Έντυπη Έκδοση

Τα αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης

Αν ξεφυλλίζοντας τη μελέτη του ομότιμου καθηγητή της ιστορίας της τέχνης του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΠΘ Αλκη Χαραλαμπίδη προσπαθήσετε να βρείτε μακροσκελείς καταλόγους από αναγεννησιακούς καλλιτέχνες, με εκτενή βιογραφικά και αμέτρητες ημερομηνίες, τότε δεν θα τα καταφέρετε.

«Η Σχολή των Αθηνών» του Ραφαήλ (1509-1511) «Η Σχολή των Αθηνών» του Ραφαήλ (1509-1511) Με μια πυκνή αφήγηση και χρησιμοποιώντας τη διαχρονική μέθοδο παρουσίασης -με άλλα λόγια ακολουθεί την κανονική χρονική ροή- μας ταξιδεύει στην Ιταλία της Αναγέννησης σε μια εξαντλητική περιήγηση στη συγκεκριμένη εποχή και την τέχνη της: Φλωρεντία, Ρώμη, Βενετία, Μιλάνο, Σιένα, Πάδουα, Ουρμπίνο, Ασίζη και Βιτσέντζα αποτυπώνονται σ' έναν νοητό χάρτη της τέχνης ως οι πόλεις που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον από καλλιτεχνικής πλευράς.

Το βιβλίο χωρίζεται σε τρία επιμέρους κεφάλαια. Στο πρώτο, γίνεται λόγος για τους αρχιτέκτονες που πρωταγωνίστησαν στην εν λόγω περίοδο. Ο Φιλίπο Μπρουνελέσκι (1377-1446) με τη Santa Maria Del Fiore (Φλωρεντία, 1420-1436), ο Λέον Μπατίστα Αλμπέρτι (1404-1472) με το Palazzo Rucellai (Φλωρεντία, 1446-1450), ο Ντονάτο Μπραμάντε (1444-1514) που δημιούργησε τον υψηλής αισθητικής ναό του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη το 1506 αλλά και ο Αντρέα Παλάντιο (1508-1580) με το εξαιρετικό Teatro Olimpico (Βιτσέντζα, 1580-1584) αποτελούν τις πιο εξέχουσες προσωπικότητες στον τομέα της αρχιτεκτονικής.

Συνεχίζοντας, με το δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου, η εστίαση επικεντρώνεται στην τέχνη της γλυπτικής. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται θα βρούμε τον Λορέντζο Γκιμπέρτι (1378-1455) που φιλοτέχνησε έργα όπως η Βόρεια Πύλη του Βαπτιστηρίου (Φλωρεντία, 1403-1424), τον Ντονατέλο (1386-1466) που κατασκεύασε το άγαλμα του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή (Φλωρεντία, 1408-1415) αλλά και τον Αντρέα ντελ Βερόκιο (1436-1488) -έργο του το σύμπλεγμα «Η Απιστία του Θωμά» που βρίσκεται στην εκκλησία Orsanmichele της Φλωρεντίας (1466-1483).

Το τρίτο κεφάλαιο θα αφιερωθεί εξ ολοκλήρου στη ζωγραφική. Εκεί θα συναντήσουμε ορισμένες από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες της αναγεννησιακής τέχνης, όπως αυτή του Τζιότο (1267-1337) που φιλοτέχνησε την Cappella degli Scrovegni (Πάουδα, 1303-1306) ή του Μαζάτσο (1401-1428) με την Cappella Brancacci στην Sta Maria del Carmine στη Φλωρεντία (1424-1428).

ΑΛΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ Η ιταλική  Αναγέννηση Αρχιτεκτονική-Γλυπτική-Ζωγραφική Εκδόσεις University Studio Press Σελ. 224 Τιμή: 32,86 ευρώ ΑΛΚΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ Η ιταλική Αναγέννηση Αρχιτεκτονική-Γλυπτική-Ζωγραφική Εκδόσεις University Studio Press Σελ. 224 Τιμή: 32,86 ευρώ Θα παρουσιαστούν ακόμη ο Σάντρο Μποτιτσέλι (1444/1445-1510) με την «Ανοιξη» -ή αλλιώς «Η Αλληγορία της Ανοιξης» (Φλωρεντία, Uffizi, 1478), ο Λεονάρντο ντα Βίντσι με το έργο του «Η προσκύνηση των μάγων» (Φλωρεντία, Uffizi, 1481). Αλλά και οι Τιτσιάνο Βετσέλιο (Tiziano Vecellio ή Vecelli, π. 1485/90-1576) με την «Ανάληψη της Παναγίας» (Φλωρεντία, 1516-1518) και Αντρέα Μαντένια (1431-1506) με το έργο «Ο Χριστός Νεκρός» (Μιλάνο, Bera, 1500).

Η τέχνη θα φτάσει στο απόγειό της με τον Ραφαήλ (1483-1520) που επιμελήθηκε τη Staza della Segnatura του Βατικανού της Ρώμης, αφήνοντας ως παρακαταθήκη έργα όπως «Η Σχολή των Αθηνών» (1509-1511), και με τον Μιχαήλ Αγγελο (1475-1564) που δημιούργησε την Capella Sixtina (Βατικανό, Ρώμη, 1508-1512) και αποτέλεσε ίσως το πιο σημαντικό αναγεννησιακό έργο από την περιοχή της Ιταλίας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Κύριο θέμα
Η εξορία του Κάρλο Λέβι