Έντυπη Έκδοση

ΕΞΑΡΧΕΙΑ: ΜΕ ΔΙΗΜΕΡΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΣΤΗ ΜΑΦΙΑ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ

«Κάτω τα χέρια από την πλατεία»

Κάτοικοι των Εξαρχείων διοργάνωσαν ένα διήμερο φεστιβάλ στην πλατεία και άλλες εκδηλώσεις, αποφασισμένοι να αντιδράσουν στη μαφία, τα ναρκωτικά και την παρακμή που, όπως λένε, καταλαμβάνουν την ιστορική πλατεία. Μόλις ξεκίνησαν τα θεατρικά δρώμενα η πλατεία άρχισε να γεμίζει από πολίτες της περιοχής, που συζητούσαν και διασκέδαζαν. Αυτό το Σαββατοκύριακο οι έμποροι ουσιών δεν πλησίασαν στην πλατεία.

Το περασμένο Σάββατο, από νωρίς το μεσημέρι, κάτοικοι των Εξαρχείων έπιασαν τις σκούπες, τα λάστιχα και καθάρισαν την πλατεία τους. Μετά έστησαν πάγκους, ηχητικές εγκαταστάσεις, κουβάλησαν καρέκλες από αυτοδιαχειριζόμενα στέκια. Η συλλογική κουζίνα προσέφερε φαγητό και το εναλλακτικό στέκι «Ο σπόρος» χαριστικό παζάρι ρούχων.

Τα παιδιά παρακολούθησαν την παράσταση κουκλοθεάτρου. Οι γονείς συζητούσαν, είδαν τη θεατρική παράσταση για μεγαλύτερους. Κι άλλοι πήγαν στο τσίρκο, έφεραν κρασί κι έστησαν ένα λαϊκό γλέντι.

«Ολοι συμμετέχουμε στη λαϊκή συνέλευση των κατοίκων των Εξαρχείων. Διοργανώσαμε δράσεις εναντίον της μαφίας και των ναρκωτικών, που κατέκλυσαν την πλατεία. Μία από αυτές, είναι το διήμερο φεστιβάλ», λέει η Πόπη Μέλλιου, κάτοικος Εξαρχείων.

Συμμετέχουν όλοι

Η Μαρία, κάτοικος των Εξαρχείων, προσθέτει: «Η πλατεία από χώρος συνύπαρξης και διακίνησης ιδεών μετατράπηκε σε χώρο διακίνησης ουσιών. Το εμπόριο ουσιών αποδίδει. Συγκεντρώθηκαν αρκετοί έμποροι κι αποφάσισαν να επιβάλουν, με κάθε τρόπο, τους δικούς τους νόμους. Κατόπιν μας απέτρεψαν, με βίαιες συμπεριφορές, να μη χρησιμοποιούμε την πλατεία. Στάθηκε αδύνατο να πλησιάσουμε. Οταν κυνηγιούνται με τα κουμπούρια και την επομένη σφάζονται είναι λογικό να φοβηθείς».

Ο Κωνσταντίνος Αρμάος εξηγεί ότι πρόκειται για μία από τις κοινές προσπάθειες των κατοίκων και συλλογικοτήτων της περιοχής με σκοπό «την καταπολέμηση των φαινομένων βίας και παρακμής που καταλαμβάνουν την πλατεία καθώς και τον κοινωνικό κανιβαλισμό». Αναφέρεται μάλιστα σε «επιθετικές συμπεριφορές ομάδων που στρέφονται εναντίον άλλων, πιο αδύναμων. Παράλληλα, υπάρχουν κρούσματα σεξιστικής βίας. Και κυρίως οργανωμένη μαφία, που δρα μέσα στην πλατεία και επιβάλλει το φόβο. Επίσης συγκεντρώνονται νεαρά άτομα που αυτοορίζονται ως αναρχικοί και εκμεταλλεύονται τον ελευθεριακό χαρακτήρα της περιοχής για να κάνουν ό,τι θέλουν. Η συνήθης απάντησή τους είναι "ποιος είσαι εσύ, θα κάνω ό,τι γουστάρω"».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το εμπόριο χασίς και το παράνομο εμπόριο τσιγάρων: «Δηλαδή πρόκειται για δύο διαφορετικές μαφιόζικες ομάδες. Πριν από δύο εβδομάδες εδώ έγινε διπλό φονικό».

Οπως περιγράφει ένας 26χρονος Αλγερινός μικροπωλητής, προσπάθησε να χωρίσει δύο Μπανγκλαντεσιανούς, οι οποίοι πούλαγαν παράνομα τσιγάρα στην οδό Στουρνάρα. Πάνω στον καβγά, ένας από αυτούς του έκοψε το λαιμό μ' ένα ψαλίδι. Λίγη ώρα αργότερα βρέθηκε νεκρός ένας Μπανγκλαντεσιανός. Προφανώς βρέθηκε σε λάθος σημείο, την επικίνδυνη στιγμή. Προηγήθηκε μία δολοφονία χασισέμπορου. Αποδόθηκε σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ των εμπόρων ουσιών. Τους καλοκαιρινούς μήνες έπεσαν πυροβολισμοί στο αυτοδιαχειριζόμενο στέκι της πλατείας που αποδόθηκαν σε χασισέμπορους.

Ο Κων. Αρμάος τονίζει ότι «τα Εξάρχεια είναι μία αρκετά προσοδοφόρα πιάτσα. Οι μαφίες συνηθίζουν να επιλέγουν σημεία πώλησης σε υποβαθμισμένο περιβάλλον. Εδώ εμπορεύονται ό,τι μπορείς να φαντασθείς. Ηρωίνη, παράνομα τσιγάρα και χασίς. Αλλά το χασίς κάνει το μεγαλύτερο τζίρο. Καταφέραμε να διαλύσουμε τη μία πιάτσα, στην οδό Θεμιστοκλέους. Κάθε μέρα στο συγκεκριμένο σημείο πήγαιναν να σταθούν 10 κάτοικοι. Διοργανώσαμε συναυλίες, θεατρικά δρώμενα, πολιτιστικές εκδηλώσεις και καλούσαμε τον κόσμο να συμμετέχει».

Ο Δημήτρης λέει ότι γεννήθηκε σ' αυτή τη γειτονιά: «Και καθημερινά βλέπω τους εμπόρους να πουλάνε στο απέναντι πεζοδρόμιο. Οι έμποροι ουσιών είναι Αλβανοί 18-25 χρόνων. Πιάνουν βάρδιες από τις τρεις το μεσημέρι μέχρι το ξημέρωμα. Και συνεχίζουν το έργο τους ατιμώρητοι».

Κι επειδή βλέπουν το πρόβλημα να διαιωνίζεται, αποφάσισαν να αντιδράσουν. Συγκεντρώθηκαν και σχεδίασαν τα επόμενα βήματα «με κοινό γνώμονα να καταπολεμήσουμε τον κανιβαλισμό. Κάνουμε βάρδιες ανά 10 άτομα σε κάθε πιάτσα. Οποιος πλησίαζε ν' αγοράσει του λέγαμε τέλος από δω...».

Ορισμένοι κάτοικοι επισημαίνουν ότι οι αστυνομικοί χρησιμοποιούν ως πρόφαση την παρουσία αναρχικών ομάδων για να μην προσεγγίσουν «διότι όταν θέλουν μπαίνουν και επιβάλλονται. Κάποιοι άστεγοι και ορισμένοι χρήστες πλησιάζουν τον πάγκο και διαλέγουν ρούχα στο νούμερό τους. Ο Αλέξανδρος (Σκόρος) εξηγεί ότι «δεν τα εμπορευόμαστε. Πρόκειται για πλεόνασμα ρούχων, που έφεραν σ' εμάς κι εμείς τα διανέμουμε. Δεν δίνουμε περισσότερα από τρία πράγματα. Παίρνουν αυτά που χρειάζονται, για να μείνουν για άλλους. Με τον τρόπο αυτό αντιδρούμε και στον καταναλωτισμό που καταστρέφει το περιβάλλον και δημιουργεί κοινωνικές ανισότητες».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Κινήματα/Ομάδες/Δράσεις
Πολιτιστικές εκδηλώσεις
Φεστιβάλ
Εκδηλώσεις
Πάρκα/Πλατείες/Ελεύθεροι χώροι