Έντυπη Έκδοση

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΡΑΜΠΟΛΑ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ

Για εργασίες 10-15' θυσιάστηκαν πέντε

Μόλις 10-15 λεπτά!!! Τόσος ήταν ο προγραμματισμένος χρόνος διάρκειας των εργασιών πάνω στο οδόστρωμα της Εγνατίας Οδού, έξω από τη Βέροια. Για τόσο διακόπηκε η κίνηση χθες το πρωί.

Αν εκεί φύγει μια νταλίκα, απλά δεν σταματάει, λένε  οι φορτηγατζήδες. Η εταιρεία παρείχε όσα μέτρα της ζητήθηκαν από  την Τροχαία, λέει  η Εγνατία Α.Ε. Αν εκεί φύγει μια νταλίκα, απλά δεν σταματάει, λένε οι φορτηγατζήδες. Η εταιρεία παρείχε όσα μέτρα της ζητήθηκαν από την Τροχαία, λέει η Εγνατία Α.Ε.  Και ήταν αρκετός χρόνος για να συμβεί το απίστευτο τροχαίο δυστύχημα, με τους 5 νεκρούς και τους 30 τραυματίες.

Ηταν αρκετός χρόνος ώστε η νταλίκα που οδηγούσε ο Ρουμάνος υπήκοος να πέσει χωρίς φρένα, σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος υποστηρίζει, πάνω στα σταματημένα οχήματα, να τα διαλύσει και να πάρει φωτιά.

Το τι ακολούθησε είναι πλέον γνωστό. Πανικός, φωνές, αλλοφροσύνη, κραυγές, σειρήνες ασθενοφόρων, περιπολικών και πυροσβεστικών οχημάτων, δεκάδες τραυματίες που καλούν σε βοήθεια.

Σειρά ερωτημάτων εξετάζει η Τροχαία Ημαθίας. Γιατί κρίθηκε απαραίτητο να διακοπεί η κυκλοφορία; Γιατί η διακοπή γινόταν εκ περιτροπής; Γιατί δεν είχε αφεθεί ελεύθερη τουλάχιστον μία λωρίδα κυκλοφορίας από τις 2 που διαθέτει η Εγνατία Οδός συν την αρκετά φαρδιά Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης (ΛΕΑ) στο συγκεκριμένο σημείο του δρόμου; Γιατί δεν έγιναν εκ περιτροπής οι εργασίες πρώτα στη μία λωρίδα και μετά στην άλλη, ώστε μία να είναι πάντα ελεύθερη;

Τα «γιατί»

Γιατί επιλέχθηκε οι εργασίες να γίνουν Κυριακή, μια μέρα που λογικά κυκλοφορούν περισσότερα οχήματα στην Εγνατία Οδό, γιατί είναι αργία και αρκετοί πολίτες πηγαίνουν εκδρομή; Γιατί δεν υπήρχε όχημα με μεγάλη φωτεινή σήμανση που να προειδοποιεί τους οδηγούς των επερχόμενων οχημάτων; Ολα αυτά είναι ερωτήματα που διερευνώνται στο πλαίσιο της προανάκρισης για τα αίτια που προκάλεσαν το πολύνεκρο δυστύχημα. Ακόμη μία παράμετρος, βάσει της οποίας θα έπρεπε ίσως να υπήρχαν περισσότερα μέτρα ασφαλείας, είναι ότι πριν από το σημείο όπου έγινε το δυστύχημα, η Εγνατία Οδός έχει κλίση περίπου 15 μοίρες. Από τα διόδια Πολυμύλου και μετά, ώς την έξοδο της Βέροιας, ο δρόμος είναι κατηφορικός και τα οχήματα αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες.

Στο κομμάτι αυτό, ειδικά οι φορτωμένες νταλίκες, κατεβαίνουν «φρεναρισμένες» και με ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες μέχρι τη Βέροια, γιατί, όπως λένε οι οδηγοί, «αν εκεί φύγει μία νταλίκα, απλά δεν σταματάει». Είναι χαρακτηριστική η εικόνα εκεί να βλέπει κανείς νταλίκες να κατεβαίνουν πολύ αργά με τα λάστιχά τους να «καπνίζουν» από την τριβή και να μυρίζει τη χαρακτηριστική μυρωδιά του καμένου ελαστικού.

Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα, όπως επισημαίνει σε δηλώσεις του και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας, Απόστολος Κενανδίης, «τα φρένα των βαρέων οχημάτων, που μπορεί να ζυγίζουν ώς και 40 τόνους, υπερθερμαίνονται λόγω της συχνής χρήσης. Κατά συνέπεια δημιουργείται σοβαρό τεχνικό πρόβλημα στο φορτηγό, που μπορεί να αποβεί μοιραίο...».

Σύμφωνα με στελέχη της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η εταιρεία παρείχε όσα μέτρα της ζητήθηκαν από την Τροχαία Ημαθίας. Εστειλε δύο συνεργεία με συνολικά 4 εργαζομένους, με κόκκινες σημαίες, δύο πριν και δύο μετά το σημείο των έργων, για να επισημαίνουν τον κίνδυνο στους διερχόμενους οδηγούς.

Επίσης, οι φωτεινές πινακίδες που έχουν τοποθετηθεί πάνω από το οδόστρωμα στην Εγνατία Οδό προειδοποιούσαν με μήνυμα τους επερχόμενους οδηγούς ότι μπροστά τους εκτελούνται έργα. Ομως, όταν βλέπει κάποιος μία τέτοια ένδειξη μειώνει μεν ταχύτητα, γιατί περιμένει να «στενέψει» ο δρόμος, όχι όμως και να βρει μπροστά του πλήρη διακοπή της κυκλοφορίας και ακινητοποιημένα αυτοκίνητα πάνω στο οδόστρωμα. Επίσης, άντρες της Τροχαίας Βέροιας επέβλεπαν τις εργασίες και την κίνηση στο δρόμο.

Ο Ρουμάνος οδηγός της νταλίκας υποστήριξε ότι είχε πρόβλημα στα φρένα και δεν μπόρεσε να σταματήσει το βαρύ όχημα. Ομως, όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες, δεν προειδοποίησε. Κανείς από τους μάρτυρες δεν δήλωσε ότι άκουσε τη δυνατή χαρακτηριστική κόρνα της νταλίκας πριν αυτή πέσει με ταχύτητα πάνω στα σταματημένα αυτοκίνητα. Μόνο ότι ξαφνικά άκουσαν το συνεχιζόμενο ήχο από την ανεξέλεγκτη παράσυρση των οχημάτων.

Αγνωστο παραμένει ακόμη αν κάποιοι από τους οδηγούς, όπως πολλοί το συνηθίζουν, μπήκαν στη ΛΕΑ για να προπορευτούν από τους άλλους, αλλά σταμάτησαν μπροστά στα έργα, εκμηδενίζοντας έτσι όποια δυνατότητα μπορεί να είχε ο οδηγός της νταλίκας να προσπαθήσει να κατευθύνει και να σταματήσει εκεί το βαρύ όχημα, παρασύροντας έτσι λιγότερα αυτοκίνητα και προκαλώντας ίσως και λιγότερα θύματα.

Εικόνες φρίκης

Αυτό που μένει όμως είναι οι 5 νεκροί, οι 30 τραυματίες και οι εικόνες φρίκης από τα διαλυμένα αυτοκίνητα που παρέσυρε η νταλίκα. Αδιανόητο αν σκεφτεί κανείς ότι οι εργασίες επρόκειτο να διαρκέσουν μόλις 10 με 15 λεπτά. Για μόνο τόσο λίγο χρόνο είχε προγραμματιστεί να κλείσει το ρεύμα κυκλοφορίας προς τη Θεσσαλονίκη.

Επρόκειτο για εργασίες της ΔΕΗ, λέει στην «Ε» στέλεχος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.». «Εκλεισε όλο το ρεύμα προς Θεσσαλονίκη». Οπως επισημαίνει, η εταιρεία παρείχε όλα τα μέτρα που της ζήτησε η Τροχαία Ημαθίας. Τονίζει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις η ΔΕΗ, ή όποιος θέλει να κάνει έργα στην Εγνατία Οδό, υποβάλλει ένα αίτημα προς την αρμόδια διεύθυνση Τροχαίας. Η Τροχαία με τη σειρά της είναι αυτή που καθορίζει ποια μέτρα ασφαλείας πρέπει να ληφθούν και τα ζητεί από την εταιρεία που διαχειρίζεται το δρόμο. Και το ερώτημα που τίθεται είναι αν η αρμόδια διεύθυνση Τροχαίας Ημαθίας υπέδειξε συγκεκριμένα στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.» τα μέτρα που έπρεπε να ληφθούν ή αν το άφησε στην κρίση της εταιρείας.

Φταίει η έλλειψη απαραίτητων μέτρων; Φταίει ο οδηγός της νταλίκας; Φταίει ο ανάδοχος που έκανε τα έργα για λογαριασμό της ΔΕΗ; Απαντήσεις αναμένεται να δώσει η ανάκριση που διενεργεί η Διεύθυνση Τροχαίας Ημαθίας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Τροχαία ατυχήματα
Αυτοκτονίες/Θάνατοι/Δυστυχήματα
Για το ίδιο θέμα
Σοβαρή παραμένει η κατάσταση της 18χρονης από την τραγωδία στην Εγνατία