Έντυπη Έκδοση

ΠΕΝΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΝΟΜΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Η ανασυγκρότηση της χώρας θα έρθει από το Σύνταγμα

Εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τους πολίτες και ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του, πρότεινε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ

Συγκεκριμένες προτάσεις από διαφορετικές προσεγγίσεις τέθηκαν στην εκδήλωση του κύκλου προβληματισμού «Ρεύμα Σκέψης» με τίτλο «Η Συνταγματική Αναθεώρηση ως αναγκαιότητα για την ανασυγκρότηση της χώρας».

Η συζήτηση έγινε προχθές το απόγευμα στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΒΕΑ. Ομιλητές ήταν ο πρώην πρόεδρος του Συνασπισμού, Νίκος Κωνσταντόπουλος, ο πρώην υπουργός Εσωτερικών Ευριπίδης Στυλιανίδης και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεόδωρος Φορτσάκης. Τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος του κύκλου «Ρεύμα Σκέψης» Κωνσταντίνος Μαγουλάς. Χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος, πριν από την έναρξη, ενώ στο τέλος παρενέβη ο πρόεδρος του ΣτΕ Σωτήρης Ρίζος.

Ο κ. Μαγουλάς καλωσόρισε τους παρευρισκομένους και μίλησε για τη φύση του κύκλου «Ρεύμα Σκέψης», τους στόχους και το πρόγραμμά του. Στη συνέχεια ο κ. Μίχαλος χαιρετίζοντας δήλωσε πως ένα νέο Σύνταγμα θα πρέπει να αποκαταστήσει την αξιοπιστία των θεσμών και να διασφαλίζει πολιτική σταθερότητα. Πρότεινε την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τους πολίτες και την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του. Επίσης τάχθηκε υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων και του εκσυγχρονισμού της δασικής νομοθεσίας μέσω μιας συνταγματικής αναθεώρησης.

Σε τρεις άξονες

Ο κ. Στυλιανίδης επισήμανε ότι η αναθεώρηση θα πρέπει να κινηθεί πάνω σε τρεις άξονες. Ο πρώτος είναι το οικονομικό Σύνταγμα, ο δεύτερος αφορά την αρχή ελέγχων και ισορροπιών και ο τρίτος έχει σχέση με την ενίσχυση της ελληνικής πολιτιστικής ταυτότητας. Στη συνέχεια ο κ. Στυλιανίδης πρότεινε τρόπους με τους οποίους θα υλοποιηθούν οι αναθεωρητικές παρεμβάσεις στους τρεις παραπάνω τομείς.

Οσον αφορά τον πρώτο άξονα, προτάθηκε η θεσμοθέτηση της σταθερότητας ενός φορολογικού συστήματος που θα αναθεωρείται μόνο έπειτα από δύο οικονομικά έτη ώστε να μην αιφνιδιάζονται οι επενδυτές. Επίσης ο κ. Στυλιανίδης πρότεινε τη δυνατότητα δικαστικής αμνηστίας για φορολογικές δίκες, αν το επιθυμεί ο αντίδικος του κράτους και εφόσον αυτός καταβάλει ένα ποσοστό της διαφοράς του με το Δημόσιο. Παράλληλα, υποστήριξε ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και η δημιουργία ειδικού τμήματος για επενδυτικές δίκες στο ΣτΕ θα ωφελούσαν την οικονομία της χώρας.

Σχετικά με το δεύτερο άξονα, το αναθεωρημένο Σύνταγμα πρέπει να στοχεύει στην ισορροπία μεταξύ τεχνοκρατίας, αγοράς και πολιτικής. Προς αυτή την κατεύθυνση ο κ. Στυλιανίδης πρότεινε τη θέσπιση της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, μέσω της οποίας ένας ορισμένος αριθμός πολιτών θα μπορεί να επισπεύδει το κοινοβούλιο να ξεκινήσει μια νομοθετική διαδικασία. Επίσης πρότεινε την επανεξέταση της βουλευτικής ασυλίας και του νόμου περί ευθύνης υπουργών από μηδενική βάση, την πενταετή κοινοβουλευτική και κυβερνητική θητεία και την απόλυτη διάκριση βουλευτών και υπουργών. Ο κ. Στυλιανίδης συμπλήρωσε ότι ο περιορισμός του πρωθυπουργοκεντρισμού μπορεί να επιτευχθεί με την ενίσχυση των ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας, την επιβολή διά νόμου της εσωκομματικής δημοκρατίας και τη θεσμοθέτηση συνταγματικού δικαστηρίου, ενώ συμπλήρωσε πως η πρόταση για εξεταστική επιτροπή πρέπει να καταστεί προνόμιο της αντιπολίτευσης.

Τέλος, όσον αφορά τον τρίτο άξονα, ο κ. Στυλιανίδης πρότεινε την συνταγματική προστασία της γλώσσας και της πολιτιστικής ταυτότητας και την περεταίρω απλούστευση της δυνατότητας ψήφου και εκπροσώπησης για τον απόδημο ελληνισμό.

Δικαιοσύνη ή διοίκηση

Η τοποθέτηση του κ. Φορτσάκη αφορούσε περισσότερο τεχνικά και λιγότερο πολιτικά ζητήματα. Αν και όχι αντίθετος σε μια αναθεώρηση, ο πρύτανης μίλησε αρχικά για άρθρα που θα μπορούσε να μην αναθεωρηθούν. Φέρνοντας ένα παράδειγμα, ανέφερε ότι θα ήταν δυνατό να λειτουργήσουν ιδιωτικά πανεπιστήμια στα πλαίσια του άρθρου 16 με τη θέσπιση μιας νέας κατηγορίας νομικού προσώπου που θα ονομάζεται «πανεπιστημιακό νομικό πρόσωπο» και θα τελεί υπό κρατική εποπτεία. Στη συνέχεια δήλωσε ότι μια πιθανή αναθεώρηση θα πρέπει πρωτίστως να αφορά τη δικαιοσύνη και τη διοίκηση και παρέθεσε μια σειρά χαρακτηριστικών περιπτώσεων.

Σύμφωνα με τον κ. Φορτσάκη ένα νέο Σύνταγμα οφείλει να προβλέπει ότι η δικαιοσύνη δεν θα απονέμεται μόνο από κρατικά δικαστήρια αλλά και από διαιτητικά, ώστε να επέλθει αποσυμφόρηση των υποθέσεων. Στην ίδια κατεύθυνση θα κινείται και η πρόβλεψη για βοηθούς δικαστών που θα προέρχονται από τις τάξεις των υπόλοιπων νομικών επαγγελμάτων. Ο πρύτανης πρότεινε επίσης την άρση απαγόρευσης στους δικαστές να ασκούν άλλα επαγγέλματα και διοικητικά καθήκοντα, την απλοποίηση των διατάξεων του Συντάγματος για την οργάνωση και τη δικαιοδοσία των δικαστηρίων και την κατάργηση όσων αναφέρονται στις αρμοδιότητές τους. Τέλος, όσον αφορά τη διοίκηση, ο κ. Φορτσάκης συνέστησε τον περιορισμό της έννοιας του δημοσίου υπαλλήλου κάνοντας λόγο για σύγχυση της μονιμότητας με την ισοβιότητα. Συμπλήρωσε δε ότι προσλήψεις και απολύσεις θα πρέπει να γίνονται μόνο από το ΑΣΕΠ.

Παραβίαση Συντάγματος

Στην παρέμβασή του ο κ. Ρίζος φάνηκε επιφυλακτικός απέναντι σε μια αναθεώρηση λέγοντας ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε αν το Σύνταγμα είναι λειτουργικό από τη στιγμή που δεν το τηρούμε. Ενδεικτικά ανέφερε πως παραβιάζονται συχνά οι διατάξεις που αφορούν την πρόωρη διάλυση της βουλής, τη συμμόρφωση της διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις, την ανάπτυξη πόλεων βάσει σχεδίου και την έκδοση πράξεων νομοθετικού περιεχομένου.

** Παραχάραξη πολιτεύματος

Ο κ. Κωνσταντόπουλος επισήμανε αρχικά την συχνή παραβίαση του Συντάγματος και την αλλοίωση του πολιτεύματος, διαπιστώνοντας παράλληλα την αναντιστοιχία θεσμικού πλαισίου και κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας. Κυριαρχεί η αποποίηση ευθυνών και η ωραιοποίηση του εκάστοτε κυβερνητικού ρεαλισμού, ενώ η Ελλάδα αντιμετωπίζεται από το πολιτικό σύστημα σαν κομματικό τιμάριο. Ο κ. Κωνσταντόπουλος μίλησε επίσης για επιπρόσθετη παραχάραξη του πολιτεύματος με αφορμή την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας και τόνισε ότι η νοσηρότητα του δημοσίου βίου οδήγησε σε έναν διάχυτο αντιπολιτικό θυμό που έγινε αντικείμενο εκμετάλλευσης από νεοναζιστικά μορφώματα. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι αναγκαία μια άμεση, ευρεία και δραματική συνταγματική αναθεώρηση. «Εχω την άποψη ότι πρέπει να φτάσει στα όρια μιας συντακτικής αναθεώρησης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντόπουλος.

Επίσης επισήμανε ότι για πρώτη φορά έχει προκύψει η πλειοψηφική ενίσχυση μιας σύγχρονης Αριστεράς για μια εναλλακτική διακυβέρνηση πέρα του παλαιού δικομματισμού και συνέδεσε την αναθεώρηση με τη συζήτηση για ένα νέο, προοδευτικότερο ευρωπαϊκό σύνταγμα η οποία έχει ξεκινήσει στην Ευρώπη. Βασικός στόχος μιας αναθεώρησης πρέπει να είναι ο περιορισμός του πρωθυπουργοκεντρικού συστήματος που υποβαθμίζει το Κοινοβούλιο και το υπουργικό συμβούλιο ενώ καθιστά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ένα σκιώδες σύμβολο. Ο κ. Κωνσταντόπουλος έκλεισε τονίζοντας την ανάγκη για ισονομία, φορολογική δικαιοσύνη και πολιτική εξυγίανση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ομιλίες/Διαλέξεις
Εκδηλώσεις
ΕΒΕΑ