Έντυπη Έκδοση

Ποιανού είναι αυτός ο τάφος;

Της Μεσολακκιάς ή της Αμφίπολης;

Κόντρες, τοπικές και δημοσιογραφικές, προκαλεί ο τάφος στο λόφο Καστά της Αμφίπολης, άλλες σοβαρές και άλλες πολύ αστείες. Ο τάφος και ο μυστηριώδης νεκρός του διχάζουν, κι αυτό, ώς ένα μεγάλο βαθμό, οφείλεται στη, με όρους ΜΜΕ, διεξαγωγή της ανασκαφής και στην πολιτική της εκμετάλλευση.

Κόντρα για την πρωτιά της είδησης διεξήχθη στη χθεσινή ενημέρωση στο μουσείο Αμφίπολης. Απαράβατος κανόνας, το «εμπάργκο» που έχει θέσει το υπουργείο Πολιτισμού στην επίσημη ενημέρωση. Ο,τι κι αν λεχθεί εκεί, είναι σε ανεπίσημη βάση, καθώς έπειτα από λίγη ώρα το ανακοινώνει επισήμως το ΥΠΠΟ. Αλλά χθες, ένας από τους παρευρισκόμενους δημοσιογράφους έσπασε το «εμπάργκο». Εστειλε «sms» στην εφημερίδα του, ότι η άλλη μορφή του ψηφιδωτού ήταν η Περσεφόνη. Η εφημερίδα το δημοσίευσε στην ηλεκτρονική της έκδοση και η είδηση μεταδόθηκε σε χρόνο ρεκόρ και από άλλα ηλεκτρονικά μέσα. Το αποτέλεσμα ήταν οι δημοσιογράφοι που παρακολουθούσαν την ενημέρωση να δεχτούν άμεσα επιπλήξεις από τους διευθυντές τους γιατί δεν μετέδωσαν πρώτοι την είδηση. Η ενημέρωση τινάχτηκε στον αέρα! Εντοπίστηκε ο «παραβάτης» και εκδιώχθηκε από την αίθουσα.

Κόντρα και μεταξύ κατοίκων Νέας Μεσολακκιάς και Αμφίπολης για το πού ανήκει ο τάφος. Οι κάτοικοι της Ν. Μεσολακκιάς, που απέχει 800 μ. από το λόφο Καστά, τον θεωρούν δικό τους. Τον διεκδικούν όμως και οι κάτοικοι της Αμφίπολης, που είναι πιο γνωστή για τις αρχαιότητές της και τον Λέοντα. Η συζήτηση έχει φουντώσει στα καφενεία της Αμφίπολης, όπου οι θαμώνες παρακολουθούν τα λεωφορεία με τους τουρίστες να πηγαινοέρχονται καθημερινά. Χθες, σε μία τέτοια συζήτηση παρενέβη κάποιος, ο οποίος δήλωσε με το ύφος του ανθρώπου που γνωρίζει, ότι ένα μέρος του τάφου ανήκει στα όρια της κοινότητας Ν. Μεσολακκιάς και ένα άλλο μέρος στα όρια της κοινότητας Αμφίπολης. Αλλά αντί να σβήσει την κόντρα, όπως επιθυμούσε, «έριξε βενζίνη στη φωτιά».

Ο χώρος φύλαξης των ευρημάτων είναι ακόμη ένα θέμα που διχάζει. Φόβος κυριεύει τις τοπικές αρχές, δημάρχους, ώς και την ηγεσία της Εκκλησίας στις Σέρρες, μήπως τα ευρήματα εκτεθούν σε άλλο μουσείο. Η γ.γ. του ΥΠΠΟ Λ. Μενδώνη διέψευσε χθες κάθε τέτοια φήμη. Αλλά με το μέγεθος που έχει πάρει η συνωμοσιολογία γύρω από τον τάφο και την έκδηλη πολιτική του εκμετάλλευση, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι θα γίνει πιστευτή.

Εξακολουθεί να διχάζει και ο νεκρός του τάφου. Κι αυτό γιατί έχει γεννήσει προσδοκίες. Παρά την ενημέρωση αρχαιολόγων και ΥΠΠΟ τίποτα δεν φαίνεται ικανό να βγάλει από το μυαλό κάποιων κατοίκων ότι στον τάφο είναι θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος. «Το ξέρουν και το κρύβουν. Από την πρώτη στιγμή», λένε κάποιοι. «Αν είναι ο Μεγαλέξανδρος, τότε να δεις τι έχει να γίνει εδώ από τουρίστες. Αν είναι κανένας στρατηγός...», σταματούν με έκδηλη απογοήτευση.

Τα λεωφορεία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης πάνε κι έρχονται καθημερινά. Μέχρι τώρα, λένε οι ντόπιοι, ελάχιστος κόσμος ερχόταν. Από το καλοκαίρι και μετά, κάθε μέρα γίνεται «προσκύνημα». Ελληνες και Βούλγαροι κυρίως. Κάποιες ηλικιωμένες επισκέπτριες δεν χάνουν την ευκαιρία να κόψουν λίγα φρέσκα χόρτα από τη γύρω περιοχή. Σε σημείο που να απομακρύνονται αρκετά και οι συνεπιβάτες και οδηγοί των λεωφορείων να τις φωνάζουν για να φύγουν.

Η περηφάνια και η προσδοκία των ντόπιων για τον τάφο εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους. Χθες κάποιες κυρίες περίμεναν έξω από το μουσείο τις Λ. Μενδώνη, Κ. Περιστέρη και Α. Παναγιωταρέα κινηματογραφώντας με τα κινητά τους τηλέφωνα. «Γιατί φοράτε τα χθεσινά ρούχα;», ρώτησαν καλοπροαίρετα τη Λ. Μενδώνη. «Το άσπρο καθαρίζει πιο εύκολα με χλωρίνη τους λεκέδες της ανασκαφής», απολογήθηκε εκείνη. Ολοι πήραν θέση πίσω από τις κάμερες για να ακούσουν και να κινηματογραφήσουν με τα κινητά τους τις δηλώσεις της. Μετά, πήγαν στα σπίτια τους. Είχε πάει ήδη 3 το μεσημέρι.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογία
Υπουργείο Πολιτισμού
Ευρήματα/Ανασκαφές/Ανακαλύψεις