Έντυπη Έκδοση

Ατζέντα Εικαστικών

ΤΡΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ, ΜΙΑ ΦΙΛΙΑ 40 ΕΤΩΝ

ΣΕ ΤΡΕΙΣ δημιουργούς, που οι ζωές τους συνδέθηκαν μέσα από κοινούς τόπους έμπνευσης -Υδρα, Καρδαμύλη, Κέρκυρα- και τρία σπίτια-καταφύγια τα οποία αποτέλεσαν πηγή καλλιτεχνικής δημιουργίας, στεγάζοντας μια φιλία που διήρκεσε περισσότερα από 40 χρόνια, είναι αφιερωμένη η έκθεση «Γκίκας - Fermor - Craxton: 3 τόποι, 3 δημιουργοί». Η έκθεση φιλοξενείται στο ισόγειο της Πινακοθήκης Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα και την επιμέλειά της έχει η Ιωάννα Μωραΐτη, υπεύθυνη του Αρχείου της Πινακοθήκης.

Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας γνωρίστηκε με τον sir Patrick Leigh Fermor, Αγγλο περιηγητή και συγγραφέα, αλλά και με τον John Craxton, Αγγλο ζωγράφο, από τα μέσα της δεκαετίας του '40 και έκτοτε διατήρησε στενή σχέση μαζί τους, όπως άλλωστε επιβεβαιώνει και η εκτενής μεταξύ τους αλληλογραφία.

Το σπίτι του Γκίκα στην Υδρα αποτέλεσε την κατοικία του Fermor για δύο χρόνια, από το 1954 μέχρι το 1955, στο απομονωμένο εργαστήριο του οποίου ο Fermor έγραψε το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου του «Μάνη». Σε επιστολή του προς τον Γκίκα αναφέρει: «Είμαι σίγουρος ότι χωρίς την Υδρα το βιβλίο δεν θα είχε ποτέ γραφτεί και γι' αυτό το λόγο καμία ευχαριστία δεν είναι αρκετή!».

Αλλά και ο John Craxton έζησε εκεί για κάποιο διάστημα το 1959, απεικονίζοντας το τοπίο της Υδρας στα έργα του, ενώ η βοήθειά του υπήρξε πολύτιμη τις μέρες μετά την καταστροφή του υδραίικου αρχοντικού από πυρκαγιά, το 1961. Σταλμένος από τον Γκίκα εκεί για να συγκεντρώσει ό,τι είχε σωθεί από τις φλόγες, γράφει σε επιστολή του: «...Ισως όμως κατά έναν περίεργο τρόπο είναι ένα σημάδι από τον Θεό για να πάτε σε άλλα μέρη. Αλλωστε υπάρχει κάτι το αισιόδοξο σε σχέση με αυτά που διασώθηκαν: κενοί καμβάδες, μια λάμπα για το ατελιέ, ρολά από καμβάδες, μπογιές, μελάνια, φωτογραφίες...».

Η Καρδαμύλη, το σπίτι που έχτισε ο Fermor και το οποίο αργότερα κληροδότησε στο Μουσείο Μπενάκη, αποτέλεσε, μαζί με το σπίτι των Γκίκα στην Κέρκυρα, τον τόπο συνάντησης από τη δεκαετία του 1960 και έκτοτε.

Σχέδια και προτάσεις του Fermor σχετικά με τη διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων της Κέρκυρας συνοδεύονται από έργα του Γκίκα για τη διακόσμηση της οικίας στην Καρδαμύλη. Επιστολές, χειρόγραφα, εκδόσεις και φωτογραφίες αποτελούν το κεντρικό θέμα της έκθεσης και πλαισιώνονται από σχέδια του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα και του John Craxton.

Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν τα έργα των δύο παραπάνω ζωγράφων, που προέρχονται από την οικία του Fermor στην Καρδαμύλη. Οι επισκέπτες θα μπορούν επίσης σε ένα ειδικά διαμορφωμένο γραφείο να διαβάσουν αντίγραφα των επιστολών και να εισχωρήσουν έστω και για λίγο στη ζωή των τριών αυτών δημιουργών.

Η πλήρης αλληλογραφία του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα με τον sir Patrick Leigh Fermor πρόκειται να εκδοθεί σύντομα από το Μουσείο Μπενάκη με την επιμέλεια της δρος Ιωάννας Προβίδη. Διάρκεια έως 10 Ιανουαρίου.

Η ΜΕΛΙΝΑ ΣΤΟΝ ΚΑΜΒΑ

ΕΝΑΣ εικαστικός φόρος τιμής από τη ζωγράφο Julia Guerrero στη Μελίνα Μερκούρη, στην Enigma Gallery στην Κηφισιά.

Μέσα από πενήντα δημιουργίες, η Julia Guerrero επιχειρεί, όπως σημειώνει η ίδια, να ερμηνεύσει τη δεινότητα της Μελίνας Μερκούρη. Μέσω του χρώματος, επιχειρεί να προσεγγίσει τη γυναικεία υπόσταση της Μελίνας, να προβάλει τον ισχυρό της χαρακτήρα επιδιώκοντας τη συναισθηματική αφύπνιση του θεατή. Τα ενδύματα, που αποτελούν φυσική συνέχεια των πορτρέτων της Μελίνας, είναι δημιουργίες από συμβολικά στοιχεία και μοτίβα που εμπνεύστηκε από τη λατινοαμερικανική τέχνη του Britto, τον Edgard Negret (Βραζιλία, Κολομβία) και τον Αλέξη Ακριθάκη (Ελλάδα).

Η αντιπαράθεση μεταξύ ψυχρών και θερμών τόνων διασπά τις χρωματικές ενότητες σε σχεδιαστικές χρωματικές κηλίδες. Επίσης στις μεγάλες εγκαταστάσεις προεκτείνεται εκτός του ζωγραφικού πλαισίου και δημιουργεί ένα ενεργειακό πεδίο, με στοιχεία από τη γεωμετρία, τα μαθηματικά και την ιστορία, με απώτερο στόχο τη μετουσίωση της πραγματικότητας στο άπειρο. Η Guerrero χρησιμοποιεί διαφορετικές τεχνοτροπίες, όπως κολάζ, ξύλο και πλεξιγκλάς, δημιουργεί εγκαταστάσεις, ενδύματα και πίνακες πάνω σε καμβά.

Διάρκεια έως 25 Οκτωβρίου.

ΣΤΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ

ΕΡΓΑ ζωγραφικά, σχέδια και εγκαταστάσεις συνθέτουν την έκθεση του Αντώνη Παπαδόπουλου στην Artis Causa, με τίτλο «Between». Ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης γράφει για την έκθεση αυτή:

«Ο Αντώνης Παπαδόπουλος, αξιοποιώντας έναν απόλυτα αναπαραστατικό τρόπο έκφρασης, παρουσιάζει έργα που αναπτύσσονται στο μεταίχμιο του αντικειμενικού, του φανταστικού και του ονειρικού. Η ακρίβεια και η οξύτητα του σχεδίου, σε συνδυασμό με την καθαρότητα και τη λάμψη του χρώματος εντείνουν τις εξωστρεφείς καταγραφές της φαντασίας του, ενεργοποιούν το "μυστήριο" και το "αίνιγμα", συντάσσουν ένα σώμα εικονιστικών αναφορών, τις οποίες επεξεργάζεται, μετασχηματίζει και ενσωματώνει σε συνθέσεις ευρηματικές και πρωτότυπες, τόσο πλαστικά όσο και νοηματικά. Η συμβίωση ετερόκλιτων μοτίβων, οι απροσδόκητες συναντήσεις και συνδυασμοί, η υπέρβαση της φυσικής τάξης των πραγμάτων, οι διπλές εικόνες, το παιχνίδι των συνειρμών και των αντιμεταθέσεων διευρύνουν την όραση σ' ένα φασματικό σύμπαν. Οι μορφές των ζώων κυριαρχούν και γίνονται τα κλειδιά ενός εικονογραφικού κώδικα που οδηγούν σε περαιτέρω επίπεδα ανάγνωσης και προσέγγισης, υποβάλλοντας μια παράδοξη ατμόσφαιρα, όπου το αυτονόητο αποκτά έναν άλλο, καθόλου προβλέψιμο, χαρακτήρα».

Διάρκεια έως 22 Νοεμβρίου.

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΤΟΠΙΑ

ΣΤΗΝ γκαλερί «Εικαστικός Κύκλος» (Καρνεάδου 20, Κολωνάκι) παρουσιάζεται η νέα δουλειά, με ζωγραφικά έργα μεγάλης διάστασης, του Μανώλη Σαριδάκη με τίτλο: «Ιδιωτικά Τοπία».

Πρόκειται για μια σειρά από τοπία, χρωματικά πεδία που αποτυπώνουν στο ανάγλυφό τους τη χρονική στιγμή, αυλαίες που ανοίγουν σε ταξίδια του νου ώς τη βαθύτερη μνήμη. Τοπία φευγαλέα μέσα από την κίνηση του ζωγραφικού χρόνου των νεφών, όπου το βλέμμα ίπταται και ισορροπεί, που διαπνέουν με το διάχυτο φως πάντα αντιστοιχούμενα ή συμπίπτοντα με την προσωπική στιγμή.

Διάρκεια έως 8 Νοεμβρίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Εκθέσεις