Έντυπη Έκδοση

Αυτοκίνητα χαμηλών ρύπων

Η άποψη των Γάλλων συμπυκνώνεται στην πεποίθηση πως πριν φτάσουμε στην εποχή των μηδενικών ρύπων, θα πρέπει να περάσουμε από αυτήν των χαμηλών

Το μότο της φετινής Διεθνούς Εκθεσης Αυτοκινήτου της γαλλικής πρωτεύουσας, που άνοιξε τις πύλες της στο κοινό χθες, Σάββατο 4 Οκτωβρίου, είναι «το μέλλον του αυτοκινήτου βρίσκεται στο Παρίσι».

Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς πως το ίδιο ισχύει για κάθε μεγάλη έκθεση αυτοκινήτου. Ομως, ποιο είναι συγκεκριμένα το μέλλον στο οποίο αναφέρονται οι Γάλλοι; Αρκετές εταιρείες, το τελευταίο διάστημα, δείχνουν προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης και του φυσικού αερίου. Είναι όμως αυτό το μέλλον της αυτοκίνησης, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα; Αν οι γαλλικές εταιρείες καλούνταν να δώσουν μια απάντηση, διά της πρακτικής οδού, αυτή θα ήταν μάλλον αρνητική.

Προσέξτε γιατί. Η προσέγγιση τόσο του ομίλου PSA (Peugeot/Citroen) όσο και της Renault δείχνει να είναι σαφώς πιο προσγειωμένη σε σύγκριση με εκείνη άλλων κατασκευαστών. Από την άλλη πλευρά, μοιάζει να επενδύει περισσότερο στο σήμερα της αυτοκίνησης, αδιαφορώντας (ή αδυνατώντας οικονομικά) να ασχοληθεί με το αύριο και τα πιθανά σενάρια γι' αυτό.

Ηδη, οι γαλλικές εταιρείες είναι γνωστές για τους οικονομικούς και με χαμηλές εκπομπές ρύπων κινητήρες που κατασκευάζουν, ενώ έχουν στο σύνολό τους ασπαστεί το downsizing. Λεπτομέρεια: σημαντικό μέρος των πόρων που δαπανήθηκαν στην εξέλιξη αυτών των κινητήρων, αλλά και για τη χρήση ελαφρύτερων υλικών, προήλθε από κρατικά ταμεία. Το 2009, η γαλλική κυβέρνηση προχώρησε στη διάθεση με τη μορφή χαμηλότοκων δανείων, 3 δισ. ευρώ σε κάθε μία από τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τόσο η PSA όσο και η Renault δεσμεύτηκαν πως θα διέθεταν τα χρήματα αυτά για την εξέλιξη οικονομικών κινητήρων, με χαμηλούς ή μηδενικούς ρύπους. Απώτερος στόχος της γαλλικής κυβέρνησης ήταν αφ' ενός να βοηθήσει τις εταιρείες να αποκτήσουν το momentum, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στους αυστηρότερους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων που θα ισχύσουν στην Ευρώπη, αφ' ετέρου να διασώσει θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα και σε εκείνον της έρευνας και εξέλιξης.

Μάλιστα η κυβέρνηση υποστήριξε οικονομικά και εταιρείες όπως οι Faurecia, Michelin, Valeo και Plastic Omnium, οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της αεροδυναμικής και της κατασκευής ελαφρών υλικών για τις εταιρείες αυτοκινήτου. Η πρόκληση γι' αυτές ήταν να αποδείξουν πως τα νέα εξαρτήματα που κατασκεύασαν είναι χαμηλού κόστους και αρκετά αξιόπιστα, ώστε να χρησιμοποιηθούν στα μοντέλα παραγωγής.

Στα περίπτερά τους στην έκθεση, οι γαλλικές εταιρείες έχουν σε περίοπτη θέση μοντέλα όπως το Citroen C4 Cactus Airflow 2L, το Peugeot 208 Hybrid Air 2L Demonstrator και το Renault Eolab. Τα δύο πρώτα βασίζονται σε μοντέλα παραγωγής, με τη διαφορά πως είναι κατά περίπου 100 κιλά ελαφρύτερα, πιο αεροδυναμικά και έχουν κατανάλωση που δεν ξεπερνά τα 2 λ./100 χλμ. Οσο για το Eolab, πρόκειται για ένα υβριδικό μοντέλο που χρησιμοποιεί τεχνολογία την οποία η Renault σχεδιάζει να ενσωματώσει σταδιακά σε μοντέλα παραγωγής πριν από το 2020.

Ολα αυτά σημαίνουν πρακτικά πως ανάμεσα στο παρόν και το -απώτερο- μέλλον της αυτοκίνησης μεσολαβεί ένα χρονικό διάστημα, στο οποίο είναι σαφές πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα έχουν καταργηθεί. Ομως εξίσου σαφές είναι πως το ενεργειακό αποτύπωμα των αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθεί σημαντικά. Οι εταιρείες που επενδύουν στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έχουν αρκετές πιθανότητες να ωφεληθούν μεσοπρόθεσμα. Αλλωστε όπως είχε πει ο οικονομολόγος J.Μ. Keynes και μας έχουν θυμίσει αρκετές φορές οι Ελληνες υπουργοί Οικονομικών, «...μακροπρόθεσμα θα έχουμε όλοι πεθάνει».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αυτοκινητοβιομηχανία και εμπόριο αυτοκινήτων
Αυτοκίνητο