Έντυπη Έκδοση

ΝΟΜΙΜΕΣ ΕΚΡΙΝΕ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΗ LUFTHANSA

Η Γερμανία απεργεί

Το Βερολίνο θέλει συνομιλητές μόνο τα μεγάλα συνδικάτα

Εκτός από τον κλοιό της ύφεσης που σφίγγει γύρω της, η Γερμανία βρέθηκε τις τελευταίες μέρες στον κλοιό μαζικών απεργιακών κινητοποιήσεων, που έδειξαν πως αν μη τι άλλο κάτι κινείται στον πυρήνα της Ευρώπης.

Μετά τις κινητοποιήσεις των μηχανοδηγών στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (Deutsche Bahn) το Σαββατοκύριακο, τη σκυτάλη πήραν Δευτέρα και Τρίτη οι πιλότοι της Lufthansa, το συνδικάτο των οποίων (Vereinigung Cockpit) είχε προαναγγείλει την Κυριακή 35άωρη απεργία, με αίτημα το συνταξιοδοτικό.

Η διήμερη απεργία των πιλότων, που οδήγησε στην ακύρωση 1.511 πτήσεων για πάνω από 200.000 επιβάτες, θα είχε πιθανότατα κριθεί παράνομη και καταχρηστική στην Ελλάδα. Χθες, το ανώτατο περιφερειακό δικαστήριο εργατικών διαφορών της Εσης (Hessische Landesarbeitsgericht) -όπου και η Φρανκφούρτη, έδρα της αεροπορικής εταιρείας- απέρριψε προσφυγή της διοίκησης της Lufthansa κατά του Vereinigung Cockpit (VC). Σ' αυτήν η γερμανική επιχείρηση ζητούσε να κηρυχθεί η απεργία παράνομη. Οπως ενημερώνει το γερμανικό δικαστήριο στην απόφασή του (Az-9 Ta 573/14), δεν κατατέθηκε ένσταση. Την Κυριακή, η Lufthansa είχε κατηγορήσει το VC πως προσπαθεί να μετατρέψει τη Γερμανία σε «στάσιμο έθνος».

Το συνδικάτο, που εκπροσωπεί 5.400 πιλότους της Lufthansa σε σύνολο 110.000 εργαζομένων, αντιτίθεται στις αλλαγές που προωθεί η διοίκηση στο συνταξιοδοτικό και, κυρίως, στην αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης από τα 55 στα 60 έτη, ζητώντας να παραμείνει ως έχει το 60% των συντάξιμων αποδοχών και συλλογικές διαπραγματεύσεις για όλους τους πιλότους -νέους και παλιούς.

Από την πλευρά της, η επιχείρηση ισχυρίζεται πως απαιτείται προσαρμογή στους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες, που επιτρέπουν στους πιλότους να πετούν μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας τους, και δέχεται οι αλλαγές να ισχύουν μόνο για τους νεοπροσλαμβανόμενους πιλότους. Θέτει δε κι αυτή, όπως πρόσφατα η Air France-KLM, ζήτημα αντιμετώπισης του κόστους λειτουργίας της με περικοπές δαπανών, ώστε να μπορεί να ανταγωνιστεί τις χαμηλού κόστους από την Ευρώπη και τις αεροπορικές από τη Μέση Ανατολή.

Σημειώνεται πως η ζήτηση επιβατών στη Μέση Ανατολή αυξήθηκε κατά 11,4% το 2013, το περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή του πλανήτη, με το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη στο 3,8% και τον παγκόσμιο μ.ο. στο 5,2%, να διατηρεί τα επίπεδα ετήσιας αύξησης που καταγράφονται την τελευταία τριακονταετία (ΙΑΤΑ, 6.2.2014).

Αυτή ήταν η όγδοη κινητοποίηση των πιλότων της Lufthansa μέσα στο έτος, με το συνδικάτο τους να μην αποκλείει συνέχισή τους μέσα στην εβδομάδα. Αρχικά, η τελευταία απεργία είχε προγραμματιστεί μόνο για τους ευρωπαϊκούς προορισμούς της Lufthansa, αλλά τη Δευτέρα το VC αποφάσισε να την επεκτείνει και στις διεθνείς πτήσεις, κατηγορώντας τη διοίκηση πως κωλυσιεργεί στις συνομιλίες με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.

Την περασμένη Πέμπτη, οι πιλότοι της Germanwings, θυγατρικής χαμηλού κόστους της Lufthansa, είχαν προχωρήσει σε δωδεκάωρη στάση εργασίας με ανάλογα αιτήματα. Ακολούθησε η απεργία του συνδικάτου Γερμανών μηχανοδηγών (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivfuhrer - GDL), με αίτημα αύξηση αποδοχών και μείωση του ωραρίου εργασίας για 20.000 μηχανοδηγούς. Η διοίκηση των D.Β. επιχείρησε να γεφυρώσει τις διαφορές, καταθέτοντας νέα πρόταση για μισθολογικές αυξήσεις 5% και την πρόσληψη 200 μηχανοδηγών.

Με δεδομένο ότι η απεργία στη Lufthansa αφορά μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της Ευρώπης σε ένα από τα πιο καυτά ζητήματα της εποχής, το γερμανικό δικαστήριο πήρε μια απόφαση που σίγουρα δεν άρεσε στο εργοδοτικό κατεστημένο της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Η χρονική δε συγκυρία των δύο διαδοχικών απεργιών προκάλεσε αξιοσημείωτες αντιδράσεις στη Γερμανία.

Η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) ισχυρίστηκε πως η απεργία των πιλότων δεν χτυπά μόνο μία εταιρεία, αλλά ολόκληρη την οικονομία: «Δεν θα πρέπει να επιτρέπεται μια ολόκληρη οικονομία να υποφέρει από μια ομάδα εργαζομένων που εκμεταλλεύονται τη στρατηγική τους θέση».

Σε άρθρο με τίτλο «Συνδικαλιστές χωρίς αξιοπιστία», η «Bild» ξεσπάθωσε κατά των απεργών (21.10): «Η Γερμανία χρειάζεται ισχυρά συνδικάτα. Δεν χρειαζόμαστε πανίσχυρους εργατοπατέρες που βρίσκονται σε άλλον πλανήτη και κρατούν όμηρο μια ολόκληρη χώρα για τα δικά τους ιδιοτελή συμφέροντα». Το ταμπλόιντ κυκλοφόρησε τη Δευτέρα με τίτλο εξωφύλλου «Πινγκ πονγκ απεργιών». Νωρίτερα, στις αρχές του μήνα (1.10), ο Ρολφ Βένκελ της Deutsche Welle σε άρθρο με τίτλο «Γερμανία: μια δημοκρατία σε απεργία» χαρακτήριζε τα συνδικάτα «ένα μάτσο εγωκεντρικά παράσιτα».

Ανέτρεξε δε στην έκρηξη του ηφαιστείου «με το παράξενο όνομα» στην Ισλανδία το 2010, που εμπόδισε τους Ευρωπαίους να συμμετάσχουν στη σύνοδο ΔΝΤ και Παγκόσμιας Τράπεζας στην Ουάσιγκτον, για να πει πως αυτή τη φορά «υπάρχει κίνδυνος να πραγματοποιηθεί χωρίς Γερμανούς (λόγω απεργίας στη Lufthansa), με την εξαίρεση ίσως του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, που μπορεί να πηδήξει σ' ένα κυβερνητικό αεροσκάφος».

Σ' αυτό το κλίμα, το γερμανικό υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε τη Δευτέρα πως η Ανγκελα Μέρκελ βλέπει το μπαράζ απεργιών ως μια καλή ευκαιρία να προωθήσει τον περιορισμό των μικρών συνδικάτων. Προτίθεται δε να παρουσιάσει νομοσχέδιο στις 3 Δεκεμβρίου, όπου θα προβλέπεται οι συλλογικές διαπραγματεύσεις να γίνονται ανάμεσα σε κάθε επιχείρηση και ένα μόνο συνδικάτο, πάγιο αίτημα των εργοδοτών, καθιστώντας τη συμφωνία δεσμευτική για τα μικρότερα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Γερμανία
Αεροπορικές Εταιρείες
Απεργίες και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας