Έντυπη Έκδοση

ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΚΑΤΑΦΩΡΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΣΥΜΜΑΧΕΙ DE FACTO ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΕΣ

Η Τουρκία ενισχύει την αστάθεια στη νοτιοανατολική Μεσόγειο

Απροκάλυπτες τουρκικές ενέργειες κατά της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας και ειδικότερα κατά της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας

Το Ιδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΙΜΔΑ) εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την επικίνδυνη τροπή των εξελίξεων αυτή την περίοδο στην Κύπρο.

Καταστροφική η απόφαση του καθεστώτος Ερντογάν να παραμείνει η Τουρκία πλήρως αδρανής μπροστά στην κατάληψη της συριακής πόλης Κομπάνι Καταστροφική η απόφαση του καθεστώτος Ερντογάν να παραμείνει η Τουρκία πλήρως αδρανής μπροστά στην κατάληψη της συριακής πόλης Κομπάνι Στις 3 Οκτωβρίου 2014, η Τουρκία εξέδωσε αντίθετη προς το διεθνές δίκαιο ναυτική οδηγία (NAVTEX)1, στην οποία δηλώνει ότι δεσμεύει, για δήθεν σεισμογραφικές έρευνες, περιοχές στα τεμάχια 1, 2, 3 και 9 εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κυπριακής Δημοκρατίας, για την περίοδο από 20 Οκτωβρίου έως 30 Δεκεμβρίου 2014.

Την επόμενη μέρα, 4 Οκτωβρίου 2014, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών αποκαλύπτει τους πραγματικούς σκοπούς της γείτονος: εκφράζοντας την «ανησυχία» του για τις συνεχιζόμενες μονομερείς δραστηριότητες έρευνας στη «λεγόμενη» ΑΟΖ από την «Ελληνική Κυπριακή Διοίκηση», όπως αποκαλεί την Κυπριακή Δημοκρατία2, ουσιαστικά καθιστά σαφή την πρόθεση της Τουρκίας να παρεμποδίσει, με κάθε μέσο, την έρευνα και εξόρυξη φυσικού αερίου από την Κυπριακή Δημοκρατία εντός της ΑΟΖ της.

Ναυτικός αποκλεισμός

Ταυτόχρονα, κατά κατάφωρη παράβαση του διεθνούς δικαίου, τουρκικά πολεμικά πλοία παρενοχλούν αδιαλείπτως τις δραστηριότητες εξόρυξης της ιταλοκορεάτικης κοινοπραξίας ΕΝΙ-KoGas στο οικόπεδο 9 της κυπριακής ΑΟΖ. Πρόκειται ουσιαστικά για ναυτικό αποκλεισμό, αντίθετο προς το άρθρο 2 παρ. 4 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών που απαγορεύει τη χρήση βίας στις διεθνείς σχέσεις.

Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι, παρ' όλο που η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, δεσμεύεται από τις διατάξεις της τελευταίας σχετικά με το καθεστώς της ΑΟΖ, καθώς αυτές αποτελούν πλέον μέρος του διεθνούς εθιμικού δικαίου και, κατά συνέπεια, παράγουν έννομα αποτελέσματα έναντι όλων των κρατών3. Το άρθρο 56 της Σύμβασης του 1982 αναγνωρίζει αποκλειστικά κυριαρχικά δικαιώματα στο παράκτιο κράτος, μεταξύ άλλων, για την εξερεύνηση και εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου της ΑΟΖ. Το δε άρθρο 121 παρ. 2 της εν λόγω Σύμβασης εξομοιώνει ρητά τα νησιά με οποιοδήποτε άλλο έδαφος, αναγνωρίζοντας σε αυτά αποκλειστική οικονομική ζώνη.

Σε αντίθεση τόσο με τις Ηνωμένες Πολιτείες, των οποίων το υπουργείο Εξωτερικών επανέλαβε την πάγια θέση των ΗΠΑ ότι «αναγνωρίζουν το δικαίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας να εκμεταλλεύεται τα αποθέματα φυσικού πλούτου στην ΑΟΖ της»4, όσο και με προηγούμενες δηλώσεις της5, η Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.) σήμερα παραμένει σιωπηλή!

Τόσο οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου όσο και οι αντιπρόσωποι των δύο λαών μας, ελληνικού και κυπριακού, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να απαιτήσουν από την Ευρωπαϊκή Ενωση να καταδικάσει άμεσα την πρωτοφανή και απροκάλυπτη επιθετική συμπεριφορά της Τουρκίας εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, πλήρους μέλους της Ενωσης στα νότια εξωτερικά σύνορά της - υποχρέωση συνδρομής που επιβάλλουν εξάλλου και οι ίδιες οι ιδρυτικές της Ε.Ε. Συνθήκες.

Η Ε.Ε. να βάλει όρια

Η Ευρώπη οφείλει να προασπίσει τον εαυτό της, τα σύνορά της και τα μέλη της και να μην επιτρέψει στην Τουρκία, με αντάλλαγμα την εξασφάλιση δήθεν της συμβολής της στη σταθεροποίηση της ταραγμένης Μέσης Ανατολής, να συνεχίσει την υλοποίηση των κατακτητικών της σχεδίων εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τηρώντας αμφίσημη στάση και παίζοντας ωμό διπλό παιχνίδι έναντι των τζιχαντιστών της τρομοκρατικής οργάνωσης «Ισλαμικό Κράτος»6, η Τουρκία αποδεικνύει, ακόμη μία φορά, την πλήρη αναξιοπιστία της ως δήθεν παράγοντα σταθερότητας και συνεπούς συμμάχου του ελεύθερου κόσμου.

Καταστροφική, μάλιστα, για τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια είναι η απόφαση του καθεστώτος Ερντογάν να παραμείνει η Τουρκία -κατά τα λοιπά ΝΑΤΟϊκός σύμμαχος...- πλήρως αδρανής μπροστά στην κατάληψη της συριακής πόλης Κομπάνι, μόλις δύο χιλιόμετρα από τα τουρκικά σύνορα, από το «Ισλαμικό Κράτος». Τη στιγμή μάλιστα που τα συροτουρκικά σύνορα συνεχίζουν να αποτελούν την κύρια διεθνή οδό διέλευσης των ξένων, κυρίως Δυτικών, που στρατολογούνται στις τάξεις των τζιχαντιστών.

Ομηροι οι Κούρδοι

Προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι το καθεστώς Ερντογάν συμμαχεί de facto με τους τρομοκράτες του «Ισλαμικού Κράτους», κρατώντας κυριολεκτικά ομήρους τους Κούρδους κατοίκους της πολιορκημένης πόλης, που αντιστέκονται σθεναρά στη βαρβαρότητα των ισλαμιστών...7 Πασιφανής είναι, πλέον, η έμπρακτη εκ μέρους της Τουρκίας ενίσχυση της αστάθειας στη νοτιοανατολική Μεσόγειο, με δυσμενέστατες επιπτώσεις όχι μόνο στην ευρωπαϊκή αλλά και στη διεθνή ασφάλεια και ειρήνη.

Η Ελλάδα έχει υποχρέωση να ενεργήσει, με κάθε νόμιμο τρόπο, για τον τερματισμό αυτής της απολύτως απαράδεκτης κατάστασης, η οποία συνιστά σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της Ευρώπης, της χώρας μας αλλά και του αδελφού κράτους της Κυπριακής Δημοκρατίας.

1. Βλ. http://www.shodb.gov.tr/duyurular/DUYURULAR (ENG).htm

2. Βλ. http://www.mfa.gov.tr/no_-311_04-october-2014_-press-release-regarding-drilling-activity-of-the-greek-cypriots.en.mfa

3. Απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, Τυνησία κατά Λιβύης, ICJ Reports (1982), παρ. 47 και 100, καθώς και Απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, Λιβύη κατά Μάλτας, ICJ Reports (1985), παρ. 31 και 34. Για τον εθιμικό χαρακτήρα της ΑΟΖ, βλ. ενδεικτικά R. Churchill και Α. Lowe, The law of the Sea, Manchester University Press, 1988, σελ. 146 και Β. Kwiatkowska, The 200 mile exclusive economic zone in the new law of the sea, Martinus Nijhoff Publishers, 1989, σελ. 27.

4. Βλ. http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2014/10/232595.htm

5. Βλ., μεταξύ άλλων, Commission Staff Working Document - Turkey 2013 Progress Report - Accompanying the document: Communication from the Commision to the European Parliament and the Council - Enlargement Strategy and Main Challenges 2013-2014, 16.10.2013, σελ. 17, όπου αναφέρεται ρητά ότι «[]he EU stressed the sovereign rigths of EU Member States which include, inter alia, entering into bilateral agreements, and to explore and exploit their natural resources in accordance with the EU acquis and international law, including the UN Convention on the Law of the Sea».

6. Βλ. New York Times, 2.10.2014 (http://www.nytimes.com/2014/10/03/world/europe/turkey-votes-to-allow-operations-against-isis.html?

action=click&contentCollection=Europe&module=RelatedCoverage®ion=Marginalia&pgtype=article), καθώς και Le Monde, 7.10.2014 (http://www.lemonde.fr/international/article/2014/10/07/la-lutte-contre-l-estat-entravee-par-les-interets-de-la-turquie_4501851_3210.html).

7. Βλ. New York Times, 7.10.2014 (http://nytimes.com/2014/10/08/world/middleaste/isis-syria-coalition-strikes.html?emc=edit_th_20141008&nl=todaysheadlines&nlid=64841442&_r=0)

* Ομ. καθηγήτρια και πρόεδρος του Ιδρύματος Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΙΜΔΑ).

** Διεθυντής ΙΜΔΑ, Δ.Ν. Universite Paris ΙΙ, δικηγόρος Αθηνών και Παρισίων

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα
Δημοσιεύματα/Αρθρα/Σχολιασμοί/Παρεμβάσεις
Εξωτερική πολιτική
Τουρκία
Διπλωματία και διμερείς σχέσεις