Απιστίες με... Νεάντερταλ έκαναν οι Χόμο σάπιενς

«Ποιος έκανε σεξ με ποιον και πότε» απασχολεί έως τις μέρες μας ανθρωπολόγους και άλλους επιστήμονες που μελετούν τις πρώτες επιμειξίες των προγόνων μας (Homo sapiens) και των Νεάντερταλ. Επειτα από χρόνια επίμονων μελετών, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα «ξαδέρφια» Homo sapiens και Νεάντερταλ πρόλαβαν και έκαναν για πρώτη φορά σεξ πριν από 50-60 χιλιάδες χρόνια (10 χιλιάδες χρόνια πριν από την εξαφάνιση των Νεάντερταλ), με αποτέλεσμα να αφήσουν το γονιδιακό αποτύπωμά τους.

Σε αυτό οδήγησε η ανακάλυψη το 2008 ενός μηριαίου οστού που βρέθηκε στην περιοχή Ουστ Ισίμ της δυτικής Σιβηρίας, κοντά στον ποταμό Ιρτίς, και προερχόταν από έναν άνδρα κυνηγό-συλλέκτη, που έδωσε τη δυνατότητα στους επιστήμονες να μελετήσουν το αρχαιότερο έως σήμερα ολοκληρωμένο DNA του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος ζούσε πριν από περίπου 45.000 χρόνια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον κορυφαίο στον κόσμο παλαιογενετιστή καθηγητή Σβάντε Πάαμπο, του γερμανικού Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ της Λειψίας, δημοσίευσαν στο περιοδικό «Nature», μια θεωρία βάσει της οποίας οι πρόγονοί μας μετανάστευσαν στην Αφρική πριν από περίπου 60.000 χρόνια και παρέμειναν εκεί για άλλα 100-150.000 χρόνια, ενώ στη συνέχεια εξαπλώθηκαν στην Ευρώπη και την Ασία.

Ο καταξιωμένος παλαιογενετιστής Πάαμπο είχε υποστηρίξει από το 2010 ότι όλοι οι σύγχρονοι άνθρωποι -εκτός από τους κατοίκους της υποσαχάριας Αφρικής- έχουν στο γενετικό υλικό τους και DNA από τους Νεάντερταλ, λόγω των επιμειξιών που προηγήθηκαν. Το ποσοστό αυτό κυμαίνεται γύρω στο 2% του συνολικού γονιδιώματος και είναι συγκριτικά μεγαλύτερο στους Ευρωπαίους απ' ό,τι στους Ασιάτες.

Σύμφωνα με τον Σβάντε Πάαμπο, ο οποίος ήταν ο πρώτος επιστήμονας που αποκωδικοποίησε πλήρως το γονιδίωμα των Νεάντερταλ, η νέα ανάλυση παρέχει μια καλή εκτίμηση για το ρυθμό με τον οποίο μεταλλάσσεται διαχρονικά το ανθρώπινο DNA. Διαπιστώθηκε ότι αυτός ο ρυθμός είναι πιο αργός από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί με βάση τη μελέτη των απολιθωμάτων.

Αν αυτός ο νέος υπολογισμός είναι σωστός, τότε ο διαχωρισμός των πρώτων ανθρώπων από τους πιθήκους έλαβε χώρα πριν από 10 έως 11 εκατ. χρόνια και όχι πριν από 5 έως 6 εκατ., που είναι η κυρίαρχη σήμερα θεωρία.

(ΠΗΓΗ: ΑΠΕ)