Έντυπη Έκδοση

Το μουσείο μπορεί να ανοίξει αρχές του 2015

Η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση εξήγησε τι φταίει και κωλυσιεργεί η μεταστέγασή του στο κτήριο ΦΙΞ

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μπορεί να ανοίξει το πρώτο δίμηνο του 2015 γιατί ο υπουργός Πολιτισμού Κ. Τασούλας έχει δώσει από τα τέλη Ιουλίου αρχές Αυγούστου τα πρώτα 180.000 ευρώ (για το 27μελές προσωπικό) και γιατί έχει εξασφαλίσει 1,7 εκατ. (από τα 2,5 εκατ. που απαιτούνται) για τη λειτουργία του, εγγράφοντας το ποσόν αυτό στον προϋπολογισμό του 2015. Τα στοιχεία αυτά έδωσε η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε με στόχο την ενημέρωση σχετικά με τα αίτια που το μουσείο στο κτήριο ΦΙΞ παραμένει εδώ και μήνες κέλυφος αδειανό.

Στο χτεσινό κάλεσμα της Αννας Καφέτση, με δεδομένη την ανοικτή ρήξη της με το δ.σ. του μουσείου, ανταποκρίθηκαν πέρα από τους δημοσιογράφους, πολλοί γνωστοί εικαστικοί και ιστορικοί της τέχνης. Μάλιστα η είσοδος του Χρόνη Μπότσογλου στην αίθουσα, ο οποίος τάχθηκε ανοικτά υπέρ της Καφέτση με άρθρο του στην χτεσινή «Ε», έγινε δεκτή με χειροκροτήματα, ενώ μίλησαν υπέρ του έργου που έχει επιτελέσει η διευθύντρια του ΕΜΣΤ για να υλοποιηθεί «ένα όνειρο ζωής όλων των Ελλήνων εικαστικών» η επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης Λίνα Τσίκουτα, οι εικαστικοί Ρένα Παπασπύρου και Αγγελος Σκούρτης, ενώ ο ιστορικός της τέχνης Ανδρέας Ιωαννίδης πρότεινε να υπογράψουν επιστολή συμπαράστασης στην Α. Καφέτση όσοι το επιθυμούσαν από τους παρόντες (ανάμεσά τους το μέλος του δ.σ. του μουσείου Ν. Βερνίκος, ο οποίος δήλωνε πως δεν συνυπέγραψε την ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου εναντίον της Καφέτση και οι: Δημήτρης Παπαϊωάννου, Γιώργος Χατζημιχάλης, Γιώργος Χαρβαλιάς, Γιώργιος Ξένος, Αννα Φιλίνη, Μαριάννα Στραπατσάκη, Μαρία Μαραγκού, Ευγενία Αποστόλου, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Ν. Ναυρίδης, Αννα Λάσκαρη, Α. Πλέσσας, Κυριάκος Μορταράκος, Σπυριδούλα Πολίτη, Αγγελική Αντωνοπούλου κ.ά.), πράγμα που έγινε.

Στην επιστολή αυτή αναφέρεται ότι παρακολουθούν «με αγωνία την επιχειρούμενη αμφισβήτηση, τις αιχμές, τους απαράδεκτους χαρακτηρισμούς και τις φαιδρές κατηγορίες κατά της διευθύντριας του ΕΜΣΤ». «Σκοπός τους είναι να υποσκάψουν και να απαξιώσουν το έργο και την προσφορά της, τα οποία όμως είναι γνωστά στον καθένα μας, καθώς έχει αφιερωθεί ολοκληρωτικά στη λειτουργία του ΕΜΣΤ και τη δημιουργία νέας στέγης του στο ΦΙΞ. Σε αντίθεση με το δ.σ. του μουσείου, το οποίο με προσχηματικές μομφές και κατηγορίες καθώς και με γραφειοκρατικές μεθοδεύσεις κωλυσιεργεί εσκεμμένα την έναρξη της λειτουργίας του».

Η κ. Καφέτση θέλησε να φωτίσει το «γιατί δεν ανοίγει το μουσείο», «ποιος δεν θέλει να ανοίξει το μουσείο». Εκανε ένα φλας μπακ στα τρία τελευταία χρόνια, όταν άρχισε να προετοιμάζεται η μουσειογραφική μελέτη από την ομάδα του αρχιτέκτονα της ανακατασκευής του ΦΙΞ Βαγγ. Στυλιανίδη και άλλων ειδικών για τον εξοπλισμό που χρειάζεται, για τα ηλεκτρομηχανολογικά τελευταίας τεχνολογίας, τις κατασκευές για τα έργα που θα εκτεθούν, επί τη βάσει της μουσειολογικής προμελέτης της διευθύντριας. «Αυτή η μελέτη (που έγινε από την ομάδα Στυλιανίδη δωρεάν, ενώ από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και άλλους μελετητές έναντι ελάχιστων χρημάτων, 50.000 ευρώ) πέρασε από σαράντα κύματα και τελικά δεν εγκρίθηκε από το δ.σ.», είπε η κ. Καφέτση.

Η ίδια βρήκε χορηγία από την Google για τα 50.000 ευρώ και τα εισέπραξε για λογαριασμό του μουσείου χωρίς την έγκριση του δ.σ.: «Πες πως είμαι λάθος γι' αυτό», τόνισε με πείσμα. Εφθασε, όπως είπε, να πάει στο Συμβούλιο Μουσείων με μελέτες που δεν είχαν εγκριθεί από το δ.σ. Τότε, όμως, υπήρχε η πολιτική βούληση να ανοίξει το μουσείο τον Μάιο του 2014. Τη Μεγάλη Τετάρτη εδέησε το δ.σ. να εγκρίνει το πρώτο στάδιο της μουσειογραφικής μελέτης, αλλά η υλοποίησή της δεν ανατέθηκε ποτέ, ούτε συστάθηκε η μη κερδοσκοπική εταιρεία (σήμερα-αύριο ιδρύεται) για την είσπραξη της χορηγίας του Ιδρύματος Νιάρχου (3 εκατ.) προκειμένου να παραγγελθεί ο πανάκριβος εξοπλισμός που χρειάζεται ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης όπως αυτό. Ενα ακόμη «λάθος» που αναγνώρισε η κ. Καφέτση είναι ότι αρνήθηκε να εγκαινιασθεί το μουσείο μερικώς -π.χ. με τρία έργα ενώ διαθέτει μια διεθνή συλλογή. Επίσης αντιτάχθηκε στην εγκατάσταση του προσωπικού στο ΦΙΞ χωρίς να έχει παραληφθεί το κτήριο. Στην άποψη να μην ανοίξει «λίγο» μουσείο, αλλά ολόκληρο, έχει συμφωνήσει και ο υπουργός κ. Τασούλας, όπως είπε.

Σε σχέση, τώρα, με τις κατηγορίες που της προσάπτουν τα μέλη του δ.σ. (εξαιρουμένων των κ.κ. Ν. Βερνίκου και Αθ. Κυρατσούς). Ως προς την αλλοίωση αποφάσεων του δ.σ., είπε ότι πράγματι άλλαξε τη μουσειολογική μελέτη της. «Αλλοίωσα τον εαυτό μου», είπε χαρακτηριστικά. Μετακίνησε κάποια έργα από τον ένα όροφο στον άλλο για να εντάξει κάποια άλλα που αποτελούν πρόσφατες δωρεές. Για την καταγραφή μερικών έργων στο σχετικό κατάλογο «με μολύβι», εξήγησε πως περιέχονται όλα τα έργα στις αναλυτικές καταστάσεις που έχουν κατατεθεί στα πρακτικά του δ.σ. και στους ετήσιους απολογισμούς της.

Τέλος, στην ερώτηση πώς μπορεί να λειτουργήσει με ένα δ.σ. εχθρικό σε οτιδήποτε προσπαθεί να υλοποιήσει, είπε «είμαι εδώ για να κάνω τη δουλειά μου. Ας αναλάβουν και άλλοι τις ευθύνες τους. Είναι ώρα να πάμε στο νέο κτήριο για να αδειάσουμε και το Ωδείο Αθηνών που επιθυμεί να ανακαινιστεί». Ανέφερε επίσης πως μετά τα εγκαίνια του ΕΜΣΤ πρέπει να εκσυγχρονιστεί το θεσμικό πλαίσιο του ΝΠΙΔ που το διέπει. Γιατί ύστερα από μια τροπολογία επί Μιχ. Λιάπη, υπουργού Πολιτισμού, άλλαξε ο ιδρυτικός νόμος του και έτσι έπαψε η διευθύντρια να είναι μέλος του δ.σ. Εκτοτε, εισηγείται τις προτάσεις της και δεν έχει δικαίωμα ψήφου. Η παρούσα διοίκηση όμως της αρνείται κι αυτό το δικαίωμα.

Εξάλλου, χθές έγινε γνωστό ότι παραιτήθηκε από αντιπρόεδρος του δ.σ. του ΕΜΣΤ η Σοφία Στάϊκου, πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς, σύζυγος του προέδρου της Τράπεζας Πειραιώς Μιχάλη Σάλλα. Πάντως, ο υπουργός Πολιτισμού θέλει να λύσει τον γόρδιο δεσμό που εμπλέκει την όλη υπόθεση και θα δρομολογήσει τις επόμενες μέρες αλλαγές.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)