Έντυπη Έκδοση

CHARLIE HADEN / JIM HALL

Μοναδικοί και ανεπανάληπτοι

Δεν ξέρω εσείς αλλά εγώ δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα κόλλαγα σε μια εκτέλεση του θρυλικού «Bemsha Swing», παιγμένη μόνον από κοντραμπάσο και κιθάρα!

Το έπαθα όμως ακούγοντας και ξανακούγοντας πολλές φορές το κομμάτι του Thelonious Monk από το μοναδικό δίδυμο Charlie Haden / Jim Hall, μπάσο και κιθάρα αντίστοιχα, σε έναν τέλειο συγχρονισμό, μια συνεργασία που μπορεί να εμπνεύσει και να διεγείρει ακόμα και το πιο πεζό και αδιάφορο αυτί.

Ηταν η 2α Ιουλίου του 1990, όταν οι δύο αυτοί μουσικοί γίγαντες ανέβηκαν στη σκηνή του Montreal Interna-tional Jazz Festival για να δείξουν ότι τα όρια στα οποία μπορεί να φτάσει ένα ντουέτο... «πληκτικών» έγχορδων όπως είναι ένα κοντραμπάσο και μια κιθάρα, εκτείνονται στο άπειρο, όταν βρίσκονται στα χέρια τέτοιων εκπληκτικών μουσικών. Ο Charlie Haden και ο Jim Hall, βιρτουόζοι απίθανοι και συνθέτες σπουδαίοι με τη γνωστή ολύμπια διαδρομή στην παγκόσμια μουσική σκηνή, μας δίνουν ένα άλμπουμ- ντοκουμέντο που περιγράφει, καταγράφει και αποτυπώνει την τεράστια μουσική και όχι μόνον προσωπικότητά τους .

Οι δυο τους είχαν παίξει πολλές φορές μαζί και αυτό φαίνεται στον απόλυτο διάλογο που στήνουν μεταξύ τους με την ευκολία και την απλότητα μιας ανάσας. Γνωρίζονταν επίσης πολλά χρόνια πριν από το συγκεκριμένο live. Ηταν η πρώτη φορά όμως που έδιναν ένα κονσέρτο μαζί, που μάλιστα ηχογραφείτο. Και η ηχογράφηση αυτή είναι ένα λαμπερό πετράδι στο στέμμα των δύο αυτών μουσικών θρύλων.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι ο Haden και ο Hall συνδιαλέγονται και συνεργάζονται άψογα, ευφάνταστα και με τη δημιουργική διάθεση δύο εφήβων, όντας δύο διαφορετικοί μεταξύ τους στιλίστες. Ο ένας της πρωτοπορίας και ο άλλος της τζαζ παράδοσης. Ο ένας της διαρκούς αναζήτησης και ο άλλος της βαθιάς και γειωμένης αίσθησης της μουσικής. Ετσι κι αλλιώς ο Charlie Haden και ο Jim Hall κατεβαίνοντας από τη σκηνή στο Μόντρεαλ και μετά το κονσέρτο αυτό εντάχθηκαν άνετα και απολύτως δικαιωματικά στην εξαιρετική κατηγορία των κορυφαίων της «Τέχνης του Ντουέτου». Αλλωστε και οι δυο τους είχαν ήδη μετάσχει σε αντίστοιχα ντουέτα με άλλους κορυφαίους της παγκόσμιας τζαζ. Ο Haden με τον Metheny, τον Jarrett, τον Colman ή τον Kenny Barron και ο Hall με τον Metheny, επίσης τον Evans ή τον Carter.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο σπουδαίος Pat Metheny ακούγοντας την ηχογράφηση αυτή είπε: «Τι απόλαυση είναι να ακούω δύο ήρωές μου, δύο αγαπημένα μου πρόσωπα, να παίζουν ένα σετ σαν κι αυτό».

Ο Charlie Haden, βουτηγμένος μέχρι το κόκαλο στη folk (οικογενειακή του) παράδοση, το blues (παρ' ότι λευκός) και την avant garde, ήταν-είναι η επιτομή της «πλήρους μουσικής προσωπικότητας». Και ο Jim Hall με την απίστευτη προσήλωση στη λεπτομέρεια, την καθαρότητα και την ακρίβεια του ήχου του ήταν-είναι ένας μετρ του καιρού του. Κατά διαβολική σύμπτωση, ο Hall πέθανε στην αρχή της χρονιάς και ο Haden τον Ιούλιο που πέρασε. Πέθαναν; Ελάτε τώρα... Με τέτοιο έργο, ποιος ασχολείται με το βιολογικό θάνατο;..

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική