Έντυπη Έκδοση

Μικροί καθημερινοί ήρωες

Πολ Λάβερτι: «Η ταινίες «JIMMY'S HALL» είναι φόρος τιμής στους σεμνούς ανθρώπους στην Ελλάδα που αγωνίζονται γι' αυτά που πιστεύουν»

Ο σεναριογράφος Πολ Λάβερτι έγινε γνωστός χάρη στα σενάρια των ταινιών του Κεν Λόουτς, ανάμεσά τους και το σενάριο της νέας ταινίας του Βρετανού σκηνοθέτη, «Jimmy's Hall», πορτρέτο ενός πολιτικού ακτιβιστή στην Ιρλανδία της δεκαετίας του '30, που προβάλλεται σε πανελλήνια πρεμιέρα απόψε στις 8.30 μ.μ. στον κινηματογράφο «Οπερα», στην τελετή λήξης του φετινού 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στο οποίο ο Λάβερτι θα τιμηθεί με το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος. (Ο Λάβερτι βρίσκεται ήδη από χθες στην Αθήνα και το μεσημέρι του Σαββάτου έδωσε master class, για σπουδαστές και σινεφίλ, στο Ινστιτούτο Γκέτε.)

Ο Πολ Λάβερτι Ο Πολ Λάβερτι Γεννημένος στην Καλκούτα της Ινδίας, από Ιρλανδή μητέρα και Σκοτσέζο πατέρα, ο Λάβερτι σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης και νομικά στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης. Στη δεκαετία του '80 ταξιδεύει στη Γουατεμάλα και το Ελ Σαλβαδόρ, για να καταλήξει στη Νικαράγουα, όπου θα ζήσει για περίπου τρία χρόνια, εργαζόμενος στον εκεί Οργανισμό Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Με την επιστροφή του από τη Λατινική Αμερική θα γνωριστεί με τον Κεν Λόουτς και θα αρχίσουν τη συνεργασία τους το 1996, ξεκινώντας από το σενάριο της ταινίας «Το τραγούδι της Κάρλα». Θ' ακολουθήσουν σενάρια για τις ταινίες «Το όνομά μου είναι Τζο», «Ψωμί και τριαντάφυλλα», «Γλυκά δεκάξι», «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι», «Route Irish», «Το μερίδιο των αγγέλων» κ.ά. Ακόμη, θα γράψει το σενάριο της ταινίας «Ακόμα και η βροχή» της Ισιαρ Μπολάιν, γύρω από τον αγώνα του λαού της Βολιβίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Συναντήσαμε πρόσφατα το διάσημο ακτιβιστή/σεναριογράφο και μιλήσαμε για τη συνεργασία του με τον Λόουτς αλλά και για επίκαιρα προβλήματα που απασχολούν την Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο.

* Ποιανού ήταν η ιδέα για την ταινία «Jimmy's Hall»;

Σκηνές από τη νέα ταινία του Κεν Λόουτς «Jimmy's Hall» σε σενάριο του σχεδόν μόνιμου σεναριογράφου του Πολ Λάβερτι, ο οποίος μίλησε στο «7» με την ευκαιρία της προβολής της ταινίας στην τελετή λήξης του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Σκηνές από τη νέα ταινία του Κεν Λόουτς «Jimmy's Hall» σε σενάριο του σχεδόν μόνιμου σεναριογράφου του Πολ Λάβερτι, ο οποίος μίλησε στο «7» με την ευκαιρία της προβολής της ταινίας στην τελετή λήξης του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου - Πριν από αρκετά χρόνια, όταν εργαζόμουν στη Νικαράγουα, συνάντησα τον Ντόναλντ Ο'Κέλι, έναν πολύ καλό Ιρλανδό θεατρικό συγγραφέα, με τον οποίο γίναμε πολύ φίλοι. Ο Ντόναλντ μού αφηγήθηκε την ιστορία του Τζίμι Γκράλτον. Είχαν εξαφανίσει τα χαρτιά της απέλασης του Τζίμι από τους Βρετανούς. Θέλησαν να σβήσουν ολοσχερώς τη μνήμη του. Ολα τα αρχεία εξαφανίστηκαν. Γι' αυτό χρειάστηκε να κάνουμε μια ενδελεχή έρευνα για να μάθουμε γι' αυτόν. Ευτυχώς βρήκαμε πληροφορίες στις εφημερίδες και στις επισκέψεις μας στους χώρους εκείνους, μιλήσαμε με τους ανθρώπους που είχαν μάθει για τον Τζίμι από τους δικούς τους. Η προσωπικότητά του μας πρόσφερε την ευκαιρία να εξετάσουμε την Ιστορία της Ιρλανδίας. Υπήρχε βέβαια και η ψυχαγωγική πλευρά στην ιστορία, η μουσική, ο χορός, η διασκέδαση. Μας τράβηξαν και αυτά τα στοιχεία στην ταινία.

* Τι εκπροσωπεί για σας ο ήρωας της ταινίας;

- Είναι ένας άνθρωπος που δρα με βάση τα «πιστεύω» του. Οι Τζίμι Γκράλτον του κόσμου μπορούν να αλλάξουν την πορεία των πραγμάτων. Υπάρχουν και στην Ελλάδα άνθρωποι όπως ο Τζίμι, που μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα, που βάζουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο διδάσκοντας τα παιδιά των μεταναστών, όπως κάνει ο Τζίμι και η ομάδα του, και αντιμετωπίζουν τη Χρυσή Αυγή και τους οπαδούς της. Ανθρωποι που ενδιαφέρονται για την κοινότητά τους, προσφέροντας τις γνώσεις, την παρέα και τις εμπειρίες τους, για να μπορέσουν οι άνθρωποι να αντισταθούν. Αυτοί είναι οι απλοί άνθρωποι που αλλάζουν τα πράγματα από τη βάση τους. Είδαμε την ταινία μας αυτή σαν φόρο τιμής σ' αυτούς τους σεμνούς, με πολλή φαντασία, ανθρώπους στην Ελλάδα κι αλλού που αγωνίζονται για αυτά που πιστεύουν.

* Ηταν έξυπνη η ιδέα να χρησιμοποιηθεί η αίθουσα όπου μαζεύεται η νεολαία...

- Ναι, η αίθουσα αυτή φέρνει κοντά τον κόσμο. Γι' αυτό και αντιστάθηκε η Εκκλησία, επειδή θέλει να τα ελέγχει όλα. Γι' αυτούς, ο Τζίμι και η παρέα του ήταν επικίνδυνοι αριστεροί. Η Εκκλησία, όπως και οι γαιοκτήμονες, θέλουν να τα ελέγχουν όλα, να μην ξεφεύγουν από τις δικές τους συντηρητικές, στενόμυαλες κοινωνικές αντιλήψεις. Ηταν ενάντια στην τζαζ, σε όσες ιδέες προέρχονταν από το εξωτερικό και βέβαια σε οτιδήποτε φιλελεύθερο. Η Εκκλησία τότε είχε μεγάλη εξουσία, ήταν, θα έλεγα, μια υπερδύναμη. Σε μια τέτοια περίοδο, ο Τζίμι προκαλούσε και τους γαιοκτήμονες. Ο κόσμος τούς φοβόταν. Για να τους αντισταθείς χρειαζόταν μεγάλο θάρρος.

* Παρ' όλο που η επίσημη θέση της Εκκλησίας είναι αντιδραστική, στην ταινία παρουσιάζετε ένα φιλελεύθερο ιερέα...

- Ναι, γιατί η Εκκλησία αποτελείται από ανθρώπους και εκεί μπορείς να βρεις και κάποιους που σκέφτονται διαφορετικά. Αλλά, παρ' όλο που ο νεαρός παπάς είναι προοδευτικός, δεν ήθελε να στρέψει τη νεολαία ενάντια στην Εκκλησία. Ηθελε κι αυτός να κάνει τον Τζίμι να σωπάσει, μόνο που το έκανε με ένα πιο σοφιστικέ, πιο έξυπνο τρόπο. Ερεύνησα και διάβασα κείμενα της περιόδου και πρέπει να σου πω ότι οι παπάδες εκείνη την εποχή ήταν πολύ βίαιοι. Μιλούσαν από τον άμβωνα ενάντια σε όποιον θεωρούσαν εχθρό τους, τον κατάγγελναν για Αντίχριστο ή για κομμουνιστή στα κηρύγματά τους. Υπάρχουν όμως μερικοί πιο έξυπνοι παπάδες, που κάνουν την αντιπολίτευση πιο ενδιαφέρουσα.

* Θεωρείτε πως η ταινία αυτή είναι, κατά κάποιον τρόπο, το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που άρχισε με το «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι»;

- Είχαμε πολύ στο νου μας εκείνη την ταινία. Είναι μια πολύπλοκη περίοδος στην Ιστορία της Ιρλανδίας. Το 1918 το κόμμα Σιν Φέιν κέρδισε τις εκλογές, με στόχο να συντρίψει τη βρετανική αυτοκρατορία. Υπήρξε μεγάλη αντίδραση σ' εκείνες τις εκλογές που οδήγησαν στον πόλεμο της ανεξαρτησίας και τον εμφύλιο. Η ταινία μας αρχίζει δέκα χρόνια αργότερα, όταν τα πράγματα άρχισαν να ηρεμούν και ο Τζίμι θεώρησε πως μπορούσε τώρα να επιστρέψει και να κάνει μια νέα αρχή. Ηταν ένας πολύ χαρισματικός και με ευρύ μυαλό άνθρωπος. Εκείνο που μας ενδιέφερε ήταν να δείξουμε τι συνέβη τότε, με τις ελπίδες που είχαν οι άνθρωποι. 7

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Κινηματογράφος
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί