Έντυπη Έκδοση

Ούτε λέξη για τον 4ο θάλαμο

Επιβεβαιώθηκε ότι η απεικόνιση του ψηφιδωτού στον τάφο της Αμφίπολης είναι η αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, όπως γράφαμε και στο χτεσινό φύλλο, άρα πρόκειται για ταφικό μνημείο που δεν αποκαλύπτει όμως την ταυτότητα του νεκρού, όπως είπε και η ανασκαφέας Αικατερίνη Περιστέρη.

Ντυμένη με λευκό φουστάνι, κόκκινη διακόσμηση και τα μαλλιά της να ανεμίζουν απεικονίζεται η Περσεφόνη καθώς την μεταφέρει ο Πλούτωνας με το άρμα του και τον Ερμή-ψυχοπομπό στον Κάτω Κόσμο. Το έργο είναι εξαιρετικής ποιότητας και χρονολογείται στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. όπως και ολόκληρος ο τάφος της Αμφίπολης, σύμφωνα με την Αικατερίνη Περιστέρη Ντυμένη με λευκό φουστάνι, κόκκινη διακόσμηση και τα μαλλιά της να ανεμίζουν απεικονίζεται η Περσεφόνη καθώς την μεταφέρει ο Πλούτωνας με το άρμα του και τον Ερμή-ψυχοπομπό στον Κάτω Κόσμο. Το έργο είναι εξαιρετικής ποιότητας και χρονολογείται στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. όπως και ολόκληρος ο τάφος της Αμφίπολης, σύμφωνα με την Αικατερίνη Περιστέρη Το θέμα και η ποιότητα του έργου φανερώνουν ότι «ο νεκρός ήταν εξαιρετικά σημαντικός», σύμφωνα με την ίδια. Για την ύπαρξη τέταρτου θαλάμου ή υπόγειας επέκτασης του τάφου, η κ. Περιστέρη δεν ήταν πολύ διαφωτιστική. Είπε: «Είμαστε ακόμη αρκετά ψηλά στην επίχωση. Υποθέσεις μπορεί να γίνουν, αλλά εικόνα θα έχουμε μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου».

Δεδομένου ότι η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχει συσχετιστεί με το λεγόμενο «τάφο της Περσεφόνης», που βρίσκεται μέσα στην Τούμπα με τους βασιλικούς τάφους των Αιγών (Φίλιππου Β' και του Πρίγκιπα), ρωτήθηκε, αν θεωρεί πως και εδώ έχουμε έναν τάφο βασιλικό. «Είναι νωρίς. Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε, αν δεν τελειώσει η ανασκαφή» απάντησε. Ωστόσο πήρε το λόγο η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, που τις προηγούμενες μέρες είχε συσχετίσει το ψηφιδωτό της Αμφίπολης με τη ζωγραφική απεικόνιση (τοιχογραφία) του τάφου της Περσεφόνης και το βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών, δημιουργώντας προσδοκίες για τάφο κάποιου Μακεδόνα βασιλιά και διευκρίνισε ότι «υπάρχει κι άλλη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. «Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του Κάτω Κόσμου, με την Ορφική λατρεία -κάθοδος στον Αδη- καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Ερευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος" για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ήταν η μάσκα που φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».

Στην εύλογη απορία, αν η τρύπα στο κέντρο του ψηφιδωτού είναι αποτέλεσμα φθοράς του χρόνου ή τυμβωρυχίας, η κ. Περιστέρη αποκλείει τη φυσική φθορά, αλλά δεν επιβεβαιώνει και την τυμβωρυχία. Ακουσε για άλλη μια φορά να τη ρωτούν, πώς και δεν έχει βρεθεί κανένα κινητό αντικείμενο. Και τότε εκείνη αποκάλυψε: «Εχουμε βρει κινητά, όπως κεραμική, καρφιά, κ.ά. Ομως δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σ' ένα δελτίο Τύπου» δικαιολογήθηκε. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Ολα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη».

Η κ. Περιστέρη στη συνέχεια παραδέχθηκε πως εξήχθησαν «καρότα» από τον τρίτο θάλαμο, προκειμένου να σταλούν στην Ελβετία προς έλεγχο. «Πήραμε δείγματα, αλλά δεν έχουν σταλεί ακόμη» είπε και πρόσθεσε πως «δεν μπορούμε από αυτά να χρονολογήσουμε τον τάφο». Η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Λίνα Μενδώνη, πρόσθεσε: «Η ανάλυση των γεωλογικών δειγμάτων είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζουμε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσουμε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση» εξήγησε.

Για πρώτη φορά η κ. Περιστέρη δεν επέμεινε ότι οι επιχώσεις τοποθετήθηκαν εξ αρχής για την προστασία του μνημείου έναντι των τυμβωρύχων. Και στην επίμαχη ερώτηση πόσο χρόνο θα τραβήξει ακόμη αυτή η ανασκαφή, απάντησε: «Δεν κτίζουμε σπίτι. Η ανασκαφή μάς οδηγεί. Ο,τι λέμε είναι σχετικό. Δεν ξέρουμε να σας πούμε ημερομηνίες. Δεν τρέχουμε, μας οδηγεί η ανασκαφή». Ν.Κ.-Ρ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Ευρήματα/Ανασκαφές/Ανακαλύψεις
Αρχαιολογία