Έντυπη Έκδοση

Θα μπαίνουμε σε λίγο μέσα στο Ερέχθειο

Στο Ερέχθειο, στο πιο ιερό για τους αρχαίους μνημείο της Ακρόπολης όπου λατρεύονταν ο Κέκροπας, ο Ερεχθεύς, ο Ποσειδώνας και η Αθηνά, θα μπορούν να μπαίνουν επισκέπτες μελλοντικά, καθώς προγραμματίζεται η αποκατάσταση τμήματος του δαπέδου του.

Δεν αποκλείεται μάλιστα μετά την πιλοτική αυτή εφαρμογή να ξαναγίνει προσβάσιμος για το κοινό και ο Παρθενώνας. Η σκέψη αυτή διατυπώθηκε με γνώμονα την καλύτερη κατανόηση ενός πολύπλοκου αρχιτεκτονικά και λατρευτικά μνημείου που θεωρείται τάφος και ναός μαζί.

Το ιδιόμορφο αυτό οικοδόμημα (425-406 π.Χ.) που μοιάζει να έχει είσοδο και από τις τέσσερις πλευρές, έργο του αρχιτέκτονα Καλλίμαχου, σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν η κατοικία ή τάφος του βασιλιά της Αθήνας Ερεχθέα. Γι' αυτό πήρε και το όνομά του. Θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του ιωνικού ρυθμού. Εκεί έλαβε χώρα, σύμφωνα με το μύθο, η διαμάχη Ποσειδώνα και Αθηνάς για την ονοματοδοσία της πόλης. Γι' αυτό εσωτερικά ο ναός ήταν χωρισμένος σε δύο μέρη. Το ένα μέρος ήταν αφιερωμένο στη λατρεία της Αθηνάς και το άλλο στον Ποσειδώνα. Εντός του ιερού της Αθηνάς υπήρχε το αρχαίο ξόανο της θεάς, το οποίο ενδυόταν κάθε χρόνο με τον πέπλο τον οποίο ύφαιναν οι κόρες των Αθηνών.

Από το 1986 που ολοκληρώθηκαν οι αναστηλωτικές εργασίες στο Ερέχθειο εκκρεμεί η διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου του, όπως ειπώθηκε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κατά την παρουσίαση της σχετικής μελέτης από τον διευθυντή Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δ. Σβολόπουλο και τη διευθύντρια της Υπηρεσίας Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΥΣΜΑ) Βασιλική Ελευθερίου. Την αρχική μελέτη για την επίχωση στο εσωτερικό του μνημείου είχε εκπονήσει ο αείμνηστος αναστηλωτής του Ερεχθείου Αλέκος Παπανικολάου. Ακολούθησαν δύο τεχνικές εκθέσεις του Δ. Μονοκρούσου.

«Θα κλείσει μια χαίνουσα πληγή μέσα στο Ερέχθειο», είπαν στο ΚΑΣ οι εισηγητές της νέας τροποποιημένης μελέτης επί τη βάσει της αρχικής του Παπανικολάου από τους Κ. Μαμαλούγκα και Διονυσία Μιχαλοπούλου. Παρών στην παρουσίαση της επέμβασης που θα αλλάξει τα δεδομένα επισκεψιμότητας των μνημείων της Ακρόπολης ήταν και ο πρόεδρος της Επιτροπής Συντηρήσεων Μνημείων Ακροπόλεως (ΕΣΜΑ) Χαράλαμπος Μπούρας.

Το Ερέχθειο στο εσωτερικό του φαίνεται πως ήταν διαμορφωμένο σε δύο επίπεδα. Στο ανατολικό μέρος ήταν ψηλότερα κατά 3 μέτρα. Η εξήγηση που έχει δοθεί γι' αυτή την υψομετρική διαφορά έχει να κάνει με τη διττή λατρεία σε δύο διακριτούς χώρους. Αλλωστε εκεί υποτίθεται πως ήταν θαμμένα τα αρχαία μαρτύρια ίδρυσης της πόλης, αυτό που θα λέγαμε σήμερα τα άγια των αγίων της πόλης των Αθηνών. Ωστόσο, στο διάβα των αιώνων πέρασε κι αυτό το μνημείο πολλά μέχρι να φθάσει στις μέρες μας, και δεν αναφερόμαστε στις Καρυάτιδες και στην κλοπή μιας από αυτές από τον Ελγιν. Κατά τη Χριστιανική εποχή μετατράπηκε σε εκκλησία και επί Τουρκοκρατίας «φιλοξένησε» το χαρέμι του Τούρκου φρούραρχου της Ακρόπολης. Τέλος, υπέστη και μεγάλες ζημιές κατά τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821.

Το άνοιγμα που υπάρχει εσωτερικά θα πληρωθεί με χώμα. Ενα τμήμα του δαπέδου θα μείνει χωμάτινο και ένα άλλο μικρότερο κομμάτι θα στρωθεί με μάρμαρο. Στη λύση αυτή (της μαρμαρόστρωσης) δεν ήταν σύμφωνος ο έφορος Ακρόπολης Κων. Κίσσας, ο οποίος μειοψήφησε, όπως και οι δύο γενικές διευθύντριες Αρχαιοτήτων. Βεβαίως, όλη η επέμβαση θα είναι απολύτως αναστρέψιμη, όπως τονίστηκε.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι