Έντυπη Έκδοση

Θυσία στο βωμό των crossover

Η άνοδος νέων κατηγοριών στην αγορά έχει και παράπλευρες απώλειες. Μία από αυτές είναι τα κάμπριο

Οι δυνατές αγορές για τα ανοιχτά αυτοκίνητα ήταν παραδοσιακά η Ευρώπη και οι ΗΠΑ. Είναι αυτές ακριβώς οι αγορές στις οποίες τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική μείωση των πωλήσεων μοντέλων της συγκεκριμένης κατηγορίας. Για τις εταιρείες αυτοκινήτων αυτό μπορεί να συνιστά μικρό ή ίσως και καθόλου πρόβλημα, καθώς μπορούν να εξαιρέσουν τις συγκεκριμένες εκδόσεις από την γκάμα τους.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν αφ' ενός η Peugeot, η οποία δεν προτίθεται να παρουσιάσει αντικαταστάτη για το 207CC, αφ' ετέρου ο όμιλος VW, που ήδη διαθέτει πολλές ανοιχτές εκδόσεις (πάνω από 10), την ώρα που είναι απολύτως βέβαιο πως δεν χρειάζεται τόσες. Ηδη στα πλάνα του CEO του ομίλου, Martin Winterkorn, φέρεται να είναι η κατάργηση κάποιων ανοιχτών εκδόσεων, με υποψήφιες εκείνες των Golf και Beetle, πιθανότατα του Eos, αλλά και εκείνες των Audi Α3 και Α5.

Ως κύρια αιτία του προβλήματος θεωρείται η αλλαγή της τάσης του niche κοινού, από τα convertible στα SUV και τα crossover. Ενδεικτικά, το 2007 κατασκευάστηκαν συνολικά 827.000 κάμπριο για τις αγορές της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, την ώρα που το 2013 ο αριθμός αυτός δεν ξεπέρασε τις 444.000. Πριν από 7 χρόνια, η συγκεκριμένη κατηγορία αντιστοιχούσε στο 5,4% της αγοράς, ενώ το πρώτο 6άμηνο του 2014 έχει υποχωρήσει στο 3,3%.

Ποιος είναι εκείνος που έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα; Οι προμηθεύτριες των εν λόγω ανοιγόμενων οροφών. Κάποιες έχουν ήδη προχωρήσει στο κλείσιμο μονάδων παραγωγής (όπως η Webasto, μεγαλύτερη εταιρεία του χώρου), ενώ η φινλανδική Valmet, που το 2010 εξαγόρασε την Karmann, σκοπεύει μέχρι το 2017 να κλείσει τη γραμμή παραγωγής στο Οσναμπρικ της Γερμανίας. Μη φανταστείτε πως οι εταιρείες που κατασκευάζουν τις οροφές για τα μοντέλα κάμπριο είναι πολλές. Για την ακρίβεια, είναι λιγότερες από 10, ενώ οι δύο πρώτες εξ αυτών έχουν αθροιστικά το 83% της αγοράς. Το θέμα είναι πως οι εκτιμήσεις των στελεχών τους αναφέρουν πως δύσκολα θα υπάρχει χώρος στην αγορά για περισσότερες από δύο το προσεχές διάστημα.

Στην Ευρώπη, οι μεγαλύτερες αγορές για ανοιχτά αυτοκίνητα ήταν η Γερμανία, η Αγγλία, η Δανία και η Σουηδία, χώρες με οικονομική άνεση, αλλά όχι με τον κατάλληλο καιρό. Στις ΗΠΑ, ήταν η Καλιφόρνια και η Φλόριντα. Στις συγκεκριμένες αγορές, αυτοί που θέλουν σήμερα να ξεχωρίζουν είναι πιο πιθανό να επιλέξουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, παρά ένα κάμπριο. Κάποιοι ίσως θέλουν να δηλώσουν με αυτό τον τρόπο πως η οικολογία είναι σημαντική γι' αυτούς, αν και ουσιαστικά πρόκειται και πάλι για ένα μέσον επίδειξης και όχι για οικολογική συνείδηση.

Η αλήθεια είναι πως οι καιροί που διανύουμε είναι δύσκολοι για τα ανοιχτά αυτοκίνητα. Ακόμη και οι αραβικές ή ευρύτερα ασιατικές αγορές, που για τις εταιρείες αποτελούν σανίδα σωτηρίας, δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται για τα κάμπριο. Ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα δεν σκέφτονται να οδηγούν ανοιχτό αυτοκίνητο. Λογικό, όταν στη Μ. Ανατολή υπάρχουν θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 50 βαθμούς υπό σκιά και στην Κίνα η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει εξελιχθεί σε μάστιγα.

Αλλωστε, όπως έχουν δείξει κάποιες έρευνες, αρκετοί θεωρούν την πανοραμική οροφή μια πολύ καλή εναλλακτική. Και σημαντικά φτηνότερη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Αυτοκινητοβιομηχανία και εμπόριο αυτοκινήτων
Αυτοκίνητο