Έντυπη Έκδοση

«Δίνουμε φωνή σε ανθρώπους που δεν έχουν»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Με τον ΝΙΚΟ ΔΙΑΜΑΝΤΗ

Θεωρεί ότι σαν θέατρο ζωντανό, που αφουγκράζεται την εποχή του, πρέπει να πάρει θέση στο κύριο έλλειμμα του σήμερα. «Πνευματικότητα και ουμανισμός.

«Χρειάζεται μια ουμανιστική στροφή στην ουσία της ζωής. Αυτή δεν μπορεί να συμβεί αν δεν υπάρχει κοινωνική ραχοκοκαλιά. Δυστυχώς, η κρίση δεν έγινε αφορμή για ουσιαστικό ξεκίνημα» Ν. Δ. «Χρειάζεται μια ουμανιστική στροφή στην ουσία της ζωής. Αυτή δεν μπορεί να συμβεί αν δεν υπάρχει κοινωνική ραχοκοκαλιά. Δυστυχώς, η κρίση δεν έγινε αφορμή για ουσιαστικό ξεκίνημα» Ν. Δ. Αλληλεγγύη, ανοιχτές πλατφόρμες επικοινωνίας, ανανέωση ιδεών, συνομιλία, αμφισβήτηση, γιατί το θέατρο δεν είναι ξενοδοχείο πολυτελείας. Αντίθετα, είναι ένα διάπλατα ανοιχτό σπίτι, μια γέφυρα που ενώνει και γεφυρώνει χάσματα απόψεων και ηλικιών. Σήμερα περισσότερο από ποτέ θέλουμε ένα όραμα για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε το φόβο που μας καταπίνει. Πιστεύουμε λοιπόν ότι τα τέσσερα έργα που επιλέξαμε να παρουσιάσουμε διαμορφώνουν ένα σύνθετο τοπίο που συνομιλεί εντατικά και με τη μνήμη και με το σήμερα». Με αυτό το σκεπτικό, ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής με την Ιωάννα Μακρή οργάνωσαν το φετινό ρεπερτόριο του θεάτρου «Σημείο», Χαριλάου Τρικούπη 10, πίσω από το Πάντειο, τηλ. 210-9229579, δίνοντας φωνή σε νέους τολμηρούς δημιουργούς, καινούργια έργα, νέες αναγνώσεις.

- Οι θεματικές;

«Η αγάπη, η απόλυτη αγάπη μέσα από τη μινιμαλιστική σπείρα στην "Καιομένη" του Φόσε, ένα κείμενο-αριστούργημα κοντά στο θέατρο του Μπέκετ, μια ανοιχτή όπερα, μια λοξή "Αρκούδα" του Τσέχοφ, καρτουνίστικη, σουρεαλιστική, μια extravaganga, η "Ερωφίλη" του Χορτάτζη με την ιδιαίτερη προσέγγιση της μουσικής του Χαρούλη, μια συνομιλία με τον έρωτα και τέλος το "UNDER - Κρυμμένες φωνές", έργο με μετανάστες σήμερα, για τον πολυτόπο γύρω μας, μιλάνε για το μέλλον».

- Κρυμμένες φωνές;

«Οι μετανάστες σήμερα είναι η μεγαλύτερη ανθρώπινη τραγωδία και μάλιστα μια τραγωδία χωρίς τέλος. Αντί να ασχοληθούμε με μια χορτασμένη Ευρώπη και τα προβλήματα των χορτασμένων λαών της, αντί να αναπαράγουμε ένα κουρασμένο ρεπερτόριο, αναζητώντας την πρωτοτυπία μέσα από το Λονδίνο ή όπου αλλού, θεωρήσαμε υποχρέωσή μας να δώσουμε φωνή σε ανθρώπους που δεν έχουν. Και αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι σχήμα λόγου ή μια ποιητική μεταφορά. Μιλάμε για απόλυτη καταστροφή, απόλυτη αναστροφή αυτών που η ανθρωπιά μας θεωρεί δεδομένα. Ξεκινήσαμε να ψάχνουμε εδώ και δύο χρόνια το θέμα, μιλώντας με ανθρώπους, με οργανώσεις, και βρεθήκαμε μπροστά στο φόβο, στην εκμετάλλευση και τη βία».

- Παρουσιάζεται;

«Το θέατρο "Σημείο", σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων μάλιστα σκοπεύει να παρουσιάσει το έργο έξω σε πλατείες της Αθήνας, να δημιουργήσει ένα δίκτυο επαφής και αλληλεγγύης, να μιλήσει έξω εκεί ακριβώς που είναι το πρόβλημα. Το έργο "Κρυμμένες φωνές - UNDER" είναι μια προσπάθεια ενάντια στη σιωπή, είναι μια προσπάθεια να μας κάνει να σηκώσουμε τα μάτια μας και να δούμε όλους αυτούς τους ανθρώπους κατάματα. Θυμάμαι την πρώτη μέρα που μεταφέραμε στο θέατρο από τη Χίο μία πραγματική βάρκα, πάνω στην οποία άνθρωποι είχαν ταξιδέψει, άνθρωποι είχαν χαθεί. Θυμάμαι τη σιωπή που ξαφνικά μας τύλιξε όλους. Αυτή η σιωπή είναι ο λόγος που άξιζε όλο αυτό το ταξίδι και αυτή τη σιωπή θέλουμε να μοιραστούμε».

- Εφηβικό θέατρο;

«Διαλέγοντας την "Ερωφίλη" προτείνουμε ευαισθησία, προτείνουμε μια ανάγνωση μέσα στις πηγές μας, στον πλούτο της γλώσσας μας, προτείνουμε ευαισθησία και ποίηση. Προτείνουμε το μολύβι απέναντι στο iPad. Δεν μας ενδιαφέρει να κολακέψουμε· αντίθετα, μας ενδιαφέρει η δική τους ματιά, γι' αυτό και η παράσταση έχει έναν ιδιαίτερο τρόπο διαδραστικής κινητοποίησης και συμμετοχικότητας των νέων».

- Η «Καιομένη»;

«Είναι ένα αφήγημα μιας εσωτερικής αναζήτησης. Η γυναίκα και ο άντρας μέσα από το μακρύ δρόμο του κοινού βίου καταλήγουν σε μια σύνθεση απεικονίσεων στιγμών. Επιλέγοντας ένα στοχασμό μιας γυναίκας που αφηγείται υποθέσεις, εικασίες, αναλογίες, συγγένειες, επιλέγοντας ένα στοχασμό που ξεκινά από μια απώλεια, αναρωτιέσαι για τον τρόπο που ο καθένας θυσιάζεται με βουβό τρόπο και κυρίως για τον τρόπο που βιώνει την εκδοχή του άλλου».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ανθρωπιστικές οργανώσεις
Κινήματα/Ομάδες/Δράσεις
Ανθρώπινα
Πρόσωπα
Ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα
Συνεντεύξεις