Έντυπη Έκδοση

Φαβορί ο Μουρακάμι

Αύριο ανακοινώνεται το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Παραμονές της αναγγελίας του φετινού Νόμπελ Λογοτεχνίας, το όνομα που κυριαρχεί στα γραφεία στοιχημάτων, σύμφωνα με τον «Γκάρντιαν», δεν είναι άλλο από αυτό του διάσημου Ιάπωνα συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι, ο οποίος είχε αντίστοιχο προβάδισμα και πέρσι, με εκείνο του Κενυάτη Ngugi wa Thiong'ο να ακολουθεί.

Ποιοι άλλοι διεκδικητές του βραβείου συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των τζογαδόρων; Η συγγραφέας και δημοσιογράφος Σβετλάνα Αλεξιέγεβιτς από τη Λευκορωσία και ο Σύρος ποιητής Αδονις όπως και στο παρελθόν, ο Γάλλος πεζογράφος Πατρίκ Μοντιανό, ο Νορβηγός δραματουργός Γιον Φόσε, ο Φίλιπ Ροθ (από τις σταθερότερες υποψηφιότητες εδώ και χρόνια), ο Μπομπ Ντίλαν που επανέρχεται στα στοιχήματα έπειτα από μακρόχρονη απουσία, καθώς και ο Αυστριακός συγγραφέας Πέτερ Χάντκε, ο οποίος πρόφατα κι εν μέσω αντεγκλήσεων, λόγω της στάσης που κράτησε κατά τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, τιμήθηκε με το διεθνές βραβείο «Ιψεν».

Η τελική επιλογή της Σουηδικής Ακαδημίας θ' ανακοινωθεί αύριο το μεσημέρι και οι εκπλήξεις είναι πάντα μέσα στο πρόγραμμα... Το σίγουρο, ωστόσο, είναι πως οι υποψηφιότητες έχουν συγκεκριμενοποιηθεί ήδη από τον Φεβρουάριο, κι όπως έχει δηλώσει ο μόνιμος γραμματέας του ιδρύματος Πίτερ Ενγκλαντ, οι φετινές προτάσεις ξεπέρασαν σε αριθμό τις 270, με τις 36 από αυτές να εξετάζονται πρώτη φορά. Κάθε χρόνο, μέχρι τον Μάιο έχει καταρτιστεί η βραχεία λίστα που περιλαμβάνει μόνο πέντε ονόματα, επιλεγμένα από έναν κατάλογο με είκοσι, και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού τα 18 μέλη της Ακαδημίας -συγγραφείς, ποιητές, καθηγητές κ.ο.κ.- έχουν την ευχέρεια να μελετήσουν εξονυχιστικά το έργο κάθε δημιουργού, ώστε να είναι σε θέση ν' αποφανθούν οριστικά γύρω στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Για τον Πίτερ Ενγκλαντ, «το θέμα δεν είναι να βρεθούν άξιοι υποψήφιοι. Υπάρχουν άφθονοι, ο κόσμος είναι τόσο μεγάλος... Το δύσκολο είναι να διαλέξεις εκείνον που θα βραβευτεί». Οπως διευκρινίζει ο ίδιος από την ιστοσελίδα του ιδρύματος, «το βραβείο δίνεται έπειτα από πολύωρες συζητήσεις ανάμεσα στα μέλη της Ακαδημίας και κατά πλειοψηφία. Ουδέποτε δόθηκε Νόμπελ Λογοτεχνίας ομόφωνα. Το αντίθετο θα ήταν πολύ περίεργο...».

Εκείνο που κρίνεται, θυμίζει ο ίδιος, «είναι το έργο μιας ζωής, όχι κάποιο συγκεκριμένο βιβλίο» και οι περισσότεροι από τους νικητές ώς τώρα ανήκουν στις τάξεις των μυθιστοριογράφων. Το πλέον αμφιλεγόμενο Νόμπελ, αναγνωρίζει ο Ενγκλαντ, ήταν αυτό προς τον Αλεξάντρ Σολζενίτσιν «που δέχτηκε κριτικά βέλη τόσο από την πρώην ΕΣΣΔ όσο και στο εσωτερικό της Σουηδίας». Το πιο αγαπητό; «Δεν έχω ιδέα» ομολογεί, «κι αναρωτιέμαι αν υπάρχει κανείς που να το γνωρίζει. Δεν βλέπουμε το Νόμπελ σαν έναν διαγωνισμό δημοφιλίας, το μόνο που μας νοιάζει είναι να βρούμε αξιόλογους υποψήφιους». Να περιμένουμε άραγε στο μέλλον όλο και περισσότερους μη αγγλόφωνους νικητές; «Ναι, είναι αναπόφευκτο».

Τυπικά, ο εκάστοτε βραβευθείς πληροφορείται τα καλά νέα μισή ώρα μόλις πριν από την επίσημη ανακοίνωση της Σουηδικής Ακαδημίας. Η περσινή νικήτρια, πάντως, η Καναδή διηγηματογράφος Αλις Μανρό, τα έμαθε τηλεφωνικά από την κόρη της, ενώ το 2007 η Ντόρις Λέσινγκ συνειδητοποίησε τι συνέβη, αντικρίζοντας έξω από το κατώφλι της μια στρατιά δημοσιογράφων να διεκδικούν δηλώσεις της.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βραβεία/Απονομές
Βραβεία Νόμπελ
Λογοτεχνία