Έντυπη Έκδοση

Μιζοθύελλα στη Βενετία και αγάλματα στη Σαρδηνία

Στο φως και άλλα τεράστια αγάλματα του πολιτισμού των «νουράγκι»

Ισως δεν έχει υπάρξει μεγαλύτερη προσβολή σε μνημειακό σύνολο από αυτήν που γινόταν τις τελευταίες δεκαετίες στη Βενετία. Το Ιντερνετ είναι γεμάτο από σοκαριστικά φιλμάκια με τα δεκαώροφα κρουαζιερόπλοια να περνούν ξυστά από τον Αγιο Μάρκο, με μόνο σκοπό να τραβήξουν οι κουτόφραγκοι και, κυρίως, τα αμερικανάκια φωτογραφίες, από ψηλά, του καμπαναριού (!) και της πλατείας, της ίδιας πλατείας που σε λίγη ώρα θα έχουν πάει να επισκεφθούν και να τραβήξουν όσα σέλφι ποθεί η ψυχή τους.

 Και το χειρότερο, προκειμένου να μπορούν να περάσουν τα μεγαθήρια, έχει από χρόνια τώρα διαπλατυνθεί και εκβαθυνθεί η «μπούκα», η είσοδος του καναλιού βόρεια από το Λίντο (για να σας βοηθήσουμε, απέναντι από εκεί όπου είχε στήσει προ ημερών ο Τζορτζ Κλούνεϊ το σούπερ-γκλαμουράτο καρακιτσαριό, που ο ίδιος και τα μίντια ονόμαζαν γάμο) και, σε συνέχεια της μπούκας, ομοίως έχει ανοιχτεί βαθύς δίαυλος μπροστά από τον Αγιο Μάρκο, ίσαμε το επιβατικό λιμάνι.

Είπαμε πριν «το χειρότερο», αλλά δυστυχώς γρήγορα ακολούθησε κι άλλο. Το κανάλι, μαζί με ένα δεύτερο που είχε ανοιχτεί στη νότια πλευρά του Λίντο για να περνούν τάνκερ και φορτηγά πλοία προς τη βιομηχανική ζώνη, ενοχοποιούνται πάντα για το ότι αυξήθηκαν σε συχνότητα και εντάθηκαν οι πλημμύρες στη Βενετία. Ετσι, μπήκε πριν από λίγα χρόνια σε εφαρμογή το σχέδιο «Μωυσής» (Mose), για τοποθέτηση κινητών φραγμάτων που θα εμπόδιζαν την παλίρροια της Αδριατικής να ανεβαίνει μέσα στη λιμνοθάλασσα. Επειδή μιλάμε για Ιταλία, το τεράστιο ποσόν, που διατέθηκε από κυβέρνηση, Κομισιόν και UNESCO, πήγε σε μίζες, σπατάλες και καταχρήσεις και η ιστορία συνοψίζεται τώρα σε ανακρίσεις, προφυλακίσεις και επικείμενες δίκες του πρώην δημάρχου και επιτελών του δήμου Βενετίας και της περιφέρειας του Βένετο, όλοι προερχόμενοι είτε από το κόμμα του Μπερλουσκόνι είτε από το Δημοκρατικό, σήμερα προσωποπαγές κόμμα του Ρέντσι.

Οφετινός Οκτώβριος είναι ο πρώτος μήνας της απαγόρευσης των μεγάλων πλοίων στη μεριά αυτή της λιμνοθάλασσας. Ομως πρέπει ώς το επόμενο καλοκαίρι να υπάρξει άλλη λύση, γιατί η πόλη ζει από αυτά τα κρουαζιερόπλοια. Ετσι, μπήκε σε εφαρμογή η δημιουργία του καναλιού της Κοντόρτα, δηλαδή μιας διακλάδωσης του νότιου καναλιού που αναφέραμε πιο πάνω, η οποία θα ξεκινά από τη βιομηχανική ζώνη του Πόρτο Μαργκέρα στα νοτιοδυτικά και θα φτάνει πάλι στο επιβατικό λιμάνι. Η λύση αυτή έχει ξεσηκώσει ήδη μεγάλες αντιδράσεις, γιατί κάθε εκβάθυνση και διαπλάτυνση επιτείνει εξ ορισμού το πρόβλημα της πλημμύρας και -πρωτότυπο!- θα αποτελέσει το αντικείμενο νέας μιζοθύελλας, για την προετοιμασία της οποίας υπάρχουν ήδη καταγγελίες. Ενα ακόμη παράδειγμα, όπου οι τρισχιλιετείς Ελληνες δίνουν τα φώτα τους στην οικουμένη!

Και κάτι πιο ευχάριστο. Είχαμε αναφερθεί παλιότερα στη Σαρδηνία και τον πολιτισμό των «νουράγκι», των περίεργων πυραμίδων και του άγνωστου προϊστορικού λαού που τις έχτισε και που παράλληλα κατασκεύασε και τα τεράστια αγάλματα τον 9ο αιώνα π.Χ., τριακόσια χρόνια πριν από τα δικά μας αρχαϊκά της Νάξου και της Σάμου. Τα πρώτα του είδους είχαν βρεθεί το 1974 τυχαία από έναν αγρότη που όργωνε. Οι φετινές ανασκαφές, που είναι ακόμη σε εξέλιξη Οκτώβρη μήνα στη σάρδικη επαρχία του Οριστάνο, έβγαλαν στην επιφάνεια ακόμη δύο αγάλματα, αυτή τη φορά μονομάχους-πυγμάχους, με σφιγμένη τη δεξιά γροθιά και μια μαρμάρινη ασπίδα στο αριστερό χέρι. Η περίεργη διαμόρφωση του προσώπου παραπέμπει σε κάποια μάσκα που φορούσαν, ίσως στο πλαίσιο μιας τελετουργίας που περιελάμβανε και αγώνα πυγμαχίας. Η κακή ποιότητα της πέτρας κάνει ώστε τα αγάλματα να βρίσκονται κατά κανόνα σε πολλά κομμάτια και να μην μπορούν να μελετηθούν πριν γίνει καθαρισμός και συγκόλληση. Γενικά πάντως, η αρχαία ιστορία της Σαρδηνίας πριν τους Ρωμαίους είναι άγνωστη βέβαια σε μας, αλλά ακόμη και στους ίδιους τους Ιταλούς.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
Αρθρο