Έντυπη Έκδοση

Η ΓΕΙΤΟΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΤΡΟΧΙΑ ΑΛΜΑΤΩΔΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Πουλάει το τούρκικο «σαπούνι»!

Τι είναι αυτό το πράγμα που απασχολεί 15.000 κόσμο, στηρίζει 45 εταιρείες και φέρνει συνάλλαγμα 200.000.000 δολαρίων ετησίως; Τι να είναι, ρε παιδιά: η τούρκικη τηλεοπτική βιομηχανία είναι! Που έχει αναδειχθεί σε όχι και τόσο ασήμαντο γρανάζι της εθνικής οικονομίας στη γείτονα χώρα, χώρια που παίζει ρόλο και στα διεθνή διπλωματικά ανοίγματα της Αγκυρας. Μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια δηλαδή, ή, όπως λέγανε παλαιότερα και στα ρινγκ του μποξ, «δεξί κροσέ, αριστερό ντιρέκτ».

Τώρα πια στη γείτονα έχει διαμορφωθεί ένα μίνι Χόλιγουντ, που μαζεύει πολλά λεφτά Τώρα πια στη γείτονα έχει διαμορφωθεί ένα μίνι Χόλιγουντ, που μαζεύει πολλά λεφτά Η ανάπτυξη της τούρκικης τηλεοπτικής βιομηχανίας είναι κάτι παραπάνω από ραγδαία. Το παραδέχονται και οι ίδιοι οι Τούρκοι παραγωγοί, που δεν το περιμένανε ότι θα χαλάσει κόσμο το προϊόν τους. Εντάξει, υπάρχει το πλεονέκτημα της γλώσσας στην τουρκόφωνη Ασία και στις χώρες της Δύσης που φιλοξενούν σημαντικές μειονότητες. Αλλά και πάλι, εδώ μιλάμε για τουλάχιστον 80 κράτη ανά την υδρόγειο που εισάγουν και προβάλλουν τούρκικα «σαπούνια». Αριθμός διόλου μικρός, που δείχνει ακριβώς τόσο την επιρροή όσο και τη διείσδυση της τούρκικης τηλεοπτικής παραγωγής.

Εχει απ' όλα ο μπαχτσές

Το λένε και τα νούμερα και όσον αφορά στην μπίζνα της μικρής οθόνης οι αριθμοί έχουν πάντα δίκιο. Πριν από δύο έτη, τα τούρκικα «σαπούνια» έφεραν στη μαμά πατρίδα συνάλλαγμα ύψους 100.000.000 δολαρίων. Πέρυσι το συγκεκριμένο ποσόν ανέβηκε κατά 50% και έφτασε τα 150.000.000 δολάρια. Και φέτος, αν δεν γίνει καμιά πολύ εντυπωσιακή στραβή, οι σειρές της γείτονος θα αποκομίσουν από τη διεθνή αγορά κάτι παραπάνω από 200.000.000 δολάρια. Αρκετά για να θρέψουν αφ' ενός τις 45 εταιρείες που τα παράγουν και αφ' ετέρου τους 15.000 εργαζομένους που απασχολούνται σε αυτές.

Αν το δει κανείς το ζήτημα της είσπραξης συνολικά, οι τούρκικες σειρές αναμένεται να κάνουν φέτος ταμείο κοντά στα 400.000.000 δολάρια. Τις στηρίζει δηλαδή και η εσωτερική αγορά ή μάλλον, για να το πούμε καλύτερα, η κολοσσιαία εσωτερική αγορά της Τουρκίας, η οποία, μην το ξεχνάμε, αποτελείται από 70 εκατομμύρια κόσμο. Αυτά βλέπουν οι Ελληνες παραγωγοί με 11 εκατομμύρια εσωτερική αγορά και 5 εκατομμύρια διασπορά και κλαίνε από το πρωί ώς το βράδυ...

Να το δούμε και πιο αναλυτικά το θέμα ανά τομέα. Πρώτες φυσικά σε αριθμό (33% επί του συνόλου, με προβλεπόμενη άνοδο 12% για το τρέχον έτος) είναι οι πάσης φύσεως δραματικές σειρές. Ακολουθούν οι κωμωδίες (31% επί του συνόλου, αλλά πώς να εξαγάγεις τούρκικο χιούμορ;) και παίρνουν σειρά οι περιπέτειες (15%), τα κάθε είδους «οικογενειακά» σίριαλ (13%), τα νεανικά σίριαλ (5%) και τα σίριαλ που ανήκουν στο χώρο της επιστημονικής και όχι μόνο φαντασίας (3%). Εχει απ' όλα σαν να λέμε ο μπαξές και λογικό ήταν να έχει απ' όλα με τέτοια ευρωστία οικονομική. Με τόσο μπακίρι στο μπαούλο μπορείς να κάνεις και πειράματα!

Ποια είναι όμως η σειρά που έχει φέρει στο ταμείο τα περισσότερα λεφτά; Ποια άλλη από τον περιβόητο «Σουλεϊμάν», που χάλασε κόσμο και στα δικά μας μέρη. Σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση (μην ξεχνάμε ότι η σειρά τελείωσε, αλλά ακόμη παίζουν τα παλαιά επεισόδια σε αρκετές χώρες), έχει πιάσει γύρω στα 17.000.000 δολάρια. Οχι πολύ πιο κάτω, στην τρίτη θέση από πλευράς συνολικών εισπράξεων, συναντάει κανείς τον «Karadayi», που εξακολουθεί να προβάλλεται κάθε απόγευμα από τον Antenna. Αυτός επέστρεψε στον παραγωγό του ένα ποσόν κοντά στα 15.000.000 δολάρια και συνεχίζει θριαμβευτικά την πορεία του.

Με δυο λόγια, πολλά λεφτά. Και πολλή δουλειά, αναμφιβόλως, μιας και όπως λένε οι παραγωγοί της γείτονος, μια φορά κι έναν καιρό τα γυρνάγανε τα σίριαλ σαν το γύρο στο σουβλί. Τσάτρα πάτρα κι όποιον χάρει ο Χάρος από πλευράς production values. Τώρα, έχει διαμορφωθεί στην Τουρκία ένα μίνι Χόλιγουντ, με τις δικές του αξίες και τους δικούς του θεσμούς. Ενα σίριαλ προορισμένο να παίξει μπάλα επί μακρόν, φτάνει πλέον να έχει περίοδο προετοιμασίας έως και 24 μήνες. Και περισσότερους αν χρειαστεί, γιατί με αυτά τα πράγματα (και με αυτά τα χρήματα...) δεν παίζουνε.

ΥΓ. Καμιά φορά πάντως κουράζεται ο τηλεθεατής από την πολλή... Τουρκιά. Τα προηγούμενα χρόνια, τα τούρκικα σίριαλ κυριαρχούσαν στην ελληνική τηλεόραση ισοπεδώνοντας τη δική μας παραγωγή. Τώρα παίζονται μόνο τρία στα μεγάλα κανάλια («Karadayi» στον Antenna, «Kuzey Guney» και «Προδοσία» στο Star) και αν δεν συμβεί κάποια εντυπωσιακή μεταστροφή του κοινού, το μέλλον τους δεν προμηνύεται και τόσο ευοίωνο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Τηλεόραση
Τηλεοπτικοί σταθμοί
Μέσα & Media