Έντυπη Έκδοση

Συνομιλώντας μ' ένα μύθο

Λέγεται ότι εν αρχή ήταν ο λόγος. Εγώ σκέφτομαι ότι στην αρχή ήταν η κίνηση. Γιατί μέσα στην κίνηση εμπεριέχονται τα πάντα, λέει η Μάγια Πλισέτσκαγια, η «Απόλυτη Πρίμα Μπαλαρίνα» όλων των εποχών.

Η «απόλυτη πρίμα μπαλαρίνα» του 20ού αιώνα Μάγια Πλισέτσκαγια  ίπταται και καθηλώνει Η «απόλυτη πρίμα μπαλαρίνα» του 20ού αιώνα Μάγια Πλισέτσκαγια ίπταται και καθηλώνει Φέτος, στα ενενήντα της χρόνια, έρχεται το ερχόμενο Σάββατο στο Ηρώδειο, για να παραστεί σε μια παράσταση χορού αφιερωμένη σ' αυτήν. Με τίτλο «Ave Maya» η Πλισέτσκαγια έχει επιλέξει ειδικά γι' αυτή τη βραδιά πρώτους χορευτές από τα σημαντικότερα μπαλέτα παγκοσμίως, αλλά και τους ρόλους τους οποίους θα ερμηνεύσουν.

Η χορεύτρια γεννήθηκε στις 20 Νοεμβρίου του 1925. Οταν ήταν 11 ετών, έχασε τον πατέρα της, ο οποίος εκτελέστηκε από το σταλινικό καθεστώς, ενώ η μητέρα της, που ήταν ηθοποιός του βωβού κινηματογράφου, οδηγήθηκε σε στρατόπεδο στο Καζακστάν.

Η θεία της ήταν η αιτία να αρχίσει χορό στα τρία της χρόνια και την ανέλαβε όταν έχασε την οικογένειά της. Στα εννέα της μπήκε στη Σχολή Μπαλέτου της Μόσχας, από όπου αποφοίτησε στα 18 της, για να προσληφθεί αμέσως στον θίασο του θεάτρου Μπολσόι και να ονομαστεί πρώτη χορεύτρια μόλις λίγους μήνες μετά την αποφοίτησή της.

Αποσύρθηκε σε ηλικία 65 ετών, ενώ στη συνέχεια βρέθηκε επικεφαλής ως καλλιτεχνική διευθύντρια σε μεγάλους οργανισμούς, όπως στην Οπερα της Ρώμης και στο Μπαλέτο της Λυρικής Σκηνής της Μαδρίτης. Ομως, στα 80 της, παρουσιάστηκε και πάλι ενώπιον του κοινού, στο «Ave Maya», που δημιούργησε γι' αυτήν ο Μορίς Μπεζάρ.

Στο «παρά πέντε» κυριολεκτικά του γκαλά στο Ηρώδειο, μπορέσαμε έστω και εν τάχει να συνομιλήσουμε μ' αυτό το ιερό τέρας της τέχνης.

* Δεν έχετε απλώς γράψει ιστορία στο χορό, αλλά είστε η ίδια η Ιστορία του χορού. Πώς το σχολιάζετε;

- Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια και το κολακευτικό σας σχόλιο. Την εποχή που εγώ χόρευα τα δεδομένα ήταν εντελώς διαφορετικά από σήμερα και επομένως οι συνθήκες πιο δύσκολες μεν, αλλά οι ευκαιρίες περισσότερες. Στάθηκα στη ζωή μου τυχερή, να συνεργαστώ με μεγάλους χορευτές και πολύ μεγάλους χορογράφους, να χορέψω μπαλέτα τα οποία έχουν γράψει τη δική τους ιστορία και χορεύονται ακόμη και σήμερα στα μεγαλύτερα συγκροτήματα του κόσμου από πολύ σπουδαίους και ταλαντούχους χορευτές.

* Μεγαλώσατε στη Σοβιετική Ενωση. Ο χορός ήταν για σας η ελευθερία που έλειπε από τους συμπολίτες σας;

- Είναι γεγονός ότι ο χορός ως τέχνη απελευθερώνει τον χορευτή, αλλά και τον θεατή. Εγώ έζησα σε μια περίοδο, όπως ξέρετε, αρκετά διαφορετική από αυτό που ζούμε σήμερα. Κι έτσι ο χορός, ως τέχνη που αγάπησα στη ζωή μου, με βοηθούσε πραγματικά και καθημερινά να απελευθερώνομαι από τα προβλήματα, τις έννοιες και τις δυσκολίες της καθημερινότητας, η οποία πιστέψτε με ήταν αρκετά δύσκολη.

Μαζί με τους Ιβ Σεν Λοράν, Κατρίν Ντενέβ Μαζί με τους Ιβ Σεν Λοράν, Κατρίν Ντενέβ * Τι είναι αυτό που κάνει τον μεγάλο χορευτή; Το ταλέντο ή η σκληρή δουλειά;

- Θεωρώ ότι ο καλός χορευτής χρειάζεται απαραιτήτως ταλέντο, καθημερινή εκπαίδευση και προπόνηση και πραγματικά σκληρή δουλειά για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στους ρόλους του. Ποτέ το ένα ή το άλλο δεν είναι από μόνο του ικανό να δημιουργήσει αυτό που λέμε μεγάλο χορευτή ή χορεύτρια. Ο συνδυασμός όλων είναι η συνισταμένη εκείνη, η οποία θα οδηγήσει στη βεβαία εξέλιξη ενός σπουδαίου χορευτή ή χορεύτριας. Επομένως, οι νέοι χορευτές πρέπει να έχουν υπόψη τους αυτά τα δεδομένα και επιπλέον αγάπη και σεβασμό τόσο σε αυτό που κάνουν όσο και για τον κόσμο που πάει να τους δει. * Εν τέλει, ο χορευτής είναι ερμηνευτής ή εκτελεί τις εντολές του χορογράφου; Κι αν ναι (στη δεύτερη περίπτωση), η εμπνευσμένη χορογραφία αναδεικνύει τον μεγάλο χορευτή;

- Κατά τη γνώμη μου, είναι και ερμηνευτής αλλά και εκτελεστής των εντολών του χορογράφου. Κι εδώ μιλάμε για ένα συνδυασμό που θα φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Βεβαίως και δέχομαι και συμφωνώ ότι ένας πολύ καλός χορογράφος οδηγεί τον χορευτή σε δρόμους και μονοπάτια που μόνος του, με τη δύναμη της ερμηνείας του και μόνο, δεν θα μπορούσε να βρει και να ακολουθήσει. Είναι ακριβώς όπως ένας πολύ καλός σκηνοθέτης οδηγεί τους καλούς ηθοποιούς στο τέλειο αποτέλεσμα.

* Αν αρχίζατε τη ζωή σας από την αρχή, θ' αλλάζατε κάτι;

Με τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ Με τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ - Στα θέματα που με αφορούν και εξαρτώνται από μένα δεν θα άλλαζα τίποτε. Ισως ένα μόνο γεγονός που δεν έκανα πράξη αλλά θα έπρεπε να έχω κάνει, να δεχτώ την πρόταση να δουλέψω με την Αγριπίνα Βαγκάνοβα, τη μεγαλύτερη δασκάλα της εποχής μου. Στα θέματα που σχετίζονται με μένα αλλά έγιναν από άλλους, ασφαλώς και θα ήθελα να αλλάξουν κάποια πράγματα, αλλά αφ' ενός μεν ο χρόνος έχει περάσει, αφ'ετέρου δε, είναι θέμα διάθεσης αυτών που τα έκαναν να τα αλλάξουν.

* Περιγράψτε μου τη μεγαλύτερη χαρά που σας έδωσε ο χορός.

- Η αναγνώριση και η αγάπη του κόσμου, η επιβράβευση των προσπαθειών μου και οι κριτικές κοινού και κριτικών. Επίσης το γεγονός ότι πολλά απ' αυτά που χόρεψα, συνεχίζουν να χορεύονται μέχρι και σήμερα, είναι η μεγαλύτερη επιβράβευση, δικαίωση και ευχαρίστηση. 7

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Πρόσωπα
Χορός
Συνεντεύξεις
Για το ίδιο θέμα
Ματαιώνεται η παράσταση «Ave Maya» στο Ηρώδειο