Έντυπη Έκδοση

Η ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΙΤΑΛΙΚΩΝ ΜΙΝΟΑΝ LINES ΦΕΡΝΕΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ATTICA ΚΑΙ ΑΝΕΚ

Μάχη σε Κρήτη και Αδριατική

Αιχμές του Εμανουέλε Γκριμάλντι, των «Μινωικών», κατά του υπουργείου Ναυτιλίας και των διοικήσεων των ελληνικών εταιρειών

ΕΝΤΕΙΝΕΤΑΙ η ελληνοϊταλική ναυμαχία στην Αδριατική και την Κρήτη. Η διεύρυνση της συνεργασίας μεταξύ Attica Group (BlueStar, Superfast) και ΑΝΕΚ έρχεται ως «απάντηση» των επεκτατικών βλέψεων, στην Ελλάδα, του Ιταλού εφοπλιστή Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης της Minoan Lines και μεγαλομέτοχος της Hellenic Seaways, με 33,3%.

Μονάχα τυχαίες δεν ήταν, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου, οι πρόσφατες δηλώσεις του κ. Γκριμάλντι σε ναυτιλιακό συνέδριο στην Κρήτη, οι οποίες ήταν επικριτικές τόσο για το υπουργείο Ναυτιλίας όσο και για τις διοικήσεις ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Η ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών αποτελεί συνέχεια της μείωσης του μεταφορικού έργου και συνεπακόλουθα της ανάγκης για συρρίκνωση χωρητικότητας, αφού από το 2009 έως και το 2013 «χάθηκαν» περίπου 11,5 εκατ. επιβάτες. Παράλληλα, έως και το 2013 όλες οι εταιρείες παρουσίαζαν ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα, με τις πιστώτριες τράπεζες και τους μετόχους να πιέζουν για συγχωνεύσεις.

Οι συγχωνεύσεις αποτελούν αναγκαιότητα και για το διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Γκριμάλντι. Μιλώντας στο «18th Euro-Med Convention - From Land to Sea», ο κ. Γκριμάλντι τόνισε ότι οι συγχωνεύσεις δεν είναι καλές ή κακές, αλλά αναγκαίες.

Ειδικά σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, και σε ερώτηση εάν θα αγόραζε το υπόλοιπο ποσοστό της Hellenic Seaways, ανέφερε ότι «δεν απαντώ στην ερώτηση, διότι θα συμβεί ό,τι συμβαίνει και με τους ποδοσφαιριστές. Εάν ακουστεί ότι κάποιος ενδιαφέρεται, ανεβαίνει η τιμή του».

Παράλληλα, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά, υπογράμμισε ότι περιμένει την απόφαση δικαστηρίου από τις Βρυξέλλες. «Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που τις αποφάσεις για το πότε και πού θα δρομολογηθεί ένα πλοίο τις λαμβάνει μια παρέα φίλων. Αυτό δεν είναι ελεύθερη αγορά», συμπλήρωσε ο Ιταλός εφοπλιστής, τονίζοντας ότι έχει προσφύγει στις Βρυξέλλες κατά της χώρας.

Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζεται ότι το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών έχει, κατά καιρούς, απορρίψει το αίτημα της Minoan για τη δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά, η οποία μονοπωλείται από την ΑΝΕΚ.

Μάλιστα, ο κ. Γκριμάλντι, σε άλλο μέρος της ομιλίας του, καταφέρθηκε ευθέως κατά των διοικήσεων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, υπογραμμίζοντας ότι δεν ενδιαφέρονται για την πορεία των επιχειρήσεων που διοικούν, αλλά το μόνο που τους απασχολεί είναι το πώς θα πλήξουν τον όμιλό του.

Επίσης, κατέστησε τις ανταγωνίστριες εταιρείες υπεύθυνες για την υπερπροσφορά χωρητικότητας στην Αδριατική, συμπληρώνοντας ότι η Minoan Lines, η ελληνική θυγατρική του ομίλου, έκανε ό,τι έπρεπε (αποχώρηση από Βενετία).

Τέλος, ο κ. Γκριμάλντι επεσήμανε ότι δεν μετάνιωσε για τις επενδύσεις που έκανε σε Minoan Lines και Finnlines. «Μπορεί», είπε, «μερικές φορές, εκ των υστέρων, να βλέπεις ότι αγόρασες ακριβότερα κάτι, γιατί μετά ήρθε η κρίση, όμως είμαι πολύ ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα των δύο εταιρειών».

Εκτός από τον κ. Γκριμάλντι, στο πάνελ του συνεδρίου για την ακτοπλοΐα μίλησε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ Γιάννης Αβραντίνης, ο οποίος καταφέρθηκε, ακόμη μια φορά, κατά της Τράπεζας Πειραιώς, λέγοντας ότι επιδιώκει τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων στην ελληνική ακτοπλοΐα.

Από την πλευρά της, η επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της Εθνικής Τράπεζας, Μαρία Μωραΐτου, υπερασπίστηκε το ρόλο της Πειραιώς, τασσόμενη υπέρ των συγχωνεύσεων στην ακτοπλοΐα. Αντίστοιχα, ο διευθύνων σύμβουλος της Minoan Lines, Αντώνης Μανιαδάκης, ζήτησε, πριν από τις συγχωνεύσεις, να υπάρξει εξορθολογισμός δαπανών, δανείων και στόλου.

Συνεργασία

Ολοένα και πιο κοντά έρχονται Attica Group και ΑΝΕΚ, οι οποίες ανακοίνωσαν τη διεύρυνση της συνεργασίας τους, στο πλαίσιο κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Superfast. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο αναδιάρθρωσης του κλάδου, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με στελέχη των δύο ακτοπλοϊκών, οι εταιρείες θα εκτελούν πλέον συνδυασμένα δρομολόγια από πλοία των δύο εταιρειών σε όλες τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής.

Αυτό σημαίνει ότι πλοία των δύο εταιρειών, εκτός από τις γραμμές του Ηρακλείου και της Ανκόνας, όπου δραστηριοποιείται ήδη η κοινοπραξία, θα δρομολογηθούν στις γραμμές της Βενετίας, όπου μέχρι τώρα παρούσα ήταν μόνο η ΑΝΕΚ, του Μπάρι, όπου παρούσα ήταν μόνο η Attica, μέσω της θυγατρικής της Superfast, και των Χανίων, που κάλυπτε μέχρι τώρα μόνο η ΑΝΕΚ.

Εξω από τον κοινό σχεδιασμό μένουν οι Κυκλάδες, η Χίος, η Λέσβος και τα Δωδεκάνησα, όπου από τις δύο εταιρείες δραστηριοποιείται μόνο η Attica, μέσω της BlueStar Ferries.

Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι θα ενδυναμώσει τη θέση των δύο εταιρειών και στον ανταγωνισμό που δέχονται από τον όμιλο Γκριμάλντι, οι επιπτώσεις του οποίου είναι ιδιαίτερα εμφανείς στα αποτελέσματα των δύο εταιρειών στις γραμμές της Αδριατικής. Επισημαίνεται ότι η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast ιδρύθηκε τον Μάιο του 2011 και πριν από δύο χρόνια ανανεώθηκε μέχρι και τον Μάιο του 2017.

«Αποτελεί πεποίθηση ότι η διεύρυνση της συνεργασίας θα επιφέρει περαιτέρω εξορθολογισμό της χωρητικότητας των γραμμών της Αδριατικής και της Κρήτης και θα διασφαλίσει την καλή και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών και των εμπορευμάτων στις εν λόγω γραμμές», αναφέρουν οι δύο εταιρείες.

Μάλιστα, στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο εταιρειών εκτιμάται ότι θα δοθεί η ευκαιρία αναδιάρθρωσης και των στόλων, μέσω της πώλησης πλοίων ή ναύλωσης στο εξωτερικό.

Επί του παρόντος, πάντως, δεν φαίνεται διάθεση για συγχώνευση των δύο εταιρειών. Σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές, αυτό έχει να κάνει με τη διαφορετική σχέση δανείων-ιδίων κεφαλαίων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα