Έντυπη Έκδοση

Εργαστήρι μουσειακής εκπαίδευσης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Με την ΕΛΕΝΗ ΣΒΟΡΩΝΟΥ

Ενα εργαστήριο για τη μουσειακή εκπαίδευση. Για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να προσεγγίσουμε τα μουσεία, μαζί με τα παιδιά και τους νέους, χωρίς να γινόμαστε βαρετοί, διδακτικοί, αδιάφοροι. Είναι μια ολόκληρη τέχνη, ξέρετε, αυτή της μουσειακής εκπαίδευσης ή μουσειακής αγωγής, όπως λέγεται.

«Μες στο μουσείο, μες στο μουσείο μια μέρα μπήκα με φόρα κι εγώ. Μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε απ' το μουσείο δε θέλω να βγω» ΜΑΡΙΑΝΙΝΑ ΚΡΙΕΖΗ «Μες στο μουσείο, μες στο μουσείο μια μέρα μπήκα με φόρα κι εγώ. Μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε απ' το μουσείο δε θέλω να βγω» ΜΑΡΙΑΝΙΝΑ ΚΡΙΕΖΗ Διδάσκεται και σε πανεπιστημιακό επίπεδο, στο πλαίσιο της Μουσειολογίας. Αλλά και στα ίδια τα μουσεία. Υπάρχουν θαυμάσια εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρουν τα μουσεία αλλά και εκπαιδευτικοί ή ακόμη και γονείς που έχουν τη γνώση και τη φαντασία να κάνουν την επίσκεψη στο μουσείο παιχνίδι, χαρά, γνώση, περιπέτεια. Αυτή τη Δευτέρα και στις 3 Νοεμβρίου, ώρα 6.00 μ.μ.-9.00 μ.μ. στον πολυχώρο Μεταίχμιο, Ιπποκράτους 118. Υπεύθυνες - διδασκαλία: Μαρίζα Ντεκάστρο, συγγραφέας - κριτικός παιδικής λογοτεχνίας, Ελένη Σβορώνου, συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, WWF Ελλάς.

- Το εργαστήριο;

«Είναι σύντομο. Δεν φιλοδοξούμε λοιπόν να εξαντλήσουμε το θέμα - ούτε κατά διάνοια. Αλλά θα μοιραστούμε την εμπειρία μας και, κυρίως, θα σχεδιάσουμε από κοινού με τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικά προγράμματα για τις βασικές περιόδους της ελληνικής Ιστορίας. Θα κάνουμε "περιπάτους" σε μουσεία και εκθέματα που αφορούν την αρχαιότητα, το Βυζάντιο, το λαϊκό πολιτισμό και τη σύγχρονη τέχνη. Θα ραγίσουμε, αν μου επιτρέπεται, συμβολικά, τη βιτρίνα των εκθεμάτων. Θα ξαναγράψουμε, πάλι συμβολικά το εννοώ, τις επεξηγηματικές πινακίδες στα εκθέματα. Θα φτιάξουμε τις δικές μας αφηγήσεις και περιπέτειες με στόχο να εγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να αποτελέσουν έναυσμα για περαιτέρω έρευνα».

- Απευθύνεστε μόνο σε εκπαιδευτικούς;

«Και σε ανθρώπους που μπορεί να αξιοποιήσουν τη μουσειακή αγωγή στη δουλειά τους. Σε εμψυχωτές εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αλλά και σε γονείς που θέλουν να περνάνε όμορφα με τα παιδιά τους στα μουσεία. Τελικά, και σε κάθε έναν που θέλει να προσεγγίσει το παρελθόν και το σύγχρονο πολιτισμό μέσα από τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος και τα "τέχνεργα" του παρόντος».

- Τι περισσότερο μας διδάσκει ένα μουσείο;

«Μας μαθαίνει να θέτουμε ερωτήματα για το παρελθόν και τον πολιτισμό. Το κείμενο διαμεσολαβείται από τον συγγραφέα του. Τα έργα των ανθρώπων του παρελθόντος "ξεκλειδώνουν" πιο δύσκολα, αλλά από την άλλη αυτή είναι η μαγεία τους. Θέτουν ερωτήματα. Εχουμε την ευκαιρία να γίνουμε κι εμείς αρχαιολόγοι και ιστορικοί και να οδηγηθούμε σε συμπεράσματα μέσα από την παρατήρηση. Αυτή είναι μια πιο δημιουργική διαδικασία από το να διαβάσουμε μια πινακίδα που εξηγεί τι βλέπουμε. Ακόμη πιο μαγικό είναι να μπούμε στην περιπέτεια του συνδυασμού των εκθεμάτων με τις ιστορικές πηγές και την αφήγηση των ιστορικών».

- Επισκέπτεσθε μουσεία;

«Δύο από τις 6 συναντήσεις μας θα γίνουν σε μουσείο και αρχαιολογικό χώρο της Αθήνας. Στην Αρχαία Αγορά και στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Αλλά μη νομίζετε ότι θα "πνιγούμε" στους αρχαίους χρόνους! Θα φτάσουμε στο σήμερα, σας διαβεβαιώ».

- Πάθος για Ιστορία;

«Οπως λέει ο καθηγητής Αντώνης Λιάκος σε ένα βιβλίο του, δεν υπάρχει Ιστορία. Αλλά τα ερωτήματα που θέτει κάθε γενιά για το παρελθόν της. Ας μου συγχωρέσει την παράφραση. Το νόημα είναι ότι το βλέμμα μας, οι ανησυχίες μας, η αγωνία μας για τη συγκρότηση της ταυτότητάς μας επηρεάζουν την αφήγησή μας για το παρελθόν. Αποφασίζουμε να ανασύρουμε από τη λήθη ή να λησμονήσουμε πράγματα, γεγονότα, καταστάσεις. Αποφασίζουμε... Γι' αυτό ίσως είναι ενδιαφέρον ότι θα κουβεντιάσουμε τρόπους να θέτουμε ερωτήματα και να δημιουργούμε αφηγήσεις ανοιχτές, όχι κλειστές, σε αυτό το εργαστήριο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ανθρώπινα
Μουσική
Συνεντεύξεις
Εκπαίδευση
Παιδεία