Έντυπη Έκδοση

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

«Ναυτιλία είναι οι ναυτικοί της»

Μέση ετήσια ανάπτυξη 4% τις επόμενες δεκαετίες, παρά την κρίση της παγκόσμιας οικονομίας, εκτιμάει ο Γάλλος οικονομόλογος Pascal Lamy

Οι προκλήσεις της παγκόσμιας Ναυτιλίας, εκεί όπου η Ελλάδα έχει πρωτιά εδώ και πολλά πολλά χρόνια σ' ολόκληρο τον κόσμο, και με γνώμονα όχι μόνο τους αριθμούς, αλλά κυρίως τον ανθρώπινο παράγοντα, συζητήθηκαν και ακούστηκαν απόψεις από κορυφαίους εκπροσώπους του χώρου, στο διεθνές συνέδριο Shipping in the 21st Centrury - Preparing the Industry for the Future (Ναυτιλία τον 21ο αιώνα - Προετοιμάζοντας τη Βιομηχανία του Μέλλοντος).

Το διοργάνωσε, σε συνεργασία με την Capital Link, το Ιδρυμα Μαρία Τσάκος-«Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Ερευνας και Παράδοσης» στο Ευγενίδειο Ιδρυμα στην Αθήνα. Με οικοδεσπότη τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο, ο οποίος μαζί με το Γάλλο οικονομολόγο Pascal Lamy -διετέλεσε εκτελεστικός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, καθώς και επίτροπος Εμπορίου στην Ε.Ε.- και τον Ευθ. Μητρόπουλο, επίτιμο γενικό γραμματέα του International Maritime Organization, μίλησαν τεκμηριωμένα με οικονομικά στοιχεία, αλλά και με επίδειξη κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Η Ναυτιλία, που ήταν και θα είναι ο αιματοδότης του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και που οφείλει να είναι ο φίλος των ωκεανών, αυτών που καλύπτουν τα 3/4 του πλανήτη, όπως λέει ο Ρ. Lamy, αναμένεται να έχει μέση ετήσια ανάπτυξη της τάξης του 4% τις επόμενες δεκαετίες, παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας.

Επενδύσεις 1 τρισ. δολ

Από τις εκτιμήσεις που ακούστηκαν στο συνέδριο, οι τεράστιες οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη Ναυτιλία -και αναμένονται τα αμέσως επόμενα χρόνια- απαιτούν επενδύσεις που μπορούν να φθάσουν το ποσόν του ενός τρισ. δολαρίων!

Κι όλα αυτά σε μία περίοδο που η Ελλάδα διεκδικεί -ναι, μέσα στην κρίση- μία σημαντική συμμετοχή, με την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά -και της Θεσσαλονίκης- σε πύλη-κόμβο του παγκόσμιου εμπορίου.

Η διοργάνωση, στο Ευγενίδειο -ήταν εκεί βεβαίως ο Λεωνίδας Ευγενίδης-, είχε εκτός των άλλων ζεστασιά και ελληνική φιλοξενία, με τον πρόεδρο της C.L. Νικ. Μπορνόζη και την αντιπρόεδρο Ολγα. (Το μόνο που ίσως έλειπε ήταν η ελληνική μετάφραση από τα αγγλικά των ομιλητών, αφού το διεθνές φόρουμ πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας. Κι έτσι είθισται...)

Ο Νίκος Τσάκος, συνιδρυτής του Ιδρύματος, με θέρμη υποδέχθηκε ως εξαιρετικά χρήσιμες τις ιδέες και την εμπειρία των ξένων συνέδρων, που μπορούν να αξιοποιηθούν στην Ελλάδα, τη Σίλικον Βάλεϊ της Ναυτιλίας.

Οι Ελληνες είναι ιδιοκτήτες του 17% του παγκόσμιου στόλου Οι Ελληνες είναι ιδιοκτήτες του 17% του παγκόσμιου στόλου Ο Σπ. Πολέμης (από τις παλαιότερες εφοπλιστικές οικογένειες του τόπου) τονίζει πως η προστασία του περιβάλλοντος έχει πρωταρχική σημασία στο κτίσιμο νέων πλοίων. Και αυτό αφορά, ιδιαιτέρως, και τους πολιτικούς, είπε.

Οι μπίζνες χρειάζεται να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της κοινωνίας. Δεν μιλάμε μόνον με αριθμούς, είπε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα του συνεδρίου.

Μία και μοναδική, είπε, είναι για τον ίδιο η προτεραιότητα: Ο ανθρώπινος παράγοντας. Οι άνθρωποί μας. Οι ναυτικοί. Οι ναυτεργάτες, ό,τι πιο σπουδαίο έχουμε. Και πάνω απ' όλα η αίσθηση ότι ανήκουμε σε μία οικογένεια. Με αγάπη και περηφάνια γι' αυτό που κάνουμε. Αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας, της ασφάλειας, τόνισε ο καπετάνιος.

Ο Ρ. Lamy, το όνομα του οποίου είχε ακουστεί για το υπουργείο Οικονομικών της Γαλλίας, συμπερασματικά είπε ότι το βασικό για εκείνον είναι η σχέση της Ναυτιλίας με την κοινωνία, σε ένα πλέγμα ηθικής και αξιών.

Πώς μπορεί να συμβαδίσει η ηθική με το κέρδος, ήταν μια ενδιαφέρουσα κουβέντα, που ακούσαμε λίγο αργότερα πίνοντας κρασί.

Αυτό είναι το ζητούμενο, έλεγαν και θύμιζαν πως οι Ελληνες εφοπλιστές («συνεταίρους» όπως χαρακτηριστικά αποκαλούσε ο Νίκος Βερνίκος τους ναυτεργάτες) είναι ιδιοκτήτες του 17% του παγκόσμιου στόλου, οι «φορτηγατζήδες» της θάλασσας, μέσα της οποίας μεταφέρονται το 80% με 90% των αγαθών όλου του κόσμου.

Σ' αυτό το συνέδριο, ανάμεσα στους δυναμικούς ανθρώπους της θάλασσας, που γνωρίζουν καλά τα μυστικά της, με εξοικείωση με το ρίσκο, τη σκληρότητα, τους ανοιχτούς ορίζοντες, την τόλμη και βεβαίως τη δημιουργία πλούτου, εύλογη έρχεται η ερώτηση: «Βοηθάνε την Ελλάδα, ιδιαίτερα τώρα, που τους χρειάζεται; Μέσα στην κρίση;».

Κάπως έτσι είχα κάνει την ερώτηση στο παρελθόν, σε φιλική συντροφιά, σε έναν από τους μεγαλύτερους νέους Ελληνες εφοπλιστές, τον Γιώργο Οικονόμου. Και μάλλον με άκομψο τρόπο με είπε «αφελή». Κι εγώ τον είπα «αγενή...».

Με τη γαλανόλευκη

Εν πάση περιπτώσει, για να γυρίσουμε στο συνέδριο, στο θέμα ήρθε και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτης. Μαζί με τον υπουργό Ανάπτυξης Ν. Δένδια εκπροσώπησαν την κυβέρνηση και βεβαίως αναφέρθηκαν στη δύναμη της Ναυτιλίας μας, στη συμβολή της στην ανάπτυξη και την οικονομία και στην προσπάθεια να πληθαίνουν τα πλοία με ελληνική σημαία.

Στη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας στην Ε.Ε. -είπε ο υπουργός Ναυτιλίας-, όταν προήδρευε στο αρμόδιο Συμβούλιο Υπουργών, αυτό που επίμονα τον ρωτούσαν -όχι με ανιδιοτέλεια, πάντοτε- ήταν: «Τι φόρους πληρώνουν οι Ελληνες εφοπλιστές;».

Λέω ευθέως, τόνισε, πως τους υποστηρίζω και θα το συνεχίσω, όσο αυτό συμφέρει τη χώρα.

Μέσα σ' αυτό το κλίμα ταιριάζει -γιατί όχι;- και η «αφελής» προσδοκία μας, ο γοητευτικός -όπως του είπε και ο Ρ. Lamy- εφοπλιστικός κόσμος να αναδεικνύει ευπατρίδες, τώρα στην κρίση. Οχι ως φιλανθρωπία, αλλά με συγκεκριμένη κοινωνική προσφορά (στην Υγεία; Στην Παιδεία; Στην ελάφρυνση, τώρα, των αδύναμων συνταξιούχων; Σε τόσα και τόσα...), κατά τα παραδοσιακά πρότυπα των εθνικών ευεργετών -και άντε κάπως πιο εκσυγχρονισμένα...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα
Συνέδρια