Έντυπη Έκδοση
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014
1ο ΔΙΜΕΡΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ: ΟΙ ΣΟΥΗΔΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Ηλιο, θάλασσα και το... WiFi μας
Το μερίδιο αγοράς των Σκανδιναβών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22%. Βάσει ερευνών, το WiFi αποτελεί για τους τουρίστες προτεραιότητα μεγαλύτερη κι από το πρωινό, ενώ ενδιαφέρον είναι πως το πάλαι ποτέ δημοφιλές spa βρίσκεται σε χαμηλή προτεραιότητα
Στο μοναδικό success story της κυβέρνησης αναδεικνύεται ο τουρισμός. Η ανάγκη για τουριστικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις και η σύσφιγξη των διμερών σχέσεων με τους Σουηδούς, που θα οδηγήσει σε τόνωση της ελληνικής οικονομίας, αναπτύχθηκε στο 1ο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας-Σουηδίας, που διοργανώθηκε πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, από το Ελληνο-Σουηδικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με την υποστήριξη του ΕΟΤ.
Οι Σουηδοί τουρίστες δείχνουν προτίμηση στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν κυρίως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι ο κύριος μήνας προσέλευσης
Ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο ιατρικός, καθώς και επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες θα ευνοήσουν την περαιτέρω ανάπτυξη. Το Internet και ειδικά τα social media αποτελούν πλέον πολύ σημαντικά εργαλεία της Ελλάδας για την προσέλκυση τουριστών. Στόχος είναι να αυξηθεί η τουριστική σεζόν και να μπουν κι άλλες περιφέρειες στο παιχνίδι.
* Μιλώντας στο φόρουμ, η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η Σουηδία αποτελεί πολύτιμη δεξαμενή για τον ελληνικό τουρισμό. Περίπου 8 εκατ. Σκανδιναβοί έχουν ή θέλουν να επισκεφθούν την Ελλάδα και περί τα 2 εκατ. τοποθετούν την Ελλάδα στους 3 πιο ελκυστικούς προορισμούς. Ειδικότερα, το 2013 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 368.834 Σουηδοί, έναντι 319.756 το 2012, καταγράφοντας αύξηση 15,3%. Το 2014 αναμένεται περαιτέρω αύξηση. Ηδη το πρώτο τρίμηνο του 2014 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 8.795 Σουηδοί, έναντι 4.546 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, καταγράφοντας άνοδο κατά 93,5%. Οι Σουηδοί -και οι Σκανδιναβοί γενικότερα- είναι high spenders, δαπανούν κατά μέσον όρο 1.230 ευρώ για 2,8 εβδομάδες.
* Η Ελλάδα και η Σουηδία έχουν στενές σχέσεις και μακρά ιστορία φιλίας, σημείωσε με τη σειρά του ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, Πάνος Λειβαδάς. «Οι Σουηδοί τουρίστες δείχνουν προτίμηση στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν κυρίως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι ο κύριος μήνας προσέλευσης. Ο ΕΟΤ έχει επικεντρωθεί στο online marketing, καθώς οι Σουηδοί αποφασίζουν κυρίως μέσω Διαδικτύου. Στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός συνεργάζεται πιλοτικά με τις ταξιδιωτικές επιδραστικές ιστοσελίδες tripadvisor και expedia» είπε.
«Ελάτε Σουηδία»
* Η Σουηδή πρέσβης στην Αθήνα Σάρλοτ Ράνγκμπεργκ αναφέρθηκε στο «success story» της Σουηδίας. Πρόκειται για μια εξωστρεφή χώρα, με μεγάλες εταιρείες, είναι μία από τις πιο καινοτόμες χώρες στον κόσμο, δίνει κάθε χρόνο το 4% του ΑΕΠ σε έρευνα και ανάπτυξη, έχει μακρά ιστορία σε περιβαλλοντική ευαισθησία και αειφόρο ανάπτυξη. Οσον αφορά τον τουρισμό, εκατοντάδες χιλιάδες Σουηδοί επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους. Δυστυχώς, σύμφωνα με την κ. Ράνγκμπεργκ, δεν είναι αντίστοιχος ο αριθμός των Ελλήνων τουριστών στη Σουηδία. Καλεί τους Ελληνες να επισκεφθούν τη χώρα της: «Είστε καλοδεχούμενοι. Φέρτε όσο περισσότερους μπορείτε».
* Χαρακτηριστικό πάντως του κλίματος είναι η πρόβλεψη της Aegean για άνοδο 75% σε Σκανδιναβούς επιβάτες το 2014. Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης έκανε λόγο για 30 προορισμούς από 6 ελληνικούς αερολιμένες. Η συνεργάτις της Aegean, Apollo Kuoni, αναμένει περί τους 650 χιλ. Σουηδούς. Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Τάκης Φιλιππόπουλος, τόνισε την ανάγκη παράτασης της τουριστικής σεζόν, που για την ώρα κρατά μόλις 4-5 μήνες.
* Για τον πρόεδρο του Enterprise Greece, Αρι Συγγρό, οι τελευταίες ανακαλύψεις σε Αμφίπολη και ναυάγιο των Αντικυθήρων δημιουργούν μια νέα αγορά και ενισχύουν την επισκεψιμότητα στη χώρα. Μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, όπως οι Seraton, Cornwall, RadissonBlue, έρχονται πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ παρατηρούνται σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις, με τα αντίστοιχα έσοδα από τις αρχές του 2014 να ανέρχονται σε 117 εκατ. ευρώ, όπως είπε.
* Στο φόρουμ μίλησε και η Γιοχάνα Στραντ, υπεύθυνη προϊόντος για Ελλάδα, Ισπανία και Ιταλία στην TUI Nordic/Fritidsresor. «Ισχύει ο έρωτας για τα ελληνικά νησιά, ίσχυε και πριν από το "Mamma Mia!"», δήλωσε χαριτολογώντας. Παγκοσμίως, η TUI Nordic έχει το 28% της σκανδιναβικής αγοράς. Το μερίδιο αγοράς των Σκανδιναβών στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22%. Βάσει ερευνών, το WiFi αποτελεί για τους τουρίστες προτεραιότητα μεγαλύτερη κι από το πρωινό, ενώ ενδιαφέρον είναι πως το πάλαι ποτέ δημοφιλές spa βρίσκεται σε χαμηλή προτεραιότητα. Η Σουηδία είναι 7η στην ταχύτητα του Διαδικτύου παγκοσμίως, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στην 35η θέση, γεγονός που αναδεικνύει το πρόβλημα της χώρας μας σε ένα τόσο σημαντικό για τον τουρισμό τομέα.
Αναφερόμενη στις τάσεις στην ελληνική αγορά, δηλαδή το τι ψάχνουν οι επισκέπτες, η κ. Στραντ ανέφερε με σειρά σημαντικότητας τα εξής: WiFi, εντοπιότητα και αυθεντικότητα, ξεχωριστός καφές και κρασί, αθλητικές δραστηριότητες, φαγητό και βιολογικό και τοπικό προϊόν. Ειδικά ο Σουηδός θα πληρώσει πολλά για αγνά, τοπικά προϊόντα. Επιπλέον, δημοφιλής είναι και η διεθνής τάση all inclusive (όταν όλες οι παροχές περιλαμβάνονται στην τιμή της διαμονής). Το 34% των Σουηδών που ήρθαν πέρυσι στην Ελλάδα έκλεισαν all inclusive, ποσοστό που αναμένεται να ανεβεί στο 37% το 2014.
Και η οικολογία όμως παίζει σημαντικό ρόλο. Το 40% των Σουηδών πελατών της εταιρείας σε Κρήτη και Ρόδο, που είναι και οι μεγαλύτεροι προορισμοί, μένουν σε ξενοδοχεία πιστοποιημένα με ISO 14001. Η ασφάλεια συγκαταλέγεται στα θετικά της χώρας μας, καθώς είναι ελάχιστα τα περιστατικά βίας και εγκληματικότητας στα νησιά.
Μείον τα αεροδρόμια
* Από την άλλη, τα αεροδρόμια αποτελούν μεγάλο πρόβλημα. «Χάος, βρόμικες τουαλέτες, ανεπαρκής κλιματισμός, αλαλούμ στις αίθουσες αναμονής, έλλειψη προσωπικού, αλλά και "γερασμένοι" υπάλληλοι», είναι μερικά μόνο από τα σχόλια των πελατών. Οι τουριστικές σχέσεις πάντως με τη Σουηδία χαρακτηρίζονται από μεγάλη αισιοδοξία και αναμένεται ενίσχυση στο μέλλον. Ενδεικτικό είναι πως στη Στοκχόλμη έχει προγραμματιστεί για τον ερχόμενο Μάρτιο μήνας ελληνικού φαγητού, όπου διάσημοι Ελληνες σεφ θα μαγειρεύουν σε 5 επιλεγμένα εστιατόρια.