Έντυπη Έκδοση

ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ

«Χάσαμε τους χορηγούς του πολιτισμού»

Η υφυπουργός Πολιτισμού για θέματα Σύγχρονης Τέχνης διαμηνύει πως δεν υπάρχει θέμα με τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ και παραδέχεται ότι ήταν λάθος η κατάργηση της ενιαίας τιμής βιβλίου

«Δεν υπάρχει κανένα θέμα με τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης», ξεκαθάρισε χθες το μεσημέρι η υφυπουργός Πολιτισμού, αναφορικά με την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στο άνοιγμα του Μουσείου, για την οποία γράφαμε στην «Ε» προχθές. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την αφοσίωσή της και την προσπάθεια που έχει καταβάλει για το ΕΜΣΤ».

Αντίθετα, «υπάρχουν σκέψεις να γίνει κάποια αλλαγή στο Δ.Σ. του Μουσείου». Αλλά και να ξεμπλοκάρουν κάποια πράγματα. Για παράδειγμα, «υπάρχει ένα θέμα νομικής φύσεως με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, του ποιος δηλαδή θα είναι ο φορέας που θα δεχθεί αυτή τη δωρεά. Και μια "διένεξη" αναφορικά με τη μουσειολογική μελέτη: ένα μέρος του Δ.Σ. δεν τη δέχεται ως οριστική και πλήρη. Ομως αυτές τις μέρες όλα αυτά θα λυθούν ώστε να γίνει η παράδοση του κτηρίου».

Κομψή και εντυπωσιακή όπως πάντα, η Αντζελα Γκερέκου υποδέχτηκε τους δημοσιογράφους στον κήπο του Νομισματοκοπείου, τους φίλεψε κουμ κουάτ και απάντησε υπομονετικά στις ερωτήσεις τους. Μιλώντας με πάθος για τους ηθοποιούς, αναφέρθηκε στους άνεργους συναδέλφους της «που πάσχουν από κατάθλιψη, έχουν καταντήσει αλκοολικοί και κατέληξαν να επαιτούν».

«Θέλουμε να ανοίξει το συντομότερο δυνατόν το Μουσείο», υπογράμμισε για το ΕΜΣΤ. «Δεν θέλουμε τμηματικά εγκαίνια. Είναι άλλωστε κάτι που περιμένει και η διεθνής κοινότητα. Θα αρχίσουν να τρέχουν σημαντικές συνεργασίες».

Στην κουβέντα θίχτηκαν πολλά επιμέρους ζητήματα, όπως για παράδειγμα ότι το Ωδείο Αθηνών κινδυνεύει να χάσει το ΕΣΠΑ αν δεν μετακινηθεί το ΕΜΣΤ και ότι έχει ζητηθεί το ποσόν των 1.700.000 ευρώ, ούτως ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν οι εκκρεμότητες.

Αδεια σε 10 μέρες

Η προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών συμπαραγωγών ήταν το θέμα στο οποίο η κ. Γκερέκου έδωσε τη μεγαλύτερη έμφαση. Προλαβαίνοντας το αναμενόμενο σχόλιο, ότι η προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα είναι κάτι που έχουμε βαρεθεί να ακούμε εδώ και πολλά χρόνια, διευκρίνισε πως «ουδέποτε είχαμε οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο». Αποφάσισαν λοιπόν τα εξής:

* Να βγάλουν (σε δύο εβδομάδες) μια κοινή υπουργική αποφάση (κατ' ουσίαν να ενοποιήσουν μια σειρά από παλιότερες ΚΥΑ), που θα διευκολύνει την όλη διαδικασία. Δηλαδή, θα καθοδηγεί τον ενδιαφερόμενο ξένο παραγωγό βήμα βήμα τι πρέπει να κάνει, ώστε να λάβει άδεια γυρισμάτων σε κάποιον αρχαιολογικό χώρο. Και όλοι ξέρουμε τι Γολγοθάς απαιτείται μέχρι σήμερα για κάτι τέτοιο. «Οι άνθρωποι έφευγαν τρέχοντας, συνειδητοποιώντας πως έπρεπε να περιμένουν μήνες ολόκληρους για να πάρουν απάντηση!». Και τώρα; «Τώρα ο ενδιαφερόμενος, αντί να απευθύνεται και στην τοπική Εφορεία και στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου και στο ΚΑΣ, θα μπορεί μέσα σε 10 μέρες να λαμβάνει την άδεια από την τοπική Εφορεία. Θα πρέπει φυσικά να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, οι οποίες θα περιγράφονται σε ένα ειδικό portal». Υπάρχει βέβαια και η εξαίρεση: όσα μνημεία προστατεύονται από την UNESCO (βλ. Ακρόπολη) θα πρέπει να περάσουν από το ΚΑΣ.

«Στην Ιταλία μέσα σε 7 μέρες τελειώνει αυτή η διαδικασία. Κι εμείς έχουμε χάσει πολλές ευκαιρίες: Μαρία Κάλλας, Ωνάσης, Μεγαλέξανδρος. Πολύ πρόσφατα χάσαμε τον "Ηρακλή" που γυρίστηκε στην Ουγγαρία. Η οποία έχει εξελιχθεί σε Μέκκα του κινηματογράφου. Κι αναρωτιέται κανείς: γιατί όχι η Ελλάδα;».

* Θα λειτουργήσει (και πάλι) Film Commission Office που θα συγκεντρώνει τις αιτήσεις των ξένων παραγωγών και θα έχει το ρόλο του συντονιστή. Οχι όμως στους κόλπους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου: «Πουθενά στην Ευρώπη δεν συμβαίνει αυτό. Εμείς θα το λειτουργήσουμε, στο υπουργείο». Μέσω του ειδικού portal που προαναφέραμε θα συντονίζουν και τις υπόλοιπες αδειοδοτήσεις που απαιτούνται: Λιμενικό, δήμος, Αστυνομία, Τροχαία κ.ο.κ. «Δεν μπορεί να βλέπουμε περιπτώσεις, όπως της νεαρής Σοφίας Εξάρχου, που δεν της δίνουν άδεια για 2 μέρες γύρισμα στην πισίνα του Ολυμπιακού Χωριού. Ενώ η ταινία έχει όλα τα φόντα να προβάλει τη χώρα μας!».

* Δημιουργία φορολογικών κινήτρων. Λεπτομέρειες δεν ανακοίνωσε -υπήρξε πιο ξεκάθαρη ως προς τα τέλη κινηματογράφησης σε αρχαιολογικούς χώρους. «Δεν είναι δυνατόν ταινίες που χρηματοδοτούνται από το ΕΚΚ να πληρώνουν τέλη. Θα τα καταργήσουμε ή θα τα μειώσουμε. Το ίδιο θα ισχύει για παραγωγές της ΝΕΡΙΤ και για σποτάκια του ΕΟΤ». Ούτε οι ξένες ταινίες που θα προωθούν τη χώρα μας θα πληρώνουν. «Μια ειδική επιτροπή θα αποφασίζει».

«Τα κίνητρα επισκεψιμότητας θα φέρουν μεγαλύτερα κέρδη στη χώρα» υποστηρίζει η κ. Γκερέκου. «Το ΤΑΠ έχει έσοδα 50 εκατομμύρια το χρόνο. Ξέρετε πόσα από αυτά προέρχονται από τις κινηματογραφήσεις; 160.000. Πάρτε και τον ΕΟΤ: ξοδεύει εκατομμύρια ευρώ για την προβολή της χώρας, όταν μέσω των ταινιών η προβολή θα μπορούσε να είναι απεριόριστη».

Μας πληροφόρησε επίσης πως «έχει υπάρξει συνεννόηση» με το υπουργείο Ανάπτυξης για να ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο η δημιουργία κινηματογραφικών υποδομών (βλ. studios).

Αναφερόμενη στο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας και στο Φεστιβάλ για Παιδιά και Νέους Ολυμπίας («ένα εξαιρετικό φεστιβάλ που φυτοζωεί»), υπογράμμισε πως ο στόχος είναι να θεσμοθετηθούν, ενώ προσέθεσε πως «πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί το 1,5% για τον κινηματογράφο».

Ως προς το ζήτημα του ΕΚΚ και την προκήρυξη της θέσης του Γρηγόρη Καραντινάκη, είπε πως «ακολουθήσαμε τις νόμιμες διαδικασίες και περιμένουμε την πρόταση του Δ.Σ.». Την άλλη εβδομάδα θα ξέρουμε το νέο διευθυντή. Πάντως υπογράμμισε την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι του σεναρίου και στην αξιοποίηση της ελληνικής λογοτεχνίας.

Για το θέατρο δεν ειπώθηκε σχεδόν τίποτε, μόνο ότι επρόκειτο να επικοινωνήσει με τον Σωτήρη Χατζάκη προκειμένου να συζητήσουν την ανάγκη να ανεβαίνουν τα βραβευμένα ελληνικά θεατρικά έργα στις κρατικές μας σκηνές.

Οσο για την πολυσυζητημένη συγχώνευση ορχηστρών, τόνισε πως ουδέποτε συζήτησε τέτοιο θέμα με τον κ. Τασούλα. Για την πολύπαθη Καμεράτα, πάντως, ανέφερε πως έχει δρομολογηθεί λύση, αφού «δώσαμε ήδη 100.000 ευρώ και θα δώσουμε σύντομα άλλες 100.000».

Αναφορικά με τους χορηγούς («Εχουμε χάσει σχεδόν όλους τους χορηγούς του πολιτισμού»), «μελετάμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο», ενώ ως προς την ΑΕΠΙ «πρέπει να εξετάσουμε τον τρόπο λειτουργίας της, διότι υπάρχουν κάποιοι που θέλουν να συνεχίσει η ΑΕΠΙ, αλλά όχι έτσι».

Τέλος, ως προς την κατάργηση της ενιαίας τιμής βιβλίου δήλωσε με ειλικρίνεια πως είναι «απόλυτα πεπεισμένη ότι ήταν μια λάθος απόφαση. Ελπίζω ότι θα το ξαναδούμε όλο αυτό...».

Σε ερώτημα πώς βλέπει τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τον πολιτισμό, απάντησε πως βρίσκει «ανέφικτες τις εξαγγελίες του σε αυτήν τη συγκυρία».

Οσο για την επίσκεψη της κ. Αλαμουντίν (βλ. σύζυγο Κλούνι), θα χαρεί να την υποδεχθεί με τον κ. Τασούλα στο υπουργείο στις 13.10 ως μια διεθνή προσωπικότητα με επιρροή, «αλλά το θέμα δεν με απασχολεί και τόσο...».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Πρόσωπα
Τέχνη/Πολιτισμός
Συνεντεύξεις
Επιχορηγήσεις
Σύγχρονη Τέχνη
Υπουργείο Πολιτισμού