Έντυπη Έκδοση

ΚΑΝΟΥΝ «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ-ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ **«ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ» ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΛΑΞΗ ΔΙΑΒΑΣΕΩΝ

«Εκτροχιασμός» λόγω ελλείψεων

«Σκιές στην ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τεχνικής βάσης

ΤΡΑΓΙΚΕΣ ελλείψεις προσωπικού και τροχαίου υλικού «εκτροχιάζουν» το σιδηρόδρομο. Με έντονο σκεπτικισμό αντιμετωπίζουν σιδηροδρομικοί τις εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για αύξηση του εμπορευματικού έργου, όταν δεν περισσεύουν, ούτε για δείγμα, μηχανοδηγοί, σταθμάρχες, τεχνίτες, προσωπικό κίνησης και μηχανές.

«Καλές οι συμφωνίες, όπως με την Cosco, αλλά είναι αδύνατον να υλοποιηθούν άλλες. ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ έχουν ξεπεράσει τις αντοχές τους, προκειμένου να παρουσιάσουν επίπλαστη λειτουργική κερδοφορία, εν όψει ιδιωτικοποιήσεων», καταγγέλλουν σιδηροδρομικοί.

Τα ακόλουθα περιστατικά περιγράφουν, με ανάλγητο τρόπο, τη σημερινή κατάσταση:

* Μηχανοδηγοί δουλεύουν 28-29 ημέρες το μήνα, αφού θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση. Μάλιστα, μόλις πρόσφατα, δόθηκε εντολή για υποχρεωτικές μετακινήσεις, με αποτέλεσμα μηχανοδηγοί από την Αθήνα να πηγαίνουν... στην Αλεξανδρούπολη.

* Εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού κίνησης, όλα τα εκδοτήρια εισιτηρίων, πλην του σταθμού Αθηνών (Λαρίσης), δόθηκαν σε ιδιώτες. Σαν να μην έφτανε αυτό, αρκετοί από τους πράκτορες δεν έχουν αποδώσει το σύνολο των εισπράξεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα να εκδηλωθούν περιστατικά δικαστικών διενέξεων.

* Αρκετές από τις διαβάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, λόγω της συρρίκνωσης του προσωπικού, φυλάσσονται από σιδηροδρομικούς που έρχονται από την επαρχία (π.χ. Λάρισα).

Υπολογίζεται ότι μονάχα η Λάρισα στέλνει μηνιαίως 20 άτομα στην Αθήνα. Τραγικές ελλείψεις υπάρχουν ακόμα σε σταθμάρχες και κλειδούχους, όπου ακολουθείται η ίδια διαδικασία.

* Στην τεχνική βάση είναι ευρέως γνωστή η ακινητοποίηση και απαξίωση μεγάλου αριθμού κινητήριων και ελκόμενων οχημάτων, λόγω βλαβών ή ζημιών, αλλά και η συσσώρευση σημαντικού αριθμού μη συντηρημένου τροχαίου υλικού. Για παράδειγμα, στο εργοστάσιο του Πειραιά, για 7 γερανογέφυρες υπάρχει μόνο ένας χειριστής!

«Σήμερα, σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες, απασχολούνται συνολικά 1.000 άτομα λιγότερα, σε σχέση με το οργανόγραμμα που είχε συντάξει η PWC, το οποίο, οι ίδιες οι εταιρείες, χαρακτήριζαν ιδιαίτερα σφιχτό», επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Παναγιώτης Παρασκευόπουλος.

Το οξύμωρο είναι ότι αν και οι διοικήσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ έχουν ζητήσει προσλήψεις (με επίσημο και ανεπίσημο τρόπο), αυτές δεν προχωρούν. Ως αιτίες προβάλλονται οι αποκρατικοποιήσεις των εταιρειών (οι αγοραστές τις θέλουν με το ελάχιστο εργατικό κόστος), αλλά και ενστάσεις από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που ζητεί... απολύσεις από τις συγκοινωνίες.

Οπως υπογραμμίζουν σιδηροδρομικοί, «οι εταιρείες έχουν ξεπεράσει τα όριά τους. Ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να έχει κι άλλο εμπορευματικό έργο, αυτό είναι αδύνατον, λόγω έλλειψης προσωπικού και τροχαίου υλικού».

Στην τελική ευθεία, εν μέσω αντιδράσεων, εισήλθαν οι ιδιωτικοποιήσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει τις δεσμευτικές προσφορές τον Δεκέμβριο, με τους εργαζομένους, διά μέσου της ΠΟΣ, να καταγγέλλουν ότι «την ώρα που δεν λαμβάνονται αποφάσεις για τη βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργίας των εταιρειών, οι προς πώληση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ "προικίζονται" με συμβόλαια, αγνώστου τιμήματος και τεκμηρίωσης, σκορπώντας χαμόγελα στους επίδοξους αγοραστές».

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρον έχουν εκφράσει οι Ρωσικοί (RZD), Γαλλικοί (SNCF) και οι ιδιωτικοί Ρουμανικοί σιδηρόδρομοι (GFR). Από τους τρεις, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, μονάχα οι Ρώσοι εμφανίζουν πιθανότητες να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά.

Ρωσικές επιφυλάξεις

Οι Ρώσοι έχουν συμπράξει με τη ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ. Ο επικεφαλής τους, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, έχει εκφράσει επιφυλάξεις για τη διαδικασία, ελέω των παράνομων κρατικών ενισχύσεων της Ε.Ε., κάνοντας λόγο και για έξωθεν παρεμβάσεις (ΗΠΑ).

Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι κάτι σαν ψίχουλα για τους Ρώσους. Αυτό που θέλουν είναι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε να επιτύχουν συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές».

Πάντως, αρκετοί είναι αυτοί που θα ήθελαν τους Ρώσους να συμπράξουν με τους Κινέζους στη διαδικασία. Αν και παλαιότερες δηλώσεις του κ. Γιακούνιν ήταν «επιθετικές» προς την Cosco, το κλίμα ίσως να άλλαξε, έπειτα από το μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψαν ρωσικοί - κινεζικοί σιδηρόδρομοι για ενδεχόμενη κατασκευή ενός ευρασιατικού δικτύου Μόσχας - Πεκίνου.

Επίσης, μονάχα τυχαία δεν είναι η σύμπραξη με την κατασκευαστική ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ (έχει αναλάβει και την εκμετάλλευση αυτοκινητοδρόμων), η οποία «ορέγεται», όπως οι Ρώσοι, το συμβόλαιο για τη συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ, το οποίο θα βγει σε διαγωνισμό, με προϋπολογισμό 175 εκατ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ)
ΟΣΕ
ΤΡΑΙΝΟΣΕ