Έντυπη Έκδοση

Το μυστικό της επιτυχίας

Στην Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού του υπουργείου Παιδείας, με θεματικό άξονα: «Ρατσισμός και Διαφορετικότητα, όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι», αρχές Οκτωβρίου, το διαδικτυακό σύμπαν κατακλύστηκε από προτάσεις και πανεπιστημιακές θεωρίες περί της αγωγής των παιδιών, που εμφατικά συνιστούσαν στους εκπαιδευτικούς να τηρήσουν στις αίθουσες το αυτονόητο «κάθε παιδί είναι ξεχωριστό», παρ' ότι η κοινωνία θέλει φωτοαντίγραφα και όχι πρωτότυπα.

Πλημμύρισαν με χρώματα και χαμόγελα οι μαθητικές τάξεις, αναρτήθηκαν πανό με δυναμικά «Οχι» στο ρατσισμό, την ξενοφοβία και τους κάθε λογής αποκλεισμούς, αντιλάλησαν οι νεανικοί παιάνες και οι λιλιπούτειες μπροσούρες που φιλοτεχνήθηκαν, έδωσαν επαναστατικό χαρακτήρα στην ημέρα. Μια και η ζωγραφική είχε τον πρώτο λόγο, δεν πέρασαν απαρατήρητα τα λόγια του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Ανρί Ματίς που διαβάστηκαν και έδωσαν αφορμή για συζήτηση, δράση και έμπνευση: «Δεν ζωγραφίζω πράγματα. Ζωγραφίζω μόνο τη διαφορά μεταξύ των πραγμάτων».

Στο διά ταύτα και εμπράκτως αυτές τις μέρες, στην πλατεία Βάθης που μας υπενθυμίζει λόγω των ομώνυμων οδών το γαλλικό φιλελληνισμό του στρατηγού Κάρολου Φαβιέρου, του ρομαντικού ποιητή Βίκτορος Ουγκό κ.ά., η πολυφυλετική μαθητική ετερότητα (γλώσσες, θρησκείες, παραδόσεις) έστησε το δικό της ηλιόφωτο ατελιέ, για να μας αποδείξει ότι η γειτονιά αυτή δεν είναι τόσο γκρίζα. Η έκθεση «Ανάμεσα σε δύο πλατείες: Βάθη - Αγίου Παύλου» αποκαλύπτει τα έργα των μαθητών του 51ου Σχολείου (συγχαρητήρια στους εμπνευσμένους λειτουργούς), μας φέρνει κοντά στη φαντασία τους. Εκτίθενται επιζωγραφισμένες εκτυπώσεις φωτογραφιών της περιοχής με ιδιαίτερη έμφαση στο εσωτερικό της Βίλας Τράιμπερ και χάρτες με καταγεγραμμένες τις σκέψεις των μαθητών για τη βελτίωση της γειτονιάς. Παρουσιάζεται στη Βίλα Διαμαντοπούλου, στην οδό Ταρέλλα 3 και Μαιζώνος. Ελληνάκια, Τουρκάκια, Γερμανάκια, Αλβανάκια, παιδιά από χώρες της Ασίας και της Αφρικής ονειρεύονται καλύτερη την περιοχή όπου ζουν, διεκδικούν ανθρωπινότερους χώρους και τη ζωγραφίζουν στέλνοντας το δικό τους μήνυμα.

Από το χθεσινό «Εθνος» σταχυολογούμε, μεταφερόμενοι αρκετά χιλιόμετρα δυτικότερα, στον Ασπρόπυργο, εκεί όπου η δασκάλα Ματίνα Βαβούλη, η διευθύντρια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ασπροπύργου, με τους συναδέλφους της έχει μετατρέψει σε προσωπικό της στοίχημα τη μόρφωση των Τσιγγανόπουλων. Το 1991 τοποθετήθηκε στο τότε τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ζωής Ασπροπύργου, στο οποίο φοιτούσαν 68 παιδιά, εκ των οποίων τέσσερα Ρομά, ο Σωτήρης, ο Νεκτάριος, η Μαρία και η Αννα. «Αποφοίτησαν και τα τέσσερα, κανένα όμως δεν συνέχισε στο Γυμνάσιο.

»Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα δεκατετραθέσιο σχολείο με 320 μαθητές, από τους οποίους περίπου οι 280 είναι Ρομά. Φέτος στο Γυμνάσιο συνεχίζουν 35 αγόρια και 5 κορίτσια Ρομά, με προοπτική οι αριθμοί αυτοί κάθε χρόνο να αυξάνονται».

Οκαθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Οντάριο Jim Cummins στο βιβλίο του «Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση», εκδόσεις Gutenberg, επισημαίνει: «Οι πολιτισμικά διαφέροντες μαθητές θα σημειώσουν σχολική πρόοδο στο βαθμό κατά τον οποίο τα σχήματα αλληλεπίδρασης του σχολείου αμφισβητούν και ανατρέπουν εκείνα που επικρατούν γενικότερα στην κοινωνία».

Οταν το «Ναι» στη διαφορετικότητα ξεκινά από τη μαθητική τάξη αποκτά άλλη δύναμη και αξία. Πώς το είπε ο Γούντι Αλεν; «Το μυστικό της επιτυχίας; Να είσαι διαφορετικός από τους άλλους».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
Εν-στάσεις