Έντυπη Έκδοση

Οπισθεν ολοταχώς στην ωκεανογραφική έρευνα

«Ηταν μια τραγική ιστορία η πτώση του Σινούκ. Δεν γνώριζε κανείς το σημείο πτώσης στη θάλασσα. Τα στρατιωτικά αεροπλάνα και ελικόπτερα δεν διαθέτουν το μαύρο κουτί που εκπέμπει για εντοπισμό τους σε περίπτωση ατυχήματος. Είχαμε μόνο χρόνο και σημείο εξαφάνισης από τα ραντάρ.

Ο συγγραφέας Γ. Χρόνης Ο συγγραφέας Γ. Χρόνης Η γνώση, η υψηλή τεχνολογία που διαθέταμε, ο υψηλός βαθμός ευθύνης, ο πατριωτισμός που διακρίνει το επιστημονικό προσωπικό και το πλήρωμα του ωκεανογραφικού σκάφους "Αιγαίο" του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών βοήθησαν μαζί με την προγονική μήτιδα -την ομηρική ναυτοσύνη του Οδυσσέα- όχι μόνο να βρούμε το ελικόπτερο αλλά και να ανασύρουμε τα συντρίμμια του διασώζοντας αφενός την εθνική αξιοπρέπεια και αφετέρου την οικονομία».

Απόσπασμα από το βιβλίο «Διάπλους», εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, του πανεπιστημιακού Γιώργου Θ. Χρόνη, τ. προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, το οποίο παρουσιάζεται σήμερα στις 6. μ.μ. στο αμφιθέατρο «Λεωνίδας Ζέρβας» του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Θα μιλήσουν οι: Ι. Τσουκαλάς, καθ. ΑΠΘ, Β. Λυκούσης, αντιπρόεδρος Δ.Σ. ΕΛΚΕΘΕ, διευθυντής Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας ΕΛΚΕΘΕ, Κ. Γαβρόγλου, καθ. Ιστορίας των Επιστημών, ΕΚΠΑ. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Δημ. Γεωργόπουλος, διευθυντής Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ. Την εκδήλωση θα χαιρετίσει ο Β. Γρηγορίου, διευθυντής Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και πρόεδρος Δ.Σ.

- Κύριε Χρόνη, 14.600 ημέρες;

«Το βιβλίο έχει αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Χρησιμοποιεί την αφήγηση προσπαθώντας να τακτοποιήσει υποκαθιστώντας την αιτιώδη τάξη στη χρονολογική εξέλιξη. Η αφετηρία της βιωματικής αφήγησης τοποθετείται στις αρχές της δεκαετίας του 70' καταμεσής στην εποχή της δικτατορίας, στο μοναδικό ίδρυμα της περιόδου αυτής για την ωκεανογραφία, το ΙΩΚΑΕ (Ινστιτούτο Ωκεανογραφικών και Αλιευτικών Ερευνών). Για την περιοδολόγηση του χρονικού διαστήματος από το 1970 μέχρι το 2010 γίνεται αναφορά σε πολιτικά γεγονότα που ήταν καθοριστικά και επηρέασαν την πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου και κατά συνέπεια την ίδια την εξέλιξη της ελληνικής ωκεανογραφικής έρευνας».

- Οι σταθμοί στην ιστορία της ωκεανογραφικής έρευνας;

«Το 1985 είναι ένας μεγάλος σταθμός για την ωκεανογραφία αλλά και την έρευνα γενικότερα. Κατασκευάζεται το ωκεανογραφικό σκάφος "Αιγαίο" σε μια εποχή όπου οι διεθνείς πιέσεις για έρευνες στο Αιγαίο θα καταλήξουν στην κρίση του 87'με τη γειτονική Τουρκία. Η ίδρυση του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Βιολογίας Κρήτης με το οποίο συνενώθηκε το 2003 το τότε ΕΚΘΕ για να φτιάξουν το σημερινό ΕΛΚΕΘΕ. Από εδώ και πέρα οι ιστορικοί σταθμοί της εξέλιξης της ωκεανογραφίας θα αναζητηθούν σε συγκυρίες πολιτικών προσώπων που βρέθηκαν μια συγκεκριμένη στιγμή σε κάποιες θέσεις. Ετσι η παρουσία του Ν. Χριστοδουλάκη στη θέση του γενικού γραμματέα Ερευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) το 1994 θα σηματοδοτήσει την αλματώδη ανάπτυξη της ωκεανογραφικής έρευνας. Θα περάσουν δέκα χρόνια, 2004, όταν επί υπουργίας Δ. Σιούφα και του Ι. Τσουκαλά ως ΓΓΕΤ προστατεύεται η ανάπτυξη της ωκεανογραφίας και πραγματοποιείται η καθιέρωσή της και στο διεθνή χώρο».

- Βρήκατε σημεία επαφής με πολιτικούς;

«Οχι, όχι. Ολα ήταν αποτέλεσμα συγκυριών. Δεν υπήρξε ποτέ ένας εθνικός προγραμματισμός για τη θαλάσσια έρευνα. Μα τι σας λέω. Οταν σε αυτή τη χώρα, χρόνια τώρα, δεν υπάρχει εθνική πολιτική για την παιδεία, την υγεία, την κοινωνική ασφάλιση, πόσο ουτοπικό φαντάζει να υπάρχει εθνική πολιτική για την έρευνα».

- Το μέλλον της Ελληνικής Ωκεανογραφικής Ερευνας;

«Αυτό είναι συνδεδεμένο με το μέλλον της χώρας. Οταν σήμερα ζει κάτω από το όριο της φτώχειας το 40% του ελληνικού λαού αποτέλεσμα της εξαθλίωσης της μνημονιακής πολιτικής αυτού του καζίνο-καπιταλισμού που ζούμε σήμερα, για ποιο μέλλον μπορούμε να μιλάμε όταν το ωκεανογραφικό σκάφος μας κλείνει τα 35 χρόνια και θα χρειαστεί αντικατάσταση. Είναι κρίμα. Είμαι απαισιόδοξος».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΟΥΣΗΣ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Βιβλίο
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Παρουσίαση βιβλίου