Έντυπη Έκδοση

1ο ΔΙΜΕΡΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ: ΟΙ ΣΟΥΗΔΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ

Ηλιο, θάλασσα και το... WiFi μας

Το μερίδιο αγοράς των Σκανδιναβών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22%. Βάσει ερευνών, το WiFi αποτελεί για τους τουρίστες προτεραιότητα μεγαλύτερη κι από το πρωινό, ενώ ενδιαφέρον είναι πως το πάλαι ποτέ δημοφιλές spa βρίσκεται σε χαμηλή προτεραιότητα

Στο μοναδικό success story της κυβέρνησης αναδεικνύεται ο τουρισμός. Η ανάγκη για τουριστικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις και η σύσφιγξη των διμερών σχέσεων με τους Σουηδούς, που θα οδηγήσει σε τόνωση της ελληνικής οικονομίας, αναπτύχθηκε στο 1ο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας-Σουηδίας, που διοργανώθηκε πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, από το Ελληνο-Σουηδικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με την υποστήριξη του ΕΟΤ.

Οι Σουηδοί τουρίστες  δείχνουν προτίμηση  στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν  κυρίως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα  και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι  ο κύριος μήνας προσέλευσης Οι Σουηδοί τουρίστες δείχνουν προτίμηση στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν κυρίως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι ο κύριος μήνας προσέλευσης Ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο ιατρικός, καθώς και επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες θα ευνοήσουν την περαιτέρω ανάπτυξη. Το Internet και ειδικά τα social media αποτελούν πλέον πολύ σημαντικά εργαλεία της Ελλάδας για την προσέλκυση τουριστών. Στόχος είναι να αυξηθεί η τουριστική σεζόν και να μπουν κι άλλες περιφέρειες στο παιχνίδι.

* Μιλώντας στο φόρουμ, η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η Σουηδία αποτελεί πολύτιμη δεξαμενή για τον ελληνικό τουρισμό. Περίπου 8 εκατ. Σκανδιναβοί έχουν ή θέλουν να επισκεφθούν την Ελλάδα και περί τα 2 εκατ. τοποθετούν την Ελλάδα στους 3 πιο ελκυστικούς προορισμούς. Ειδικότερα, το 2013 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 368.834 Σουηδοί, έναντι 319.756 το 2012, καταγράφοντας αύξηση 15,3%. Το 2014 αναμένεται περαιτέρω αύξηση. Ηδη το πρώτο τρίμηνο του 2014 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 8.795 Σουηδοί, έναντι 4.546 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, καταγράφοντας άνοδο κατά 93,5%. Οι Σουηδοί -και οι Σκανδιναβοί γενικότερα- είναι high spenders, δαπανούν κατά μέσον όρο 1.230 ευρώ για 2,8 εβδομάδες.

* Η Ελλάδα και η Σουηδία έχουν στενές σχέσεις και μακρά ιστορία φιλίας, σημείωσε με τη σειρά του ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, Πάνος Λειβαδάς. «Οι Σουηδοί τουρίστες δείχνουν προτίμηση στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν κυρίως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι ο κύριος μήνας προσέλευσης. Ο ΕΟΤ έχει επικεντρωθεί στο online marketing, καθώς οι Σουηδοί αποφασίζουν κυρίως μέσω Διαδικτύου. Στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός συνεργάζεται πιλοτικά με τις ταξιδιωτικές επιδραστικές ιστοσελίδες tripadvisor και expedia» είπε.

«Ελάτε Σουηδία»

* Η Σουηδή πρέσβης στην Αθήνα Σάρλοτ Ράνγκμπεργκ αναφέρθηκε στο «success story» της Σουηδίας. Πρόκειται για μια εξωστρεφή χώρα, με μεγάλες εταιρείες, είναι μία από τις πιο καινοτόμες χώρες στον κόσμο, δίνει κάθε χρόνο το 4% του ΑΕΠ σε έρευνα και ανάπτυξη, έχει μακρά ιστορία σε περιβαλλοντική ευαισθησία και αειφόρο ανάπτυξη. Οσον αφορά τον τουρισμό, εκατοντάδες χιλιάδες Σουηδοί επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους. Δυστυχώς, σύμφωνα με την κ. Ράνγκμπεργκ, δεν είναι αντίστοιχος ο αριθμός των Ελλήνων τουριστών στη Σουηδία. Καλεί τους Ελληνες να επισκεφθούν τη χώρα της: «Είστε καλοδεχούμενοι. Φέρτε όσο περισσότερους μπορείτε».

* Χαρακτηριστικό πάντως του κλίματος είναι η πρόβλεψη της Aegean για άνοδο 75% σε Σκανδιναβούς επιβάτες το 2014. Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης έκανε λόγο για 30 προορισμούς από 6 ελληνικούς αερολιμένες. Η συνεργάτις της Aegean, Apollo Kuoni, αναμένει περί τους 650 χιλ. Σουηδούς. Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Τάκης Φιλιππόπουλος, τόνισε την ανάγκη παράτασης της τουριστικής σεζόν, που για την ώρα κρατά μόλις 4-5 μήνες.

* Για τον πρόεδρο του Enterprise Greece, Αρι Συγγρό, οι τελευταίες ανακαλύψεις σε Αμφίπολη και ναυάγιο των Αντικυθήρων δημιουργούν μια νέα αγορά και ενισχύουν την επισκεψιμότητα στη χώρα. Μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως οι Seraton, Cornwall, RadissonBlue, έρχονται πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ παρατηρούνται σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις, με τα αντίστοιχα έσοδα από τις αρχές του 2014 να ανέρχονται σε 117 εκατ. ευρώ, όπως είπε.

* Στο φόρουμ μίλησε και η Γιοχάνα Στραντ, υπεύθυνη προϊόντος για Ελλάδα, Ισπανία και Ιταλία στην TUI Nordic/Fritidsresor. «Ισχύει ο έρωτας για τα ελληνικά νησιά, ίσχυε και πριν από το "Mamma Mia!"», δήλωσε χαριτολογώντας. Παγκοσμίως, η TUI Nordic έχει το 28% της σκανδιναβικής αγοράς. Το μερίδιο αγοράς των Σκανδιναβών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22%. Βάσει ερευνών, το WiFi αποτελεί για τους τουρίστες προτεραιότητα μεγαλύτερη κι από το πρωινό, ενώ ενδιαφέρον είναι πως το πάλαι ποτέ δημοφιλές spa βρίσκεται σε χαμηλή προτεραιότητα. Η Σουηδία είναι 7η στην ταχύτητα του Διαδικτύου παγκοσμίως, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στην 35η θέση, γεγονός που αναδεικνύει το πρόβλημα της χώρας μας σε ένα τόσο σημαντικό για τον τουρισμό τομέα.

Αναφερόμενη στις τάσεις στην ελληνική αγορά, δηλαδή το τι ψάχνουν οι επισκέπτες, η κ. Στραντ ανέφερε με σειρά σημαντικότητας τα εξής: WiFi, εντοπιότητα και αυθεντικότητα, ξεχωριστός καφές και κρασί, αθλητικές δραστηριότητες, φαγητό και βιολογικό και τοπικό προϊόν. Ειδικά ο Σουηδός θα πληρώσει πολλά για αγνά, τοπικά προϊόντα. Επιπλέον, δημοφιλής είναι και η διεθνής τάση all inclusive (όταν όλες οι παροχές περιλαμβάνονται στην τιμή της διαμονής). Το 34% των Σουηδών που ήρθαν πέρυσι στην Ελλάδα έκλεισαν all inclusive, ποσοστό που αναμένεται να ανεβεί στο 37% το 2014.

Και η οικολογία όμως παίζει σημαντικό ρόλο. Το 40% των Σουηδών πελατών της εταιρείας σε Κρήτη και Ρόδο, που είναι και οι μεγαλύτεροι προορισμοί, μένουν σε ξενοδοχεία πιστοποιημένα με ISO 14001. Η ασφάλεια συγκαταλέγεται στα θετικά της χώρας μας, καθώς είναι ελάχιστα τα περιστατικά βίας και εγκληματικότητας στα νησιά.

Μείον τα αεροδρόμια

* Από την άλλη, τα αεροδρόμια αποτελούν μεγάλο πρόβλημα. «Χάος, βρόμικες τουαλέτες, ανεπαρκής κλιματισμός, αλαλούμ στις αίθουσες αναμονής, έλλειψη προσωπικού, αλλά και "γερασμένοι" υπάλληλοι», είναι μερικά μόνο από τα σχόλια των πελατών. Οι τουριστικές σχέσεις πάντως με τη Σουηδία χαρακτηρίζονται από μεγάλη αισιοδοξία και αναμένεται ενίσχυση στο μέλλον. Ενδεικτικό είναι πως στη Στοκχόλμη έχει προγραμματιστεί για τον ερχόμενο Μάρτιο μήνας ελληνικού φαγητού, όπου διάσημοι Ελληνες σεφ θα μαγειρεύουν σε 5 επιλεγμένα εστιατόρια.

Ο ΣΟΥΗΔΟΣ ΠΡΩΗΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΚ. ΠΕΡΣΟΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΜΑΣ

«Σας ζηλεύουν και οι εύρωστοι»

Ο Γκόραν Πέρσον, που εδώ εικονίζεται να μιλά στο 1ο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας - Σουηδίας, ως πρωθυπουργός της Σουηδίας από το 1996 έως το 2006, σε μια περίοδο όπου η Σουηδία περνούσε κρίση αντίστοιχη με τη σημερινή παγκόσμια, κλήθηκε αναλαμβάνοντας την εξουσία να πάρει αντιλαϊκά μέτρα, τα οποία όμως οδήγησαν τελικά τη χώρα σε ισοσκελισμό του προϋπολογισμού σε 4 χρόνια και μείωση του χρέους κάτω από το 40% του ΑΕΠ. Ο Πέρσον δεν επανεξελέγη, αλλά σήμερα είναι σύμβουλος επιχειρήσεων, ασχολείται ενεργά με θέματα προστασίας του Περιβάλλοντος και είναι κορυφαίο στέλεχος στο Διεθνή Οργανισμό Βιώσιμων Πόρων

Αντικείμενο... φθόνου για άλλες πιο εύρωστες χώρες είναι, σύμφωνα με το Σουηδό πρώην πρωθυπουργό Γκόραν Πέρσον, η Ελλάδα, καθώς ο τουρισμός είναι ο μοναδικός κλάδος παγκοσμίως που έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης.

Η ενδεχόμενη ανοδική τάση της οικονομίας, οι προοπτικές του τουρισμού, οι επικείμενες επενδύσεις, τα αντιλαϊκά μέτρα και οι ευθύνες που τα συνοδεύουν, καθώς και το νέο τοπίο που αναδύεται στην Ευρώπη, με το ευρώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, είναι μερικά μόνο σημεία από τις ομιλίες του χειμαρρώδους κ. Πέρσον κατά την επίσκεψή του στη χώρα μας.

Μιλώντας ως επίτιμος προσκεκλημένος στο 1ο Επιχειρηματικό Φόρουμ του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου, ο πρώην πρωθυπουργός έδωσε τα φώτα του για την αντιμετώπιση της κρίσης. Τόνισε πως «η κατάσταση δεν επιδέχεται εύκολες λύσεις. Εφ' όσον τα προβλήματα δημιουργήθηκαν σε βάθος χρόνου, θα πάρει χρόνο και για να επιλυθούν. Ομως η ευθύνη είναι δική σας και δεν μπορεί να σας την αφαιρέσει κανείς». Ο ίδιος ανέλαβε να εφαρμόσει αντιλαϊκά μέτρα κατά την κρίση της Σουηδίας στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και υπέστη τις ανάλογες συνέπειες. «Πιθανότατα υπήρξα ο πλέον μισητός πολιτικός της σύγχρονης εποχής στη Σουηδία επί πολλά χρόνια» παραδέχτηκε. «Ομως στόχος μου δεν ήταν να εισπράξω "αγάπη". Επιδίωξή μου ήταν να κερδίσω το σεβασμό και ο σεβασμός πάει χέρι χέρι με τη συνεπή στάση και το συνεπές πρόγραμμα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον Πέρσον, πρέπει να συνδυαστεί η δημοσιονομική ανασυγκρότηση με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Πέρα από νέα συστήματα συνταξιοδότησης και διαμόρφωσης μισθών, όπου αποδείχθηκαν αποτελεσματικά στην περίπτωση της Σουηδίας, μια καινοτομία της πρωθυπουργίας του ήταν η ψήφιση νόμου που όριζε ότι το Κοινοβούλιο δεν μπορεί στο εξής να ψηφίζει ασθενείς προϋπολογισμούς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η σουηδική Βουλή έχει μεν το δικαίωμα να προσθέτει νέες δαπάνες, αλλά μόνο εφ' όσον έχει βρει τη χρηματοδότησή τους.

Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται ενδεχομένως σε μια κατάσταση προς ένα θετικό ρυθμό ανάπτυξης, τάση η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί, πιστεύει ο Πέρσον. Σημαντικότατο ρόλο παίζουν οι εξαγωγές, καθώς αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας. «Τα πάντα ξεκινούν από την ανταγωνιστικότητα, αλλά και το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών. Μέλημά σας πρέπει να είναι ποια προϊόντα σας μπορούν να γίνουν ανταγωνιστικά παγκοσμίως» σημείωσε, απευθυνόμενος σε επιφανείς πολιτικούς και επιχειρηματίες.

Οσο για τον τουρισμό, η Ελλάδα είναι τυχερή γιατί οι δυνατότητες του κλάδου είναι οι μεγαλύτερες στην παγκόσμια οικονομία. «Είστε ο λαμπρός αστέρας της υφηλίου στον τουριστικό τομέα. Λατρεύουμε την Ελλάδα. Λατρεύουμε τον ήλιο, το φως, το καλό κλίμα, τα γαλανά νερά, το φαγητό, το κρασί, την ίδια τη ζωή. Αν τα συνδυάσετε με υπηρεσίες, π.χ. ιατρικές, είστε τυχεροί. Φροντίστε τα. Προχωρήστε» είπε.

Ο πρώην πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη σημασία της ευρωπαϊκής οικονομίας. «Μολονότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στη Σουηδία και την Ελλάδα, παρ' όλ' αυτά ανήκουμε στο ίδιο κλαμπ. Εξαρτιόμαστε ο ένας από τον άλλο» ανέφερε, συμπληρώνοντας πως «η αλληλεξάρτηση των χωρών-μελών θα συνεχιστεί και για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Ενωση θα γίνεται ολοένα και πιο σημαντική».

Πιθανολογεί μάλιστα πως ίσως σε ένα-δυο χρόνια χώρες όπως η Σουηδία και η Νορβηγία θα έχουν συνδεθεί με το ευρώ, στ' αχνάρια της Δανίας και της Ελβετίας. «Αυτές οι χώρες μπορεί να μην επιθυμούν να γίνουν μέλη της Ευρωζώνης», σημείωσε ο Πέρσον, «όμως πρέπει να προστατεύσουν τις οικονομίες τους και για το λόγο αυτό προχωρούν στη νομισματική σύνδεση».

Τα νήματα πάντως στην Ευρώπη κινεί η Γερμανία. Μπορεί να έχει επωφεληθεί τα μέγιστα από τη διεύρυνση της Ε.Ε. τα τελευταία χρόνια και φυσικά από την κρίση, αλλά αποτελεί το «γέρο» της Ευρώπης, αντιμετωπίζοντας σοβαρό δημογραφικό πρόβλημα, που νομοτελειακά θα επηρεάσει την εγχώρια ζήτηση. «Στο πλαίσιο αυτό δεν μπορεί να αγνοήσει τον ευρωπαϊκό Νότο. Εντέλει, η ανάπτυξη σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Γαλλία είναι προς όφελος της Γερμανίας και γι' αυτό θα δρομολογηθεί», σημείωσε ο Πέρσον.

Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι ο νέος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ μιλά περί «σοβαρών επενδύσεων» στην Ευρώπη. «Εάν τεθεί σε εφαρμογή αυτό το πρόγραμμα, θα έχει τεράστιο αντίκτυπο και στην Ελλάδα», τόνισε ο Πέρσον, που εμφανίζεται αισιόδοξος: «Αυτό θα γίνει: η Γαλλία και άλλοι γίγαντες μέσα στην Ε.Ε. έχουν στριμωχτεί».

Ο ίδιος μάλιστα δηλώνει πως «ο πυρήνας της Ε.Ε. θα είναι η ομάδα του ευρώ και αυτός ο πυρήνας θα είναι πολύ σύντομα τόσο μεγάλος που θα αποτελεί de facto την Ευρωπαϊκή Ενωση». Προβλέπει δε πως σύντομα θα δούμε τον πρώτο ευρωπαϊκό φόρο.

«Πιστεύω ότι αυτό είναι το νέο τοπίο που αναδύεται: ναι, η Γερμανία βρίσκεται στο κέντρο, αλλά και όλοι οι άλλοι είναι ενοποιημένοι, αλληλοεξαρτώμενοι. Και είναι αναγκαίο για ολόκληρη την Ενωση να τονωθεί η οικονομική ανάπτυξη. Δεν είναι εύκολο, αλλά μπορεί να γίνει», τόνισε. Οσον αφορά την ανεργία, ο πρώην πρωθυπουργός προέβλεψε ότι αν και όταν η οικονομία αρχίσει να ανακάμπτει, θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση από προσφορά: «Αυτό είναι το μέλλον. Αυτή είναι η νέα Ευρώπη».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
ΕΟΤ
Επιχειρηματικότητα
Υπουργείο Τουρισμού
Νησιωτική Ελλάδα
Τουρισμός