Έντυπη Έκδοση

«Αν ζούσε σήμερα ο Ελγιν θα πήγαινε φυλακή»

Δήλωσε ο κορυφαίος νομικός Τζ. Ρόμπερτσον στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο της Ακρόπολης, πλαισιωμένος από την Αμάλ Αλαμουντίν - Κλούνεϊ

«Η αδικία κράτησε πάρα πολύ. Ηρθε η ώρα το Βρετανικό Μουσείο να το αναγνωρίσει και να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα», δήλωσε με σταθερή φωνή η Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου παρουσιάστηκε τόσο η πολιτική, την οποία προτίθεται να ακολουθήσει η ελληνική πλευρά για τον επαναπατρισμό των κλεμμένων Γλυπτών, όσο και το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο διάλογος της ελληνικής κυβέρνησης με το διακεκριμένο λονδρέζικο δικηγορικό γραφείο, προκειμένου να μας εκπροσωπήσει στις διεκδικήσεις μας.

Θαυμάζοντας την ομορφιά της αρχαϊκής Κόρης, στην οποία δεν αντιστάθηκε και την... άγγιξε! Θαυμάζοντας την ομορφιά της αρχαϊκής Κόρης, στην οποία δεν αντιστάθηκε και την... άγγιξε!  Την κυρία Αλαμουντίν-Κλούνεϊ πλαισίωναν οι συνεργάτες της Τζ. Ρόμπερτσον και Νόρμαν Πάλμερ, ο υπουργός Πολιτισμού Κωνσταντίνος Τασούλας και ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα Ντέιβιντ Χιλ.

Κατέστη σαφές ότι για την ώρα δεν καταφεύγουμε στα δικαστήρια. Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια που μας δίνονται μετά τη σύσταση της UNESCO προς τη Μεγάλη Βρετανία να δώσει την τελεσίδικη απάντηση για τις προθέσεις της έως τις 30 Μαρτίου. Αφού εξαντληθεί κάθε δυνατότητα μέσω της UNESCO τότε μπορεί να «ανοίξει» η δικαστική διεκδίκηση, για την οποία υπερθεμάτισαν οι ξένοι νομικοί (κατά κύριο λόγο ο κ. Ρόμπερτσον), εν αντιθέσει με τον κ. Τασούλα, ο οποίος εμφανίστηκε συγκρατημένος, αποτρέποντας μάλιστα τους προσκεκλημένους νομικούς να αναπτύξουν στους εκπροσώπους του ελληνικού και διεθνούς Τύπου, που τους βομβάρδιζαν με ερωτήσεις, τις τυχόν συνέπειες που θα είχε η μη δικαίωσή μας τυχόν στα δικαστήρια. «Περιμένουμε την αντίδραση της βρετανικής κυβέρνησης για να κάνουμε το επόμενο βήμα», διευκρίνισε ο υπουργός Πολιτισμού.

Οι τρεις νομικοί του περίφημου δικηγορικού γραφείου Doughty Street Chambers προς το παρόν έχουν ρόλο συμβουλευτικό. «Δεν έχει γίνει μια επαγγελματική συμφωνία μαζί τους, δεν υπάρχουν τιμές αμοιβών», ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού, προσθέτοντας ότι μαζί τους θα συμπράξουν οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου.

«Θέλουμε μια συναινετική λύση», επισήμανε ο κ. Ρόμπερτσον. Το ενδεχόμενο της προσφυγής στα δικαστήρια δεν σημαίνει ότι «θέλουμε να αδειάσουμε τα μουσεία της Δύσης. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι μοναδικά. Δεν είναι μόνο ότι πρέπει να επιστρέψουν, πρέπει να επανενωθούν». Οι διεθνείς νόμοι δεν είναι παρά σύμμαχος και «θεραπεία» στις διεκδικήσεις αυτές.

Τζ. Ρόμπερτσον, Α. Αλαμουντίν-Κλούνεϊ,  Κ. Τασούλας ευδιάθετοι στη συνέντευξη  Τύπου (φωτ.: Ορέστης Σεφέρογλου) Τζ. Ρόμπερτσον, Α. Αλαμουντίν-Κλούνεϊ, Κ. Τασούλας ευδιάθετοι στη συνέντευξη Τύπου (φωτ.: Ορέστης Σεφέρογλου) «Δεν είναι δυνατόν να βρίσκεται το κεφάλι του αναβάτη στην Αθήνα και το σώμα στο Λονδίνο. Δεν είναι δυνατόν να μην μπορεί κανένας να δει και να εκτιμήσει τα Γλυπτά ως ένα σύνολο. Αυτός ο διαμελισμός σημαίνει ότι κανένας δεν μπορεί πραγματικά να τα γνωρίσει», πρόσθεσε η Αλαμουντίν-Κλούνεϊ, η οποία θεωρεί ότι η επίλυση του ζητήματος « θα είναι προς όφελος και των δύο χωρών».

«Φιλισταϊκή» χαρακτήρισε εν συνεχεία την αρνητική στάση του Βρετανικού Μουσείου ο κ. Ρόμπερτσον, επισημαίνοντας πως «αν ζούσε σήμερα ο Ελγιν θα πήγαινε φυλακή». «Οπως αλλάζουν όμως οι νόμοι έτσι πρέπει να αλλάζουν και τα μουσεία», ανέφερε ο κ. Πάλμερ.

Στο επιθετικό ερώτημα ανταποκρίτριας ξένου μέσου για τη νομιμότητα των ελληνικών διεκδικήσεων, ο κ. Τασούλας ήταν κάθετος: «Τα Γλυπτά μάς ανήκουν». «Το αίτημα της Ελλάδας είναι δίκαιο όχι επειδή το λέμε μόνο εμείς», συμπλήρωσε η Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ. «Το λένε τα Ηνωμένα Εθνη, η UNESCO, το λέει και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το λένε και όλες οι δημοσκοπήσεις και οι Βρετανοί».

Στις βρετανικές δημοσκοπήσεις αναφέρθηκε και ο Ντέιβιντ Χιλ, ευχαριστώντας τον πρωθυπουργό γιατί «προχωρεί όσο ποτέ στο παρελθόν το θέμα. Η Ελλάδα δεν είναι μόνη της. Και δεν θα σταματήσει μέχρις ότου τα Γλυπτά επιστρέψουν στην Ελλάδα που ανήκουν».

Σε πολύ καλό κλίμα είχε συναντηθεί νωρίτερα η ομάδα των ξένων νομικών με τον πρωθυπουργό. Ο Αντώνης Σαμαράς άκουσε όλες τις απόψεις των συνομιλητών του και τους ευχαρίστησε για τη βοήθειά τους. Το Μαξίμου παραδέχεται την ακτινοβολία που προσδίδει στις διεκδικήσεις μας η παρουσία της κυρίας Κλούνεϊ, επιβεβαιώνει ότι «ακόμα δεν τίθεται θέμα ή αίτημα χρηματοδότησης» για τις εργασίες, διαβεβαιώνοντας ότι σκοπεύει να «τρέξει» το θέμα. Η Αλαμουντίν-Κλούνεϊ δεν έφυγε με άδεια χέρια απ' το Μαξίμου. Ο πρωθυπουργός τής πρόσφερε ελληνικά αγαθά, λάδι, μέλι και κρασί.

Εχει μεγάλο ενδιαφέρον το ότι κατά την ξενάγηση των ξένων προσκεκλημένων στο Μουσείο Ακροπόλεως, η Αλαμουντίν-Κλούνεϊ -στην οποία απευθύνονταν αποκλειστικά οι πάντες- δεν αντιστάθηκε και άγγιξε δύο αρχαϊκές Κόρες. Εξέφραζε διαρκώς απορίες της αλλά εκδήλωσε ειδικό ενδιαφέρον για τη χρωματιστή ψηφιακή αναπαράσταση των ζωφόρων, εκφράζοντας την έκπληξή της για τα αρχικά χρώματά τους. Οι «ξεναγοί» της, ο Δ. Παντερμαλής, ο Κ. Τασούλας και ο Ντέιβιντ Χιλ, της εξηγούσαν λεπτομερώς ποια μέλη βρίσκονται στο Λονδίνο. «Δεν θα προτιμούσατε να είχαμε εδώ τα πραγματικά Γλυπτά;», τη ρώτησε ο κ. Παντερμαλής. «Αναμφίβολα. Δεν υπάρχει υποκατάστατό τους», απάντησε.

Σε ερώτημα που της τέθηκε για την Αμφίπολη, για την οποία πάντως φάνηκε να μην έχει ιδιαίτερη γνώση, η απάντησή της ήταν κοφτή: «Δεν έχει καμία σχέση με την υπόθεση των Γλυπτών». Ο Τζορτζ Κλούνεϊ θα υποστηρίζει στο εξής πιο σθεναρά το ελληνικό αίτημα του επαναπατρισμού των Γλυπτών; Μολονότι φρεσκοπαντρεμένη, η σύζυγός του είναι σε θέση, σύμφωνα με τη δήλωσή της, να γνωρίζει ότι «εξαρτάται αποκλειστικά από τον άνδρα μου τι θα υποστηρίξει».

Σύσσωμος ο ξένος Τύπος ασχολήθηκε και χθες με την άφιξη της κ. Κλούνεϊ στη χώρα μας, αλλά και τις πιθανές συνέπειες που θα έχει η εμπλοκή της στις διεκδικήσεις μας. «Η Αλαμουντίν γεμίζει ελπίδες τους Ελληνες ενώ καταρρακώνει τους Βρετανούς», διαπίστωνε το περιοδικό «Φορμπς».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Τέχνη/Πολιτισμός
Μάρμαρα του Παρθενώνα