Έντυπη Έκδοση

******Αριστούργημα *****Πολύ καλή ****Καλή ***Ενδιαφέρουσα **Μέτρια **Κακή

Ομορφες αναλαμπές μέσα από το σκοτάδι

Η ανεξάρτητη ταινία από το Σάντανς και άλλα φεστιβάλ, «Στο σκοτάδι», του Νορβηγού Εσκιλ Βογκτ, γύρω από τη μοναξιά και την απομόνωση μιας τυφλής συγγραφέως, και η συγκινητική «Ενα γενναίο ψέμα» του Καναδού Φιλίπ Φαλαντρό, γύρω από μια ομάδα προσφύγων παιδιών από το Σουδάν που εγκαθίστανται στο Κάνσας, ξεχωρίζουν από τις επτά συνολικά ταινίες της κινηματογραφικής αυτής βδομάδας.

Στο υπόλοιπο πρόγραμμα: η φαντεζίστικη περιπέτεια «Dracula Untold» του Γκάρι Σορ, η περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «Ο φύλακας της μνήμης» του Φίλιπ Νόις και η ρομαντική κωμωδία «Φίλοι ή κάτι παραπάνω;» του Μάικλ Ντόουζ. Ακόμη, το πρόγραμμα περιλαμβάνει το πρώτο μέρος της ολοκληρωμένης βερσιόν, σε κόπια του σκηνοθέτη, της ταινίας «Nymphomaniac» του Λαρς φον Τρίερ καθώς και σε επανέκδοση την κλασική ταινία «Η χρυσή άμαξα» του Ζαν Ρενουάρ.

Στο σκοτάδι ****½

Blind. Νορβηγία, 2014. Σκηνοθεσία-σενάριο: Εσκιλ Βογκτ. Ηθοποιοί: Ελεν Ντόριτ Πέτερσεν, Χένρικ Ράφαελσεν, Βέρα Βιτάλι, Μάριους Κόλμπενστβετ. 96'

Στα πρώτα πλάνα της πολυβραβευμένης ταινίας, «Στο σκοτάδι» (Βραβεία στα φεστιβάλ του Σάντανς, της Κωνσταντινούπολης και βραβείο Europa Cinemas στο Βερολίνο) του Εσκιλ Βογκτ, παρακολουθούμε την τυφλή Ινγκριντ να φτιάχνει τσάι: η κάμερα καταγράφει όλες τις λεπτομέρειες των κινήσεών της, τα ψαχουλεύματα με τα χέρια της, το πιάσιμο της κούπας, αλλά και τις κινήσεις των χεριών της και, πάνω απ' όλα, πλάνα του προσώπου της, όλα σε κοντινά πλάνα, έξοχα φωτογραφημένα από τον Ελληνα διευθυντή φωτογραφίας Θύμιο Μπακατάκη, που μας δημιουργούν τη σχέση του ατόμου που ζει «στο σκοτάδι» με τον έξω κόσμο. Σκηνές που ταυτόχρονα υποβάλλουν τη μοναξιά, τη θλίψη και τον πόνο των ανθρώπων που είναι τυφλοί.

Η συγγραφέας Ινγκριντ, που σχετικά πρόσφατα έχει τυφλωθεί, ζει με τον άντρα της, Μόρτεν, απομονωμένη σ' ένα διαμέρισμα, περνώντας τις ώρες της είτε καθισμένη κοντά στο παράθυρο, είτε γράφοντας ιστορίες στο λάπτοπ της: για την Ελίν, μια μοναχική μητέρα που έχει πρόσφατα φτάσει από τη Σουηδία, για τον Εϊνάρ, έναν ντροπαλό άντρα που η μόνη του επαφή με το σεξ είναι μέσω του Διαδικτύου και ο οποίος παρακολουθεί από το παράθυρό του την Ελίν που ζει στην απέναντι πολυκατοικία.

Στα φανταστικά αυτά πρόσωπα προσθέτει και τον άντρα της, Μόρτεν (που άλλοτε τον βλέπουμε να βρίσκεται πραγματικά μπροστά της κι άλλοτε να είναι παρών απλά στη φαντασία της), για να φτιάξει μια σειρά από ιστορίες που περνούν από το μυαλό της και ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας.

Στην πρώτη του αυτή σκηνοθεσία, που φέρνει στο νου του ο Νορβηγός, πρώην σεναριογράφος Εσκιλ Βογκτ (έγραψε το σενάριο του «Οσλο 31 Αυγούστου» του Γιοακίμ Τρίερ), κατάφερε να συνδυάσει τη φαντασία με την πραγματικότητα, με εξαιρετική δεξιοτεχνία, ώστε να μην ξέρεις πότε αν αυτά που βλέπεις συμβαίνουν στην πραγματικότητα ή αν είναι απλά στη φαντασία της Ινγκριντ.

Η Ελέν Ντόριτ Πέτερσεν δίνει με εκπληκτική πειστικότητα την τυφλή Ινγκριντ, το άγχος, τους φόβους, τα όνειρα, αλλά και τα σεξουαλικά φετίχ της, μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου, των ματιών της, τις κινήσεις των χεριών της, του σώματός της (σε μιαν από τις πιο όμορφες σκηνές της ταινίας γδύνεται εντελώς και στέκεται στο μεγάλο φωτεινό παράθυρο του διαμερίσματός της, προκαλώντας τον έξω κόσμο, μαζί και μας, να τη δει όπως αυτή θα ήθελε να δει τον εαυτό της στον καθρέφτη).

Στις καλές ερμηνείες και όλων των άλλων ηθοποιών αξίζει να σημειώσω και τις διάφορες τεχνικές επιτεύξεις, από τον ηχητικό σχεδιασμό (σημαντικό στοιχείο σε μια ταινία με θέμα την τύφλωση) μέχρι τη μουσική του Χενκ Χοστέντε.

Ενα γενναίο ψέμα ***½

The Good Lie. Κένυα/Ινδία/ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Φιλίπ Φαλαρντό. Σενάριο: Μάργκαρετ Νέιγκλ. Ηθοποιοί: Ριζ Γουίδερσπουν, Αρνολν Οσενγκ, Γκερ Ντουάνι. 110'

Την οδύσσεια μιας ομάδας παιδιών από το Σουδάν που καταφέρνουν να γλιτώσουν από τη σφαγή, στη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου (που ξεκίνησε το 1983 και συνεχίστηκε για περισσότερες από δύο δεκαετίες), και τα οποία, ύστερα από μεγάλες ταλαιπωρίες και αρκετά χρόνια, καταφέρνουν να φτάσουν στην Αμερική όπου προσπαθούν να φτιάξουν μια νέα ζωή εκεί, αφηγείται η συγκινητική αυτή ταινία του Καναδού Φιλίπ Φαλαρντό (σκηνοθέτη της υποψήφιας για Οσκαρ ταινίας «Ο κύριος Λαζάρ»).

Η ιστορία αρχίζει με την αεροπορική επίθεση εναντίον του χωριού τους, όπου το χωριό κυριολεκτικά κατεδαφίζεται και όλοι οι ενήλικες σκοτώνονται, εκτός από την ομάδα των παιδιών, τα οποία ξυπόλητα, χωρίς νερό και με λιγοστό φαΐ, διανύουν μια απόσταση 1.500 περίπου χιλιομέτρων, πριν φτάσουν σε στρατόπεδο προσφύγων στην Κένυα. Εκεί, ύστερα από 13 χρόνια αναμονής, θα τους επιτραπεί, χάρη σε ανθρωπιστικές προσπάθειες, να μεταναστεύσουν στην πόλη του Κάνσας, στην Αμερική, όπου τρεις από αυτούς -τρία αδέρφια- θα παραλάβει μια εθελόντρια (ευκαιρία για να εμφανιστεί η Ρις Γουίδερσπουν, η οποία, παρεμπιπτόντως, δεν έχει καμιά σχέση με τη γελοία αφίσα της ταινίας, που προβάλλει άλλου είδους ταινία), η οποία στη συνέχεια θα αναλάβει να τους βρει δουλειά.

Εμπνευσμένη από ένα ανθρωπιστικό πρόγραμμα που μετέφερε 3.600 Σουδανούς πρόσφυγες στην Αμερική λίγο πριν από την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου (πρόγραμμα που εξαιτίας της διακόπηκε), ο Φαλαρντό και η σεναριογράφος του Μάργκαρετ Νέιγκλ αφηγούνται με συμπάθεια, συγκίνηση και λεπτομέρεια, συχνά με χιούμορ, τις περιπέτειες, μαζί και τις δυσκολίες, που αντιμετωπίζουν τα τρία αδέρφια τόσο στη δουλειά τους όσο και με τη γραφειοκρατία. Εκείνο που ιδιαίτερα ξεχωρίζει στην ταινία είναι η παρουσία, σε ένα μεγάλο βαθμό, Σουδανών ηθοποιών - οι δυο από τους τρεις άντρες που πρωταγωνιστούν στην ταινία όπως και η νεαρή που ερμηνεύει την αδερφή τους είχαν βρεθεί στο επίκεντρο των μαχών (ο ένας μάλιστα από αυτούς είχε αναγκαστεί να υπηρετήσει ως παιδί στρατιώτης) και κατάφεραν να διαφύγουν και να ζητήσουν άσυλο αλλού.

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ

***** Η χρυσή άμαξα La carrosse d' or. Γαλλία/Ιταλία, 1952. Σκηνοθεσία: Ζαν Ρενουάρ. Σενάριο: Ζαν Ρενουάρ, Τζακ Κέρκλαντ. Ηθοποιοί: Αννα Μανιάνι, Οντοάρντο Σπαντάρο, Νάντα Φιορέλι. 103'

Το πρώτο μέρος μιας κλασικής τριλογίας (τα άλλα δύο: «French Can-Can» και «Η Ελένα και οι άντρες») είναι εμπνευσμένο από έργο του Προσπέρ Μεριμέ και τη μουσική του Βιβάλντι («έγραψα το σενάριο ακούγοντας τη μουσική του Βιβάλντι» θα γράψει στην αυτοβιογραφία του ο Ρενουάρ), εκτυλίσσεται στο υπό ισπανική κυριαρχία Περού του 18ου αιώνα, αν και γυρισμένο στα ιταλικά στούντιο, είναι μια ταινία χάρμα οφθαλμών, όπου η εικόνα, τα χρώματα, τα ντεκόρ και η μουσική δένονται θαυμάσια για να μας αφηγηθούν την ιστορία μιας χρυσής άμαξας που ο αντιβασιλέας του Περού χαρίζει όχι στη φιλενάδα του αλλά στην Καμίλα (μια εκπληκτική Αννα Μανιάνι), την πρωταγωνίστρια ενός περιπλανώμενου ιταλικού θιάσου της κομέντια ντελ άρτε. Παρ' όλο που την εποχή της η ταινία απέτυχε εμπορικά, σήμερα θεωρείται ως μία από τις πιο όμορφες, εικαστικά εκπληκτικές φαντεζίστικες κωμωδίες που μας έδωσε ο παγκόσμιος κινηματογράφος, αφιέρωμα του Ρενουάρ στο θέατρο και τους ηθοποιούς του. Μια αληθινή απόλαυση των ματιών και της ακοής.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

** DRACULA UNTOLD ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Γκάρι Σορ. Σενάριο: Ματ Σαζάμα, Μπερκ Σάρπλες. Ηθοποιοί: Λουκ Εβανς, Ντόμινικ Κούπερ, Σάρα Γκέιντον, Τσαρλς Ντανς. 92'

Στην προϊστορία του κόμη Δράκουλα (όπως παρουσιάζεται στο θρύλο και στο κλασικό μυθιστόρημα του Μπραμ Στόουκερ) στρέφεται η νέα αυτή εκδοχή του μύθου (ή, αν θέλετε, της απομυθοποίησής του), μας επιστρέφει στον Μεσαίωνα, για να μας παρουσιάσει πώς ο κόμης Βλαντ Τέπες έκανε συμφωνία με τις δυνάμεις του σκότους για να μπορέσει να αντισταθεί στην τουρκική επιδρομή και να σώσει την οικογένεια και το βασίλειό του, συμφωνία που θα τον μετατρέψει σε αιμοδιψή άρχοντα. Αποτέλεσμα: μια φαντεζίστικη περιπέτεια με πάμπολλες στιλιζαρισμένες σκηνές δράσης.

* ½ - Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ (The Giver). ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Φίλιπ Νόις. Σενάριο: Μάικλ Μίτνικ. Ηθοποιοί: Μπρέντον Τουέιτς, Τζεφ Μπρίτζες, Μέριλ Στριπ, Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ. 97'

Σε μια μελλοντική κοινωνία, όπου οι άνθρωποι ζουν ήρεμοι, χωρίς πάθη, χωρίς πολέμους, χωρίς πόνο ή βάσανα, ένα νεαρό αγόρι που έχει επιλεγεί για να φυλάει τη μνήμη, ανακαλύπτει τον αληθινό πόνο αλλά και τις αληθινές χαρές (μαζί και τον έρωτα) της ζωής. Θέματα που είδαμε σε πολύ καλύτερες ταινίες (από τη «Μέλλουσα ζωή» του Κάμερον Μένζις μέχρι το «Ζάρντοζ» του Μπούρμαν και το «Σκοτεινό χωριό» του Σιάμαλαν) μεταφέρονται εδώ σε ένα είδος επιδερμικών «Κλασικών Εικονογραφημένων» για νεανικό (μη απαιτητικό;) κοινό. Κρίμα.

* ½ - ΦΙΛΟΙ ή ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ (What If?). Ιρλανδία/Καναδάς, 2013. Σκηνοθεσία: Μάικλ Ντόουζ. Σενάριο: Ελαν Μάσταϊ. Ηθοποιοί: Ντάνιελ Ράντκλιφ, Ζόε Καζάν, Μέγκαν Παρκ, Αντάμ Ντράιβερ, Ούνα Τσάπλιν. 98'

Ενας αποτυχημένος με τα φλερτ του σπουδαστής της Ιατρικής γνωρίζεται με «το» κορίτσι που περίμενε πάντα στη ζωή του, μόνο που εκείνη, επειδή ήδη έχει φίλο, του ζητεί να παραμείνουν απλά φίλοι... Ενας νέος Χάρι, στο πρόσωπο του Ντάνιελ Ράντκλιφ, συναντά μια νέα Σάλι, στο πρόσωπο της Ζόε Καζάν, στη ρομαντική αυτή κωμωδία, που αναμειγνύει διάφορα σαχλά αστεία με ψευτο-ηθικοπλαστικά μηνύματα, που ανατρέπουν την οποιαδήποτε καινοτομία της.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Κριτική κινηματογράφου