Έντυπη Έκδοση

Ο στρατός σε διαφήμιση

Το βίντεο διάρκειας ενάμισι λεπτού ξεκινά με ένα στρατιωτικό όχημα να βυθίζεται στη λάσπη. Δίπλα από το πρόσωπο του νεαρού οδηγού γράφει «πτυχιούχος ηλεκτρολόγος». Στη συνέχεια, η κάμερα ζουμάρει στα όπλα που κρατούν νεανικά χέρια κάτω από έναν ηλιόλουστο ουρανό. Στα πρόσωπα των καμουφλαρισμένων στρατιωτών γράφει «πιστοποιημένος υδραυλικός».

Ενα θωρακισμένο όχημα κινείται ανάμεσα στους θάμνους ενός βραχώδους και άνυδρου τοπίου που μοιάζει να βρίσκεται πέρα από την Ευρώπη. Πίσω από το πυροβόλο, άλλος ένας αποφασισμένος νεαρός στρατιώτης στέκει ατάραχος: «πλήρως εκπαιδευμένος σεφ». Ξαφνικά βρισκόμαστε στον αέρα μέσα σε ένα μεταγωγικό αεροσκάφος, όπου ιπτάμενοι και τζέντλεμεν ετοιμάζονται να ρίξουν πακεταρισμένο υλικό πάνω σε καταπράσινους λόφους. «Αδειούχος οδηγός φορτηγού» γράφει στο προφίλ του στρατιώτη.

Η κάμερα επιστρέφει στις λάσπες, όπου ένα τανκ ορμάει στο κενό. Δύο λευκοί και ένας μαύρος στρατιώτης κοιτούν στοχοπροσηλωμένοι το υπερπέραν που αποκαλύπτεται στη φράση «τεχνικός πληροφορικής», με τις ερπύστριες σε αργή κίνηση να σαρώνουν τα πάντα. Η νυχτερινή περιπολία παίρνει θέσεις ανάμεσα στα δέντρα. Τη στιγμή που το αυτόματο εκπυρσοκροτεί, στη λάμψη του ζωγραφίζονται δύο λέξεις: «ειδικός δημοσίων σχέσεων». Μέσα σε ένα ελικόπτερο, μεταξύ θείας και ανθρώπινης δικαιοσύνης, ένας «πεζικάριος» προσφέρει με σιγουριά τη βοήθειά του σε μία ξαπλωμένη γυναίκα που φορά μαντίλα. Στο επόμενο καρέ, πεζικάριοι τρέχουν να πάρουν θέση πίσω από τους φράχτες. Η κάμερα ζουμάρει στο πρόσωπο ενός εξ αυτών που φωνάζει στους συμπολεμιστές του να καλυφθούν. Τα πάντα τινάζονται στον αέρα. Είναι ο «οικοδόμος». Σε μία ακτή, στρατιώτες παίζουν μπάλα στην άμμο. Το βίντεο μάς συστήνει το «γιατρό» της ομάδας που μόλις έχει κάνει ένα δολοφονικό τάκλιν στον αντίπαλο επιθετικό, ο οποίος ανταποκρίνεται γελώντας. Είναι η στιγμή που εμφανίζεται σε μαύρο φόντο η βρετανική σημαία και το logo «Στρατός: γίνε ο καλύτερος - τακτικοί και μερικής απασχόλησης έφεδροι - αναζήτησε δουλειά στο στρατό».

Η νέα καμπάνια του βρετανικού στρατού με γενικό τίτλο «Περισσότερα από όσα πιάνει το μάτι» παίζει στις τηλεοράσεις των νοικοκυριών της χώρας από τον Ιανουάριο. Νωρίτερα, τον Δεκέμβριο του 2013, ο αρχηγός του γενικού επιτελείου, σερ Νικ Χάουτον, νούμερο δύο της διεθνούς δύναμης που εισέβαλε στο Ιράκ το 2013 και βετεράνος στη Β. Ιρλανδία την περίοδο των Ταραχών, προειδοποιούσε πως ο βρετανικός στρατός κινδύνευε να καταστεί κούφια δύναμη, λόγω των τραγικών ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό. Η ίδια η καμπάνια διατείνεται πως «ένας στους τέσσερις Βρετανούς δεν είναι ικανοποιημένος με την καριέρα του: 30% δεν έχουν αξιοπρεπή μισθό, 27% δεν έχουν αξιοπρεπή εκπαίδευση και προοπτικές εξέλιξης, 25% θέλουν πιο προκλητικούς και συναρπαστικούς ρόλους, 25% θέλουν να μπορούν να πραγματοποιούν επαγγελματικά ταξίδια, 19% θέλουν να εργάζονται και παράλληλα να εκπαιδεύονται». Ολα αυτά μπορούν να ικανοποιηθούν ακολουθώντας τη στρατιωτική καριέρα, λέει ο στρατός στους Βρετανούς νέους.

Αραγε να σκέφτηκαν το ίδιο οι πεντακόσιοι Βρετανοί που ταξίδεψαν στη Μέση Ανατολή για να ενταχθούν στο στρατό του Ισλαμικού Κράτους; Η Δύση έστειλε τους νέους που δεν είχαν άλλη διέξοδο στην κοινωνία των δύο τρίτων να φέρουν τη δημοκρατία στο Ιράκ. Και τώρα βλέπει νέους που δεν κατάφερε να ενσωματώσει να την πολεμούν με φανατισμό στις ίδιες ερήμους. Ολοι αυτοί οι νέοι μεγάλωσαν στις ίδιες νεοφιλελεύθερες γειτονιές των ίσων ευκαιριών. Τι φταίει ο υπόλοιπος κόσμος;

a.giannikos@eleftherotypia.net

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
Εν-στάσεις