Έντυπη Έκδοση

Ποιος εμποδίζει το άνοιγμα του Μουσείου;

Τεχνητή πόλωση και κωλυσιεργία στη σύνταξη της οριστικής μουσειολογικής μελέτης με προφανή στόχο την αλλαγή της φυσιογνωμίας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, επιχειρείται από μέλη της διοίκησής του, στο παρά πέντε των εγκαινίων του, στο κτήριο ΦΙΞ.

Ο εργολάβος έχει τελειώσει το έργο αλλά δεν έχει γίνει η επίσημη παραλαβή του από το φορέα διεύθυνσης του έργου, την Ελληνοτεχνική Α.Ε. Επίσης δεν έχουν εκδοθεί οι βεβαιώσεις περάτωσης της κατασκευής, των δοκιμών που πρέπει να γίνουν για να διαπιστωθεί ότι λειτουργούν οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, όπως και η βεβαίωση εκπαίδευσης του προσωπικού. Δεν έχει καν δημιουργηθεί η μη κερδοσκοπική εταιρεία διαχείρισης της δωρεάς του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», ύψους 3 εκατ. ευρώ, για τον εξοπλισμό που χρειάζεται προκειμένου να στηθούν και να λειτουργήσουν τα έργα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου. Συνεπώς, η δωρεά αυτή παραμένει στον αέρα, όπως και όλη η προετοιμασία για να ανοίξει το ΕΜΣΤ.

Για την οριστική μουσειολογική μελέτη δεν θα ξοδέψει το κράτος ούτε ένα ευρώ. Την προσφέρει δωρεάν η αρχιτεκτονική ομάδα που υπογράφει τη μετατροπή του παλαιού ζυθοποιείου σε μουσείο. Κι όμως το διοικητικό συμβούλιο του ΕΜΣΤ δεν την προωθεί προς το Συμβούλιο Μουσείων του υπουργείου Πολιτισμού για έγκριση, όπως και καμία από τις άλλες μελέτες για τα οπτικοακουστικά, την πυροπροστασία κ.λπ. που αποτελούν προϋπόθεση για να δρομολογηθεί το άνοιγμα του μουσείου.

Κι όμως δεν έχουν περάσει έξι μήνες που η κυβέρνηση βιαζόταν να κάνει τα λαμπρά εγκαίνια του μουσείου αυτού στη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας της Ε.Ε. (το πρώτο εξάμηνο του 2014). Κάτι που εκ των πραγμάτων δεν κατέστη δυνατόν γιατί δεν προλάβαιναν. Εκτοτε αφέθηκε στη δίνη μιας αλληλοτροφοδοτούμενης πόλωσης μεταξύ κάποιων μελών του Δ.Σ. και της καλλιτεχνικής διευθύντριας, στην οποία φαίνεται πως δεν αναγνωρίζεται ότι υπήρξε η ψυχή αυτού του οράματος. Χωρίς την Αννα Καφέτση, με το πείσμα της και τη γνώση της στη διεθνή καλλιτεχνική δημιουργία, τις επαφές της με μουσεία και κορυφαίους καλλιτέχνες, δεν θα είχαμε καμία ελπίδα να αποκτήσουμε ως χώρα ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης με διεθνείς προδιαγραφές, αν κρίνει κανείς από τις συλλογές του που συγκροτήθηκαν αποκλειστικά από την Αννα Καφέτση. Δική της ήταν και η ιδέα εγκατάστασής του στο παλιό ζυθοποιείο και με την επιμονή της έφτασε ώς εδώ το κτήριο ΦΙΞ, που περιμένει τώρα άδειο την ημέρα των εγκαινίων του.

Ο υπουργός Πολιτισμού Κ. Τασούλας, που έχει αναλάβει ο ίδιος προσωπικά την υπόθεση αυτή, αν και ο σύγχρονος πολιτισμός ανήκει στις αρμοδιότητες της υφυπουργού Πολιτισμού Αντζελας Γκερέκου, επιφυλάχθηκε να απαντήσει σε ερώτηση που του τέθηκε πρόσφατα για τη λύση του προβλήματος. Ζήτησε πίστωση χρόνου, το πολύ δύο εβδομάδων και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να προβεί σε αλλαγές προσώπων. Ο ίδιος υποστήριξε πως αν λυθούν τα διαδικαστικά και επέλθει ηρεμία, θα μπορούσε το Μουσείο να ανοίξει στις αρχές του 2015, κάτι που βεβαίως θα ήταν και η επιθυμία της διευθύντριας Αννας Καφέτση, η οποία βλέπει με θλίψη να περνούν οι μήνες χωρίς καμία ουσιαστική δραστηριότητα.

Ο κ. Τασούλας από την ανάληψη των καθηκόντων του είχε υποσχεθεί άμεση δημιουργία μιας μη κερδοσκοπικής εταιρείας διαχείρισης της δωρεάς του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» για να προχωρήσουν η προμήθεια και εγκατάσταση του τεχνολογικού και υλικοτεχνικού εξοπλισμού, χωρίς τον οποίο δεν μπορεί να λειτουργήσει το μουσείο. Τι μεσολάβησε άραγε και δεν έγινε ούτε καν αυτή η εταιρεία;

Η εικαστική πιάτσα πάντως γνωρίζει πως υπάρχουν πολλοί πρόθυμοι μνηστήρες για τη διεύθυνση και διοίκηση ενός τόσο ελκυστικού μουσείου. Ιδίως τώρα που δεν χρειάζεται να κοπιάσει κανείς για να φέρει εις πέρας το έργο. Το κλειδί είναι ήδη στην πόρτα. Αλλά θα είναι ηθικά απαράδεκτο να μην μπει πρώτος εκείνος που το «έχτισε», η Αννα Καφέτση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι