Έντυπη Έκδοση

ΛΙΝ ΣΝΑΪΓΚ ΚΕΪΡΟΥΖ (διευθύντρια πολιτιστικών προγραμμάτων στο Ινστιτούτο Μέσης Ανατολής της Ουάσιγκτον)

«Η δημιουργική οικονομία αποτελεί επένδυση»

Οι καλλιτέχνες αποτελούν την πιο ελπιδοφόρα πλευρά της ζωής, είναι οι άνθρωποι που αρνούνται να μπουν σε μία εξίσωση η οποία στη μία της πλευρά έχει το σκληρό εξτρεμισμό και στην άλλη της πλευρά τα ολοκληρωτικά καθεστώτα

Φανταστείτε ένα κράτος του οποίου η οικονομία απορρέει αποκλειστικά από τον τομέα των τεχνών, της πολιτιστικής κληρονομιάς, του τουρισμού, της μουσικής, των νέων τεχνολογιών, της αρχιτεκτονικής, του design, της διαφήμισης και όλων των τομέων των οποίων τα παράγωγα βασίζονται στην πνευματική ιδιοκτησία και συναποτελούν τη Δημιουργική Βιομηχανία. «Είναι αποδεδειγμένο ότι, εάν αυτό το κράτος ήταν υπαρκτό, θα αποτελούσε την τέταρτη μεγαλύτερη οικονομία διεθνώς, με το υψηλότερο επίπεδο βιωσιμότητας», λέει στην «Κ.Ε.» η Λιν Σνάιγκ Κεϊρούζ, διευθύντρια πολιτιστικών προγραμμάτων στο Ινστιτούτο Μέσης Ανατολής (ΜΕΙ) της Ουάσιγκτον.

Εργο του Λιβανέζου καλλιτέχνη Yazan Halwani, πολλά έργα του οποίου κοσμούν τοίχους σε δρόμους της Βηρυτού Εργο του Λιβανέζου καλλιτέχνη Yazan Halwani, πολλά έργα του οποίου κοσμούν τοίχους σε δρόμους της Βηρυτού Για όσους εκπλήσσονται ή αμφιβάλλουν, η Κεϊρούζ παρουσιάζει και τα αποτελέσματα έρευνας της PriceWaterhouseCooper (PWC) του 2012, κατά την οποία αποδεικνύεται ότι η Δημιουργική Βιομηχανία συνεισφέρει 2,2 τρισεκατομμύρια δολάρια στην παγκόσμια οικονομία.

Χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τη Μέση Ανατολή, η διευθύντρια του ΜΕΙ ξεδιπλώνει τη δυναμική της Δημιουργικής Οικονομίας για ανάπτυξη και τη συμβολή της στην έξοδο της παγκόσμιας και της ελληνικής οικονομίας από την κρίση της λιτότητας.

* Ζωγραφίστε το χάρτη της Δημιουργικής Βιομηχανίας στη Μέση Ανατολή.

- Θέλω να διευκρινίσω ότι όταν μιλώ για τη Μέση Ανατολή αναφέρομαι στις χώρες του Λεβάντε και ορισμένες της Β. Αφρικής και όχι στις χώρες του Κόλπου. Η καταγραφή της Δημιουργικής Οικονομίας είναι δύσκολη στην περιοχή, γιατί χρειάζεσαι πρόσβαση σε στοιχεία που πολλές φορές δεν είναι εύκολα προσβάσιμα. Στον Λίβανο κάναμε το 2005 τον πρώτο πιλότο καταγραφής και οι συνθήκες ήταν οι πιο δύσκολες: ζήσαμε μία δολοφονία κορυφαίου πολιτικού προσώπου και έναν καταστροφικό πόλεμο και τελικά ολοκληρώσαμε τη μελέτη δύο χρόνια μετά, το 2007, όταν η καθημερινότητα και η διάθεση των ανθρώπων είχε μεταλλαχθεί.

* Πώς επιδρά και πώς επηρεάζει η Δημιουργική Βιομηχανία τη Μέση Ανατολή, ποιος είναι ο ρόλος της στην κοινωνική αλλαγή, τις δομές, την κοινωνική και οικονομική κινητικότητα;

- Αυτή είναι μια πολύ σημαντική ερώτηση και πάντοτε θέλω να μιλάω για τη σημασία της Δημιουργικής Βιομηχανίας, που μπορεί να αποτελέσει βιώσιμο αναπτυξιακό παράδειγμα, αλλά και να δημιουργήσει την ευκαιρία για τη χάραξη νέων πολιτικών και πρωτοβουλιών, που θα ενισχύσουν την πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη των χωρών. Πιστεύω ότι η επίδρασή της στη Μέση Ανατολή είναι μεγάλη και στην πραγματικότητα αποτελεί έναν από τους ελάχιστους ελπιδοφόρους τρόπους να επιβιώσουν οι πολίτες της περιοχής, που άλλη μία φορά βρίσκεται σε εξαιρετικά κρίσιμη μετάβαση. Ο δημιουργικός τομέας έχει βγει ακόμη πιο δυνατός από την κρίση και οι καλλιτέχνες αποτελούν την πιο ελπιδοφόρα πλευρά της ζωής, είναι οι άνθρωποι που αρνούνται να μπουν σε μία εξίσωση η οποία στη μία της πλευρά έχει το σκληρό εξτρεμισμό και στην άλλη της πλευρά τα ολοκληρωτικά καθεστώτα. Είναι άνθρωποι που θέλουν κάτι άλλο και είναι αυτοί που προωθούν τον κοινωνικό διάλογο. Και μην ξεχνάμε ότι η τέχνη παίζει σπουδαίο ρόλο και στη διαχείριση των κρίσεων, όχι μόνο ως θεραπευτικό μέσο. Η τέχνη «εξανθρωπίζει» τους ανθρώπους και έρχεται ως αντίβαρο στη σύγκρουση και τη βία. Οσο για τις κοινωνικές αλλαγές, οι τέχνες είναι αυτές που καταγράφουν τον παλμό του λαού και έχουν τη δύναμη να κινητοποιήσουν χιλιάδες, ακόμη και όταν αποτυγχάνουν οι πολιτικοί λόγοι.

* Ποιες είναι οι πολιτικές που απαιτούνται για την ενίσχυση της Δημιουργικής Βιομηχανίας και Οικονομίας;

- Κάθε χώρα είναι διαφορετική, όμως για να απαντήσω στην ερώτησή σας πιστεύω ότι όταν μία χώρα αποφασίσει να επενδύσει στη Δημιουργική Οικονομία και τις Δημιουργικές Βιομηχανίες έχει φτάσει η στιγμή που συντελείται σε μεγαλύτερο βαθμό αλλαγή του τρόπου σκέψης και σε μικρότερο βαθμό αλλαγή νομοθεσίας και πολιτικής. Και αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι μπορεί η ατζέντα της Δημιουργικής Βιομηχανίας να «περνά» ως πολιτιστική πρωτοβουλία, στην πραγματικότητα οι επιδράσεις της για ένα έθνος είναι πολύ μεγαλύτερες -και δεν υπάρχει τίποτε πιο γοητευτικό από ένα σύγχρονο έθνος που κοιτά μπροστά, στο μέλλον, επενδύοντας στον πολιτισμό και τους ανθρώπους.

* Η Λιν Σνάιγκ Κεϊρούζ θα βρεθεί στην Αθήνα στις 18 Οκτωβρίου και μαζί με άλλους καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, επενδυτές, πολιτικούς, οικονομολόγους, ακαδημαϊκούς αλλά και επαγγελματίες, εκπροσώπους της Δημιουργικής Οικονομίας, θα συμμετάσχουν στη συνάντηση «Δημιουργική Οικονομία - Μια διαρκής ευκαιρία για ανάπτυξη», πρωτοβουλία που διοργανώνει η εταιρεία συμβούλων φιλανθρωπίας elpis.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Διεθνή
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχιτεκτονική
Πολιτιστικές εκδηλώσεις
Σχέδιο/Σχεδιαστές
Τέχνη/Πολιτισμός
Εικαστικά
Συνεντεύξεις
Συνεργασίες/Προγραμματα