Ηλεκτρονική Έκδοση

Εξαγορές υποσχόμενων μικρών εταιρειών

Google: Επενδυτικές φούσκες εικονικής πραγματικότητας

Κόντρες με τη Facebook που ξoδεύει δισ. δολ.

Η Google και μια ομάδα άλλων μεγάλων αμερικανικών επενδυτικών κεφαλαίων (venture capital fund) επένδυσαν το ποσό των 542 εκατ. δολαρίων σε μια ουσιαστικά άγνωστη και μυστικοπαθή νεοσύστατη μη εισηγμένη εταιρεία, την Magic Leap (Μαγικό Άλμα). Η τελευταία εδρεύει όχι, όπως θα περίμενε κανείς, στη Σίλικον Βάλεϊ αλλά στα προάστια του Μαϊάμι στη Φλόριδα και φέρεται να έχει εφεύρει μια νέα βελτιωμένη μορφή μαγικής εικονικής πραγματικότητας, που αποκαλεί «κινηματογραφική».

Η νέα επένδυση γίνεται, καθώς η εταιρεία Facebook έδωσε νωρίτερα φέτος 2 δισεκατομμύρια δολάρια για την εξαγορά μιας άλλης εταιρείας εικονικής πραγματικότητας, της Oculus. Με δεδομένη και την πρόσφατη δοκιμαστική κυκλοφορία των «έξυπνων» γυαλιών επαυξημένης πραγματικότητας Google Glass, είναι προφανές ότι η εικονική πραγματικότητα θα αποτελέσει το νέο πεδίο ανταγωνισμού και τεχνολογικών καινοτομιών, κάτι που αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στην καθημερινή εμπειρία των ανθρώπων.

Ήδη, σύμφωνα με τους «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς», τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης» και τη βρετανική «Ντέιλι Μέιλ», χιλιάδες δημιουργοί λογισμικού έχουν δείξει ενδιαφέρον για να αναπτύξουν σχετικά προϊόντα (software), αν και το υλικό (hardware) βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο ανάπτυξης. Όλοι όμως προβλέπουν -και προσβλέπουν σε- μια νέα μαζική αγορά, αν και, σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές, θα περάσουν αρκετά ακόμη χρόνια, έως ότου αυτές οι τεχνολογίες διεισδύσουν στην καθημερινότητα των ανθρώπων.

Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Magic Leap Ρόνι Άμποβιτς δήλωσε ότι η τεχνολογία της εταιρείας του (που ακόμη δεν έχει βγάλει ούτε ένα προϊόν στην αγορά) πηγαίνει πέρα από την επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα, δημιουργώντας μια «κινηματογραφική πραγματικότητα», όπως την χαρακτήρισε.

Όπως είπε, η νέα τεχνολογία θέλει να φέρει επανάσταση στο «πώς επικοινωνεί κανείς, αγοράζει, μαθαίνει, μοιράζεται και παίζει». Δεν απέκλεισε επίσης ότι στο μέλλον αυτή η τεχνολογία θα μπορούσε να ενσωματωθεί σε ένα ζευγάρι γυαλιών, συνεπώς στο μέλλον τα Google Glass μπορεί να προσφέρουν στον κάτοχό τους μια «κινηματογραφική πραγματικότητα».

Η νέα τεχνική, για την οποία λίγες λεπτομέρειες είναι γνωστές προς το παρόν (εκτός από λίγα σχετικά βίντεο στην ιστοσελίδα της), «προσθέτει» γραφικά πάνω στον πραγματικό κόσμο, προβάλλοντας τις σχετικές εικόνες στο μάτι. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια περίεργη και ρεαλιστική επαυξημένη (εμπλουτισμένη) πραγματικότητα. Κάτι ανάλογο προσπαθούν να κάνουν τα διαδραστικά γυαλιά της Google, που «υπερθέτουν» ψηφιακές πληροφορίες πάνω στην πραγματικότητα που βλέπει το μάτι.

Αντίθετα, η τεχνολογία Oculus Rift του Facebook δεν κάνει υπέρθεση, αλλά μπλοκάρει τελείως τον πραγματικό κόσμο, «βυθίζοντας» τον χρήστη - παρατηρητή σε μια απολύτως εικονική πραγματικότητα. Προς το παρόν, η Oculus δεν έχει έτοιμο κάποιο προϊόν προς διάθεση, ενώ τα Google Glass διατίθενται αντί 1.500 δολαρίων σε ενδιαφερόμενους χρήστες για πιλοτική χρήση (beta).

Πιθανόν ο πρώτος τομέας που θα γνωρίσει ταχύτερη εφαρμογή αυτών των νέων «μαγικών» τεχνολογιών θα είναι τα βιντεοπαιγνίδια, για να ακολουθήσουν μετά και άλλοι τομείς. Ήδη, όμως, έχουν εκφραστεί ανησυχίες ότι αν ο χρήστης «βουλιάζει» μέσα σε μια πραγματικότητα συχνά άκρως βίαιη και τρομακτική, που δεν θα φαίνεται πια εικονική αλλά πολύ πραγματική, τότε θα κινδυνεύει ακόμη και να πεθάνει από τον φόβο του.

Ο Ντένι Ούνγκερ, διευθυντής του δημιουργικού τμήματος της εταιρείας παιγνιδιών Cloudhead Games, προειδοποίησε ότι «βρισκόμαστε πολύ κοντά στο να έχουμε τον πρώτο θάνατο (χρήστη) σε βιντεοπαιγνίδι. Κάποιος πρόκειται να τρομοκρατήσει κάποιον μέχρι θανάτου - κάποιον με κάποιο καρδιολογικό πρόβλημα ή κάτι άλλο. Πρόκειται να συμβεί σίγουρα».

Ήδη έρευνες έχουν δείξει ότι οι «κακοί» των βιντεοπαιγνιδιών που ″επιτίθενται″ στους χρήστες, τους δημιουργούν συχνά αρκετό συναισθηματικό στρες και αγωνία. Τι θα συμβεί άραγε όταν τα παιγνίδια θα γίνουν πολύ πιο ρεαλιστικά ή όταν οι εργαζόμενοι θα βλέπουν, με τα «έξυπνα» γυαλιά τους, ολοζώντανους καρχαρίες να κολυμπούν στο γραφείο ολόγυρά τους;

Φούσκες

Η εξαγορά της δημοφιλούς εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp από το Facebook στις αρχές του 2014 μπορεί να μην αποτελεί έκπληξη για τους ειδικούς της αγοράς, οι οποίοι παραδέχονται όμως ότι έμειναν με ανοιχτό το στόμα όταν ανακοινώθηκε το αντίτιμο, που αγγίζει τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια.

Πάντως, δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η κίνηση ενισχύει την ήδη υπερτιμημένη αγορά των εφαρμογών και των κοινωνικών δικτύων, που ενδέχεται να αποδειχθεί μία ακόμη μεγάλη φούσκα όπως αυτή των dot.com.

Σημαντικούς κινδύνους στις μετοχές των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο και τα social media, καταδεικνύει δημοσκόπηση του πρακτορείου Bloomberg, προειδοποιώντας για το ενδεχόμενο… φούσκας!

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, το 82% των επενδυτών, εκτιμούν πως οι μετοχές των εταιρειών σε Internet και Social Media κυμαίνονται σε μη βιώσιμα επίπεδα, γεγονός που συντελεί στην διαμόρφωση μίας νέας φούσκας. Παράλληλα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 73% των ερευνητών εντοπίζει παρόμοια προβλήματα στην κινεζική αγορά ακινήτων αλλά και στην αντίστοιχη βρετανική, με τις τιμές των κατοικιών να έχουν εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα.

Σε πολύ καλύτερη μοίρα βρίσκεται η αμερικανική αγορά ακινήτων, με μόλις το 31% να εκτιμά πως συνιστά… φούσκα. «Η ρευστότητα είναι άφθονη και η τράπεζες σταδιακά αναθερμαίνονται. Η ακίνητη περιουσία εύλογα, είναι μία εν δυνάμει φούσκα» επισημαίνει ο Kenneth Broux, αναλυτής της Societe Generale.

Κόντρες facebook

Η κεφαλαιοποίηση του Facebook ξεπέρασε τα 200 δισ. δολ. για πρώτη φορά στην ιστορία με τους αναλυτές να επισημαίνουν πως η χρηματιστηριακή του πορεία αποδεικνύεται πιο θεαματική ακόμη και από εκείνη της Google. Μέσα σε λιγότερο από δυόμιση χρόνια και μετά από ένα μάλλον απογοητευτικό ξεκίνημα στα 38 δολ., η μετοχή του Facebook άγγιξε τη Δευτέρα τα 77,89 δολ. ανά μετοχή και η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας τα 200,9 δισ. δολ.

Τώρα το Facebook έχει ακριβώς τη μισή κεφαλαιοποίηση από τη Google (στα 404 δις. δολ.), της οποίας η μετοχή έκλεισε τη Δευτέρα στα 601,63 δολ. Η Google όμως, χρειάστηκε τρία χρόνια για να σπάσει το φράγμα των 200 δισ. δολ. Η δημόσια εγγραφή της έγινε το Σεπτέμβριο του 2004 και ξεπέρασε τα 200 δισ. δολ. τον Οκτώβριο του 2007.

Το Facebook έχει πλέον μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση από κολοσσούς του τεχνολογικού κλάδου όπως η ΙΒΜ, η Intel και η Oracle και αξίζει περισσότερο από εταιρείες όπως η Coca Cola, η Toyota και η Bank of America, ενώ βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με την HSBC.

Σημείο κλειδί για το Facebook ήταν όταν ανακοίνωσε σημαντική ανάκαμψη στις δραστηριότητες video, δίνοντας στους διαφημιζόμενους πολύ περισσότερα εργαλεία διαφήμισης.

Κώστας Σαρρής -με πληροφορίες ΑΠΕ, FT

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Οικονομική κρίση
ΗΠΑ
Συγχωνεύσεις & εξαγορές
Τεχνολογία/Εφαρμογές
Social Media