Έντυπη Έκδοση

Εικαστική διαδραστικότητα στο Βυζαντινό Μουσείο

ΔΙΑ. Οπως διαδραστικότητα, διακειμενικότητα και διάρκεια. Διάλογος μεταξύ εικαστικών και αρχιτεκτόνων, διαδρομή μέσα στο χρόνο, διαξιφισμός απόψεων, τάσεων και τεχνοτροπιών.

Εργο της Αννας Λέκκα Εργο της Αννας Λέκκα  Μια έκθεση σύγχρονης τέχνης που φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο έως τις 29 Οκτωβρίου υπό την επιμέλεια της Ντόρας Θεοδωροπούλου, αρχιτέκτονος, και της Ελίνας Θεοδωροπούλου, εικαστικού, και αποτελεί ένα κάλεσμα προς δημιουργία, σκέψη, προβληματισμό και διάλογο.

Καθένας από τους σαράντα έξι εικαστικούς και αρχιτέκτονες που συμμετείχαν στην ανατρεπτική αυτή έκθεση κλήθηκε να επιλέξει μια λέξη που περιέχει την πρόθεση «διά» και στη συνέχεια να βρει ένα στεγασμένο ή υπαίθριο τόπο του Βυζαντινού Μουσείο που θεωρεί ότι μπορεί να εκφράσει χωρικά και εικαστικά τη λέξη του. Αυτοί οι «όροι» που τέθηκαν για τους καλλιτέχνες είχαν αποτέλεσμα τα περισσότερα έργα που εκτίθενται να είναι αποκλειστικά δημιουργημένα για τη συγκεκριμένη έκθεση και να βρίσκονται σε πλήρη αρμονία με το χώρο του μουσείου. Διαλέγοντας ο κάθε καλλιτέχνης το χώρο του, οικειοποιείται ένα κομμάτι της ιστορίας με ένα βιωματικό τρόπο κι έτσι κατορθώνει να δημιουργήσει έργα σύγχρονης τέχνης τα οποία έχουν άμεση επικοινωνία και συνάφεια με τα ιστορικά εκθέματα του Βυζαντινού Μουσείου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο της Μαρίας Μπερνίτσα-Παυλάκη «ο κόσμος και η διαδρομή του, ο μικρός-ο μέγας-ο μικρός», του οποίου η επίχρυση εμφάνιση αλλά και ο βαθύτερος προβληματισμός που αποπνέει αναπτύσσουν ολοφάνερα μια διαλεκτική σχέση με το υπέροχο ψηφιδωτό του Ιουστινιανού που εκτίθεται στον ίδιο χώρο.

Εργο της Χατζησάββα Εργο της Χατζησάββα Διαφορετικά μεταξύ τους έργα, δημιουργημένα από κάθε λογής υλικά, όπως πλαστικό, μαλλί, ατσάλι, πλεξιγκλάς, χαρτί και πηλό, μεταξύ άλλων, τοποθετούνται στους πιο αναπάντεχους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου και ωστόσο λειτουργούν ως ένα αναπόσπαστο και ενιαίο σύνολο. Από την πλεκτή «διαρροή» της Αννας Λέκκα, τοποθετημένη στον πλάτανο του αίθριου χώρου του μουσείου, έως το έκθεμα-βίντεο της Ελένης Δημητροπούλου «διάτρηση», ο επισκέπτης διαπιστώνει μια αντιστοιχία με το βυζαντινό βλέμμα, ενώ μετά το τέλος της διαδρομής στην έκθεση, όλα αυτά τα ετερόκλιτα στοιχεία δίνουν την αίσθηση ενός συνόλου.

Τα εκθέματα συνδυάζουν το σύγχρονο και -σε αρκετές περιπτώσεις- το ακραίο με στοιχεία βυζαντινά, θρησκευτικά ή και ιστορικά, με αποτέλεσμα να δίνουν την ευκαιρία στον επισκέπτη να κάνει ένα ταξίδι στο χρόνο και να διαπιστώσει αναλογίες, που ίσως ποτέ πριν δεν είχε αναλογιστεί, μεταξύ του «τώρα» και του «χθες». Η περιδιάβαση αυτή μέσα στους αιώνες και η οπτικοακουστική εμπειρία που προσφέρουν τα έργα των διάφορων καλλιτεχνών εγείρουν τον υπαρξιακό προβληματισμό του επισκέπτη και αγγίζουν θέματα σχετικά με τη θέση του ανθρώπου απέναντι στο θείο και το εξωπραγματικό. Μία έκθεση που προσφέρει μια διαφορετική ματιά στον κόσμο που μας περιβάλλει υπό το πρίσμα του χρόνου ο οποίος είναι άλλοτε ευεργέτης και άλλοτε δυνάστης. Μια επίσκεψη θα σας πείσει.

Εργο της Μαρίας Μπερνίτσα-Παυλάκη Εργο της Μαρίας Μπερνίτσα-Παυλάκη

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εκθέσεις
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Εικαστικά