Έντυπη Έκδοση

ΣΠΥΡΟΣ ΡΟΛΑΚΗΣ, πρόεδρος της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας

Αεροπειρατία λόγω... χρέους

ΧΕΡΙ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΑΕΡΟΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ, ΜΕ ΑΠΕΡΓΙΕΣ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ ΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ

ΜΕ απεργιακές κινητοποιήσεις θα «απαντήσουν» οι ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, στην περίπτωση που το υπουργείο Οικονομικών εμμείνει στην απόφασή του να «βάλει χέρι» στους λογαριασμούς των τελών αεροναυτιλίας, με στόχο την... αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕΚΕ, Σπύρος Ρολάκης, σε συνέντευξη στην «Κ.Ε.» επισημαίνει ότι οι ελεγκτές θα προχωρήσουν σε καταγγελία, κατά του υπουργείου Οικονομικών, στην Ε.Ε. για παραβίαση του κοινοτικού δικαίου. Παράλληλα, αναφέρεται σε τραγικές ελλείψεις σε θέματα υποδομών και προσωπικού, εάν και η Ελλάδα αποτελεί το πιο «γωνιακό μαγαζί» στις αερομεταφορές.

Για ποιο λόγο εξαγγείλατε κινητοποιήσεις; Ποιο είναι το περιεχόμενο της διαμάχης με το υπουργείο Οικονομικών;

Η κήρυξη της απεργίας, μετά την υπουργική απόφαση που δίνει στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους πρόσβαση στους λογαριασμούς των τελών διαδρομής αεροναυτιλίας, αποτελεί μια απολύτως δικαιολογημένη αντίδραση, με στόχο την περιφρούρηση των πόρων, που παρέχονται από ιδιωτικές πηγές (αεροπορικές εταιρείες) για τη βελτίωση των αεροπορικών υπηρεσιών.

Τα παραπάνω τέλη διαδρομής πληρώνονται από τους χρήστες των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, δηλαδή σε τελική ανάλυση από το διεθνές επιβατικό κοινό και κατευθύνονται σε αυστηρά καθορισμένες χρήσεις, όπως είναι επενδύσεις για αεροναυτιλία, συντήρηση συστημάτων για την ασφάλεια των πτήσεων, μισθολογικό και ασφαλιστικό κόστος προσωπικού της αεροναυτιλίας, εκπαιδεύσεις, κίνητρα και λειτουργικές δαπάνες.

Με την υπουργική απόφαση 1090, ο ΟΔΔΗΧ αυτοανακηρύσσεται σε διαχειριστή πόρων που ανήκουν σε ευρωπαϊκούς ή άλλους φορείς.

Στην προκειμένη περίπτωση είναι προφανής ο άμεσος κίνδυνος διακοπής της ροής των συγκεκριμένων πόρων προς τη χώρα μας, εφόσον ενεργοποιηθεί η ελληνική «υπεξαίρεση», με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του δημόσιου χρέους.

Η παραβίαση του κοινοτικού δικαίου της Ε.Ε., μέσω της ΥΑ 1090 δίνει το στίγμα ενός «ευκαιριακού ευρωπαϊσμού» που εκθέτει τη χώρα μας.

Με διαπιστωμένη την υστέρηση της λειτουργικότητας των ελληνικών υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας, έναντι των αντίστοιχων ευρωπαϊκών, οι ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας θα αξιοποιήσουν κάθε νόμιμο μέσο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για να αποτρέψουν δυσάρεστες εξελίξεις σε έναν τομέα ζωτικής σημασίας, όπως οι αερομεταφορές και ο τουρισμός.

Γενικότερα, δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι, για πρώτη φορά, γίνεται παρέμβαση στους ειδικούς λογαριασμούς, για σκοπούς αλλότριους από αυτούς της αεροναυτιλίας, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Δηλαδή, αν μέχρι τώρα είχαμε μια διεύρυνση των αεροναυτιλιακών υπηρεσιών, για τις οποίες καταβάλλονται τα ανταποδοτικά τέλη που χρηματοδοτούν αυτούς τους ειδικούς λογαριασμούς στο σύνολο της ΥΠΑ, τώρα τα διαθέσιμα των ειδικών λογαριασμών μπορεί να διατίθενται και για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.

Η παραβίαση του κοινοτικού δικαίου της Ε.Ε. είναι κατάφωρη, όπως επίσης και οι κίνδυνοι που θα προκληθούν για την ασφάλεια των πτήσεων και τα εθνικά δικαιώματα στον ελληνικό εναέριο χώρο, λόγω του ότι δεν θα γίνονται οι στοιχειώδεις επενδύσεις.

Για το λόγο αυτό η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας αποφάσισε πέρα από τα ένδικα μέσα (άσκηση αίτησης ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας και αίτηση αναστολής της Απόφασης), να προβεί σε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παραβίαση του κοινοτικού δικαίου και να υποβάλει αναφορά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

 Υπάρχει έλλειμμα υποδομών στα αεροδρόμια; Ελλείψεις σε ελεγκτές;

Υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις, τόσο σε υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό όσο και σε ελεγκτές. Για παράδειγμα, υπάρχουν νησιά, όπως η Σκιάθος, που δεν έχουν ελεγκτές, οπότε γίνονται μετακινήσεις από άλλα αεροδρόμια (Μυτιλήνη). Ακούω για νέα αεροδρόμια, πώς θα στελεχωθούν αυτά, αφού δεν υπάρχουν ελεγκτές;

Σήμερα είμαστε 560, βάσει των οργανικών θέσεων θα έπρεπε να ήμασταν 602. Εχουν καταργηθεί 100 και πλέον οργανικές θέσεις, έπειτα από τη διαθεσιμότητα. Εάν είχαμε διοικητική αυτοτέλεια, η διαθεσιμότητα δεν θα εφαρμοζόταν στον κλάδο.

Οσον αφορά τις υποδομές, στα τέσσερα μεγάλα αεροδρόμια (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος) υπάρχει σύστημα ραντάρ, στα υπόλοιπα όχι. Ωστόσο, και στα τέσσερα μεγάλα χρειάζονται εργασίες αναβάθμισης ή και αντικατάστασης.

Το υπουργείο Μεταφορών έκανε δεκτό το αίτημα για την προμήθεια νέου ραντάρ στον κεντρικό σταθμό ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο Ελληνικό, αλλά και καινούργιου συστήματος συχνοτήτων σε πανελλαδικό επίπεδο. Αυτή η διαδικασία θα κρατήσει 3-4 χρόνια, με κόστος περί τα 25-30 εκατ., τα οποία θα πληρωθούν από το Eurocontrol.

 Είσαστε υψηλόμισθοι;

Σε σχέση με την Ευρώπη, είμαστε οι πιο χαμηλόμισθοι. Σε σχέση με την Ελλάδα, είμαστε καλύτερα αμειβόμενοι. Αυτό που θα πρέπει να ξεκαθαριστεί είναι ότι η αμοιβή μας προέρχεται από το Eurocontrol και, μάλιστα, το κράτος επωφελείται από τη φορολόγηση. Δεν επιβαρύνουμε τον Ελληνα φορολογούμενο.

 Ζητάτε την «αυτονόμησή» σας από την ΥΠΑ;

Η Ενωσή μας, σταθερά και αταλάντευτα, επιζητεί την εφαρμογή της κοινοτικής νομιμότητας στο θέμα της «Παροχής Αεροναυτιλιακών Υπηρεσιών» με τη δημιουργία ανεξάρτητου Παρόχου Αεροναυτιλίας, σαν αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, υπό το υπουργείο Μεταφορών. Στην Ευρώπη, σε όλα τα κράτη, υπάρχει ξεχωριστός και αυτοτελής Πάροχος Αεροναυτιλίας.

Αυτό σημαίνει ότι τα εισπραττόμενα τέλη διαδρομής από τις αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να διατίθενται, αποκλειστικά και μόνο, για τα έξοδα του Παρόχου Αεροναυτιλίας και για την ανάπτυξη και συντήρηση των υποδομών του και σε καμιά περίπτωση για τη χρηματοδότηση άλλων σκοπών, όπως π.χ. η εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.

Το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να γνωρίζει ότι, κάθε χρόνο, καταθέτουμε προϋπολογισμό εξόδων της αεροναυτιλίας και βάσει αυτού, εισπράττουμε τα ανάλογα έσοδα, άλλως χωρίς κατάθεση εξόδων, δεν υπάρχει το ανταποδοτικό έσοδο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Υπουργείο Οικονομικών
Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας
Πρόσωπα
Αερομεταφορές και ασφάλεια πτήσεων