Έντυπη Έκδοση

******Αριστούργημα *****Πολύ καλή ****Καλή ***Ενδιαφέρουσα **Μέτρια **Κακή

Πολιτικές συγκρούσεις και οικονομική κρίση με γεύση θρίλερ

Ενα πολιτικό θρίλερ από τη Βρετανία, «Απόστροφος 71», του Γιαν Νταμάνζ, και ένα θρίλερ δράσης από την Ιταλία, «Το ανθρώπινο κεφάλαιο» του Πάολο Βίρζι, ξεχωρίζουν σε μια εβδομάδα με συνολικά έξι νέες ταινίες.

Το υπόλοιπο πρόγραμμα προσφέρει τη βιογραφική ταινία «Get On Up» του Τέιτ Τέιλορ, την ταινία animation «Boxtrolls τερατοκουτάκια» των Γκράαμ Αναμπλ, Αντόνι Στάκι, τη ρομαντική περιπέτεια «Ενα ταξίδι 30,5 μέτρα μακριά» του Νορβηγού Λάσε Χάλστρομ και το αστυνομικό θρίλερ «Λάθος στο λάθος» του Γάλλου Φρεντ Καβαγιέ.

Απόστροφος 71 ****½

'71. Βρετανία, 2014. Σκηνοθεσία: Γιαν Ντεμάνζ. Σενάριο: Γκρέγκορι Μπερκ. Ηθοποιοί: Τζακ Ο'Κόνελ, Σαμ Ριντ, Σον Χάρις, Πολ Αντερσον. 99'

Πολλές είναι οι ταινίες που μέχρι σήμερα γυρίστηκαν γύρω από τον IRA και τον αγώνα των Ιρλανδών της Βόρειας Ιρλανδίας ενάντια στους Βρετανούς για την ανεξαρτησία της πατρίδας τους. Ακόμη μια ταινία με παρόμοιο θέμα αρχικά φαινόταν πως δεν θα προέθετε τίποτα το καινούργιο και δεν θα ενδιέφερε ένα πλατύτερο κοινό. Ευτυχώς όμως που ο γνωστός από τις αγγλικές τηλεοπτικές παραγωγές του, Γάλλος σκηνοθέτης Γιαν Ντεμάνζ, κατάφερε να φτιάξει μιαν αρκετά πρωτότυπη, γεμάτη σασπένς, συναρπαστική ταινία. Η ιστορία στρέφεται γύρω από ένα Βρετανό στρατιώτη, τον Γκάρι Χουκ, που το 1971 στέλνεται πρώτη φορά στη Βόρεια Ιρλανδία και, ύστερα από μια αποτυχημένη αποστολή, εγκαταλείπεται από τους συντρόφους του για να βρεθεί μόνος σε μια εχθρική πόλη, απ' όπου προσπαθεί, με διάφορους τρόπους, να διαφύγει.

Χάρη σ' ένα με καλογραμμένους διαλόγους σενάριο του Γκρέγκορι Μπερκ, που αποφεύγει τα διάφορα κλισέ, ο Ντεμάνζ, στην πρώτη του αυτή κινηματογραφική σκηνοθεσία, καταγράφει από λεπτό σε λεπτό, με ζωντάνια, μεθοδικότητα και εκπληκτική σιγουριά, τη μικρή αυτή οδύσσεια του στρατιώτη του, κυνηγημένου απ' όλους, σε μια πόλη με αντιμαχόμενα στρατόπεδα (των Καθολικών και των Προτεσταντών), όπου κυριαρχεί το μίσος και ο φόβος και όπου οι εκπρόσωποι της βρετανικής κυβέρνησης προσπαθούν με όλα τα μέσα, στο πνεύμα πάντα του βρετανικού ιμπεριαλισμού, να συνεχίσουν τη ξεπερασμένη, απάνθρωπη πολιτική τους. Για τον Ντεμάνζ, ο Γκάρι Χουκ (ο Τζακ Ο'Κόνελ, που πρόσφατα χαρήκαμε στο «Γροθιές στους τοίχους» και που εδώ δίνει με εξαίρετο τρόπο την ευαίσθητη πλευρά του νεαρού αντιήρωά του) είναι ένα αθώο, αναλώσιμο για τη χώρα του άτομο, που, όπως σταδιακά ανακαλύπτει, μπλέκεται σ' ένα μπερδεμένο, διεφθαρμένο σύστημα (όπου Βρετανοί μυστικοί πράκτορες προσπαθούν για δικό τους όφελος να προκαλέσουν ιδεολογικό χάος ανάμεσα στις αντιμαχόμενες παρατάξεις), όπου οι σχέσεις και οι αφοσιώσεις αλλάζουν συνεχώς στρατόπεδα, με το θάνατο να βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη -εδώ, πρέπει να τονίσω πως η μουντή (με την κάμερα στο χέρι) φωτογραφία του Τεντ Ράντκλιφ συλλαμβάνει την όλη ατμόσφαιρα του φόβου, μέσα από τις νυχτερινές εικόνες των έρημων δρόμων, των σκοτεινών διαδρόμων, των κατεστραμμένων σπιτιών και των μισοφωτισμένων παμπ.

Το ανθρώπινο κεφάλαιο ***

Il capitale umane. Ιταλία, 2013. Σκηνοθεσία-σενάριο: Πάολο Βίρζι. Ηθοποιοί: Φαμπρίτζιο Μπεντιβόλιο, Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι, Βαλέρια Γκολίνο, Φαμπρίτζιο Τζιφούνε, Ματίλντε Τζιόλι, Γκουλιέλμο Πινέλι. 111'

Στην Ιταλία του Βορρά εκτυλίσσεται η ιστορία της ταινίας του Πάολο Βίρζι, βασισμένη σ' ένα μυθιστόρημα του Αμερικανού Στίβεν Αμίντον, που αρχικά εκτυλισσόταν στο Κονέκτικατ. Η ταινία παρακολουθεί τη ζωή δύο διαφορετικών κοινωνικών τάξεων οικογενειών: εκείνη του μικροαστού Ντίνο Οσόλα (Φαμπρίτζιο Μπεντιβόλιο), που προσπαθεί με κάθε τρόπο να ανεβεί κοινωνικά βάζοντας σε υποθήκη το σπίτι του, για να μπορέσει να αποκτήσει μετοχές στην εταιρεία της οικογένειας Μπερνάσκι, και εκείνη του πλούσιου, με τα εντυπωσιακά hedge funds, επιχειρηματία Τζιοβάνι Μπερνάσκι (Φαμπρίτζιο Τζιφούνε).

Η ιστορία αρχίζει με έναν ποδηλάτη, ο οποίος, έχοντας βοηθήσει στο συμμάζεμα μιας κολεγιακής τελετής, που μόλις έχει τελειώσει, επιστρέφει στο σπίτι του με το ποδήλατό του, όταν το χτυπά και τον εγκαταλείπει αιμόφυρτο στο δρόμο ένα περαστικό αυτοκίνητο. Γεγονός που ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί για να συνδέσει τις δύο ιστορίες και να ακολουθήσει μια ίντριγκα, διανθισμένη με σασπένς, που θα μας οδηγήσει στην τελική, με τραγικά αποτελέσματα, αποκάλυψη. Ιντριγκα δοσμένη μέσα από τέσσερα διαφορετικά κεφάλαια, με παράλληλες αφηγήσεις (στοιχείο που ο κινηματογράφος άρχισε να χρησιμοποιεί από την εισαγωγή του το 1953 από τον Κουροσάβα στην ταινία του «Ρασομόν»), που ο Βίρζι αναπτύσσει με εξαιρετική δεξιοτεχνία, με το κάθε κεφάλαιο να αφιερώνεται σε ένα από τα πρόσωπα της ταινίας.

Πρόκειται για μια -με διεισδυτικότητα και κριτική- ματιά πάνω στην οικονομική κατάσταση του ευρωπαϊκού Νότου, και συγκεκριμένα της Ιταλίας (ο τίτλος της ταινίας είναι και μια μεταφορά πάνω στον καπιταλισμό που μετατρέπει τον άνθρωπο σε απλή οικονομική μονάδα), με τον Βίρζι να συνδυάζει, με την ίδια εκπληκτική δεξιοτεχνία, τις οικονομικές επενδύσεις και τα απρόσμενα αποτελέσματά τους, σε μια περίοδο κρίσης, με τις προσωπικές ιστορίες των μελών των οικογενειών, της Κάρλας (εξαιρετική η ερμηνεία της Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι), γυναίκας του Μπερνάσκι, και του γιου τους, από τη μια, και της Ρομπέρτας (μια πάρα πολύ καλή Βαλέρια Γκολίνο), γυναίκας του Οσόλα, και της κόρης τους, από την άλλη. Με προεξέχοντα τα πορτρέτα των δύο γυναικών, που καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια αλλά και κριτική ματιά: της Κάρλας, γυναίκας που προτίμησε το γάμο με πλούσιο άντρα παρά με έναν που αγαπούσε και που βλέπει το μοναδικό της όνειρο (την αναπαλαίωση ενός υπό κατεδάφιση θεάτρου) να γκρεμίζεται για να γλιτώσει τα hedge funds του συζύγου, και της Ρομπέρτας, του μοναδικού συμπαθητικού ατόμου στην ταινία, που η εγκυμοσύνη της ενισχύσει το ήδη έμφυτο σ' αυτήν στοιχείο ανθρωπιάς και κατανόησης.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

** GET ΟΝ UP. ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Τέιτ Τέιλορ. Σενάριο: Τζεζ Μπάτεργουερθ, Τζον-Χένρι Μπάτεργουερθ. Ηθοποιοί: Τσάντγουικ Μπόουζμαν, Νέλσαν Ελις, Νταν Ακροϊντ, Βαϊόλα Ντέιβις. 139'

Τη βιογραφία του τραγουδιστή Τζέιμς Μπράουν, από τα πρώτα, φτωχικά χρόνια, με τις τραυματικές του εμπειρίες, ώς την άνοδό του που τον επέβαλε ως έναν από τους μεγάλους, με σημαντική επιρροή, μουσικούς της εποχής του, παρουσιάζει η ταινία του ηθοποιού/σκηνοθέτη Τέιτ Τέιλορ («Υπηρέτριες»). Ο Τσάντγουικ Μπόουζμαν αναπλάθει με πειστικότητα την εγωιστική, τυραννική, ταυτόχρονα περφεξιονιστική πλευρά του μουσικού, με τις φιλίες (μαζί και του καλύτερού του φίλου Μπόμπι Μπερντ, με τον οποίο για μια περίοδο είχε διακόψει τις σχέσεις του), τις συχνές φυλακίσεις του, τη δημιουργία του διάσημου γκόσπελ γκρουπ Famous Flames, καθώς και τις διάφορες ερωτικές του περιπέτειες. Ο Τέιλορ ερευνά τις πηγές έμπνευσης του Μπράουν, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην επαφή του, σε νεαρή ηλικία, στη μουσική γκόσπελ, επιμένοντας στη σχέση με τους γονείς του (σε μιαν από τις καλύτερες και πιο δραματικές σκηνές, προς το τέλος της ταινίας, τον παρακολουθούμε να αντιμετωπίζει τη γεμάτη ενοχές μητέρα του που τον επισκέπτεται στο καμαρίνι του), δημιουργώντας ένα ξέφρενο ρυθμό στην καταγραφή της πορείας της διαδρομής του, ενώ πηγαινοέρχεται σε παρελθόν και παρόν, με τον Μπράουν να απευθύνεται συχνά απ' ευθείας στην κάμερα.

** BOXTROLLS ΤΕΡΑΤΟΚΟΥΤΑΚΙΑ. ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Γκράαμ Αναμπλ, Αντόνι Στάκι. Με τις φωνές των: Μπεν Κίνγκσλεϊ, Τζάρεντ Χάρις, Νικ Φροστ. 96'

Βασισμένη στο παιδικό βιβλίο «Here Be Monsters» του Αλαν Σνόου, η ταινία αυτή κινουμένων σχεδίων φέρνει αντιμέτωπους δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους: μια καλά οργανωμένη, ιεραρχικά, με ταξικές διακρίσεις, κοινωνία που ζει στη μεσαιωνικού τύπου Πόλη του Τυριού, με τον απλό κόσμο των τερατοκουτιών που ζουν σε μια όμορφη, τεράστια σπηλιά. Μια ωραία, με αρκετό χιούμορ, καθώς και μια δόση μαύρης ατμόσφαιρας, με ωραία animation ταινία από τη LAIKA (την εταιρεία που μας χάρισε και την «Coraline»).

* ½ - ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ 30,5 ΜΕΤΡΑ ΜΑΚΡΙΑ

(The Hundred-Foot Journey). Ινδία/Αραβικά Εμιράτα/ΗΠΑ, 2014. Σκηνοθεσία: Λάσε Χάλστρομ. Σενάριο: Στίβεν Νάιτ. Ηθοποιοί: Χέλεν Μίρεν, Ομ Πούρι, Μάνις Νταγιάλ, Σαρλότ Λε Μπον. 122'

Το φαγητό μπορεί να φέρει τα άτομα αλλά και τις διαφορετικές κουλτούρες πιο κοντά, μας λέει η ταινία αυτή που σκηνοθέτησε ο Σουηδός Χάλε Λάστρομ («Chocolat», «Τι βασανίζει τον Gilbert Grape;»). Εξαιτίας των βίαιων πολιτικών ταραχών, ο νεαρός Χασάν και η οικογένειά του αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το Μουμπάι (την πρώην Βομβάη) και να μετακομίσουν αρχικά στη Βρετανία και στη συνέχεια στη μεσογειακή πλευρά της Γαλλίας. Εκεί ο Χασάν θα ανοίξει ένα ινδικό εστιατόριο, θα συγκρουστεί αρχικά με την ιδιοκτήτρια (Χέλεν Μίρεν) του γαλλικού ρεστοράν, θα ερωτευθεί τη νεαρή βοηθό της (Σαρλότ Λε Μπον) και θα αντιμετωπίσει ρατσιστικές εκδηλώσεις, πριν όλα ακολουθήσουν έναν ομαλό ρυθμό και λύσουν όλα τα προβλήματα. Αντίθετα, με ταινίες όπως «Η γιορτή της Μπαμπέτ», η ταινία του Λάστρομ στρέφεται στα κλισέ και τις εύκολες λύσεις που δεν βοηθούν καθόλου την αγάπη για τα διάφορα φαγητά που θέλει να προωθήσει η ταινία.

* ½ - ΛΑΘΟΣ ΣΤΟ ΛΑΘΟΣ (Mea culpa). Γαλλία, 2014. Σκηνοθεσία: Φρεντ Καβαγιέ. Σενάριο: Φρεντ Καβαγιέ, Γκιγιόμ Λεμάν. Ηθοποιοί: Βενσάν Λεντόν, Ζιλ Λελούς, Ναντίν Λαμπακί. 90'

Στο αστυνομικό θρίλερ στρέφεται ακόμη μια φορά ο Γάλλος σκηνοθέτης Φρεντ Καβαγιέ («Οι επόμενες τρεις μέρες», Τρεις ώρες διορία») για να αφηγηθεί την ιστορία ενός πρώην αστυνομικού (είχε εκδιωχθεί από το τμήμα γιατί ήταν υπεύθυνος για τραγικό δυστύχημα, ενώ οδηγούσε μεθυσμένος το αυτοκίνητο) που, μαζί με τον πρώην συνεργάτη του, αναλαμβάνει δράση ενάντια στη μαφία, όταν κινδυνεύει η οικογένειά του. Παρά τις κάποιες ωραίες σκηνές -μαζί και εκείνη του φινάλε- ο Καμπαγιέ περιορίζεται σε συνεχείς, εντυπωσιακές παράτολμες (στο αμερικανικό στιλ) σκηνές δράσης, με κυνηγητά και πυροβολισμούς, εις βάρος της οποιασδήποτε διαγραφής πειστικών χαρακτήρων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Κριτική κινηματογράφου