΝΕΚ διευρύνουν τη συνεργασία τους. Ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι πιέζει Στόχος των δύο ελληνικών εταιρειών είναι η καλύτερη κάλυψη των γραμμών σε Αδριατική και Κρήτη, με αλλαγές δρομολογίων, ώστε να εκμεταλλευτούν τη χωρητικότητα των πλοίων τους, επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη οικονομία κλίμακας.

Η κορύφωση της ελληνοϊταλικής κόντρας θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι οι προθέσεις του Ιταλού Εμάνουελ Γκριμάλντι είναι να πιέσει, στις εσωτερικές γραμμές, τις ελληνικές εταιρείες, με στόχο να τις αναγκάσει να μειώσουν την παρουσία τους στις γραμμές της Αδριατικής.

Σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, ο εν λόγω κλάδος παραμένει στο «κόκκινο». Σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, παρατηρείται μερική επιδείνωση των μεγεθών τους, με τις πωλήσεις να υποχωρούν κατά 4% και τις ζημίες να παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα (59,2 εκατ. ευρώ).

Πονοκέφαλο προκαλεί και η εικόνα των υποχρεώσεων, οι οποίες, παρά τις προσπάθειες που γίνονται για τη μείωσή τους, υπερβαίνουν αθροιστικά τα 1,1 δισ. ευρώ.

Πάντως, αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η ελληνική ακτοπλοΐα έχει επιστρέψει στη δεκαετία του 1990. Πριν από μερικά χρόνια, η ακτοπλοΐα είχε ως διάστημα υψηλής κίνησης τις 80 με 100 ημέρες, τώρα έχει συρρικνωθεί στις 40 με 45.

Ωστόσο, παρ' όλες τις δυσκολίες, οι εταιρείες του κλάδου, έστω και με εξαιρέσεις, έχουν καταφέρει να επιβιώσουν στην κρίση, αν και πλέον οι δανείστριες τράπεζες πιέζουν για συγχωνεύσεις.

Η XRTC Business Consulting, στην ετήσια έκθεσή της για την ελληνική ακτοπλοΐα, απορρίπτει το «μονοπωλιακό μοντέλο» που εφαρμόστηκε στην εγχώρια αεροπορική σκηνή, τονίζοντας ότι μια αντίστοιχη κίνηση δεν θα επιλύσει τα προβλήματα του κλάδου.

Σημάδια ανάκαμψης

Η XRTC, αφού πρώτα υπογραμμίζει ότι από το 2009 μέχρι το 2013 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συσσώρευσαν ζημίες 1 δισ. ευρώ, αν και φέτος (πρώτη φορά έπειτα από πέντε χρόνια) η αγορά δείχνει σαφή σημάδια ανάκαμψης, υπογραμμίζει ότι τόσο οι ακτοπλόοι όσο και το κράτος οφείλουν να αποτρέψουν τυχόν μονοπωλιακές καταστάσεις.

Οπως υπογραμμίζουν οι αναλυτές της έκθεσης, «βλέπουμε ότι η αγορά κινείται με τάσεις συμπράξεων και συγχωνεύσεων, με σκοπό τη διάσωση των λίγων εταιρειών. Αυτή η τάση απαιτεί αυτοσυγκράτηση, με σκοπό τη διατήρηση του ανταγωνιστικού της χαρακτηριστικού που θα επιτρέψει την είσοδο επενδυτών, αλλά και την ορθή και πολιτικά ακίνδυνη στρατηγική στον τομέα των επιδοτήσεων».

Από το 2009 και έπειτα, η ακτοπλοϊκή αγορά βρίσκεται σε πτώση. Για παράδειγμα, στα φορτηγά από 480.000 το 2009, οι εταιρείες διακίνησαν 350.000 φορτηγά το 2013.

Σύμφωνα με ναυτιλιακά στελέχη, σε ένα εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον, όπου το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα έχει συρρικνωθεί σημαντικά και η ανεργία είναι ακόμα σε πολύ υψηλά επίπεδα, ο κλάδος της ακτοπλοΐας δραστηριοποιείται με γνώμονα την κάλυψη του μεταφορικού έργου που βρίσκεται σε πτώση.

Οπως επισημαίνεται στην ανάλυση της XRTC, τα αποτελέσματα για την ακτοπλοΐα θα είναι:

- Ενδεχόμενη συρρίκνωση του στόλου.

- Ισχνή βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών.

- Αναμένεται ολοκλήρωση των δανειακών αναδιαρθρώσεων.

- Δρομολογούνται εξελίξεις στην αναδιάρθρωση ολόκληρου του κλάδου.

- Επανασχεδιασμός κάποιων δρομολογίων.

- Ομαλή μετάβαση στο νέο κανονιστικό πλαίσιο και προσπάθειες απαγκίστρωσης από παρωχημένες πολιτικές.

- Εναλλακτικές δρομολογήσεις εκτός Ελλάδας είναι πιο εύκολο να πραγματοποιηθούν εξαιτίας της σταδιακής βελτίωσης των ναυλαγορών για πλοία RO-RO και RO-ΡΑΧ.

«Είναι σαφές ότι τα δεδομένα και οι συσχετισμοί στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διέρχονται μια περίοδο μεγάλων αλλαγών και αναδιοργάνωσης. Το 2014 αναμένεται να επέλθει περαιτέρω βελτίωση σε λειτουργικό επίπεδο, η οποία θα οφείλεται κυρίως στα πρώτα σημάδια βελτίωσης της ζήτησης, στη συγκράτηση του κόστους καυσίμων, καθώς επίσης και στην περαιτέρω συγκράτηση των επιμέρους δαπανών», αναφέρεται στην ανάλυση της XRTC.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα
Συγχωνεύσεις & εξαγορές
Ομιλος Attica
ΑΝΕΚ