Έντυπη Έκδοση

Γ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ, πρόεδρος επαγγελματιών μικρών φορτηγών

«Πειρατικά φορτηγά, διόδια και φόροι μάς γονάτισαν»

Πολλοί αυτοκινητιστές άλλαξαν επαγγελματικό προσανατολισμό. Το χρέος τους προς τον ΟΑΕΕ τούς εμποδίζει να «κλείσουν» την επιχείρησή τους και να παραδώσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους, επισημαίνει σε συνέντευξή του στην «Ε» ο Γιώργος Παπούλιας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Μικρών Φορτηγών Αυτοκινήτων.

- Πόσα σωματεία απαριθμεί η ΠΟΕΜΙΦΑ; Ποια είναι η κατάσταση του κλάδου σήμερα;

«Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Μικρών Φορτηγών Αυτοκινήτων (ΠΟΕΜΙΦΑ) ιδρύθηκε το 1975 και αντιπροσωπεύει ΦΔΧ αστικών μεταφορών (μεταφορές, διανομές, μετακομίσεις κ.ά.).

Η Ομοσπονδία εκπροσωπεί 37 σωματεία και σχεδόν 13.500 αυτοκινητιστές, από τους συνολικά 31.000 που υπάρχουν στην Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή. Σε παλαιότερες συνελεύσεις προσέρχονταν περίπου 25 σωματεία, ενώ κατά την τελευταία προσήλθαν μόλις 17, φανερώνοντας τη συρρίκνωση του κλάδου.

Περίπου το 35%-40% των αυτοκινητιστών έχουν ακινητοποιήσει τα οχήματά του ή έχει καταθέσει τις πινακίδες, με το υπόλοιπο 60% να είναι ενεργό. Μόνο, το 2009, στο νομό Αττικής, είχαν καταγραφεί 6.000 μικρά φορτηγά, ενώ σήμερα υπολογίζεται ότι, εκτός αγοράς, βγήκαν περί τα 1.500.

Σημειωτέον, αρκετοί είναι εκείνοι που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τον ΟΑΕΕ. Δηλαδή, ενώ έχουν αλλάξει επαγγελματικό προσανατολισμό, το χρέος τους προς το Ταμείο τούς εμποδίζει να "κλείσουν" την επιχείρηση και να παραδώσουν τις πινακίδες.

Επίσης, εάν υπάρχουν οφειλές προς τον ΟΑΕΕ, δεν μπορεί να γίνει μεταβίβαση φορτηγών, μέχρι να εξοφληθούν όλες οι οφειλές του αυτοκινητιστή προς το Ταμείο.

Μέχρι το 2010, ένας αυτοκινητιστής μπορούσε να πουλήσει την άδεια και να πάρει "ζεστό" χρήμα, τότε που οι άδειες είχαν αξία, ενώ μετά τον Νόμο 3887/10 (απελευθέρωση) και σε συνδυασμό με την κρίση, οι άδειες απαξιώθηκαν εντελώς».

- Ελέω μείωσης του τζίρου, έχετε ρίξει τα κόμιστρα;

«Τα σημερινά κόμιστρα έχουν πέσει στις τιμές του 2006. Αυτό σημαίνει ότι, το 2006, ένα δρομολόγιο Αθήνα - Σχηματάρι κόστιζε 150 ευρώ, ενώ σήμερα η αξία του ανέρχεται στα 90-100. Υπολογίζεται ότι, το 2009, κατά μέσο όρο τα κόμιστρα του κλάδου μειώθηκαν έως 50% (με τα μισά περίπου χρήματα να είναι έξοδα για καύσιμα και διόδια), παρόλα αυτά, το λειτουργικό μας κόστος έχει αυξηθεί κατά 35%.

Παράλληλα, είμαστε αντιμέτωποι με καθυστερήσεις στις πληρωμές και, συνεπώς, και με έλλειψη ρευστότητας. Η καλύτερη περίπτωση πληρωμής -μέσω επιταγής- φτάνει τους 4,5 ή και 6 μήνες, ενώ πάντα υπάρχει ανοικτό το ενδεχόμενο της επισφάλειας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, από τους 13.500 επαγγελματίες μικρών φορτηγών που είχαν καταγραφεί το 2009, πανελλαδικά, ο αριθμός τους μειώθηκε στους 9.000».

- Ποια είναι τα θεσμικά αιτήματα του κλάδου;

«Πρώτο και κυριότερο ζήτημα είναι η φορολογία. Συγκεκριμένα:

Α) Ο κλάδος υποφέρει από την υπερφορολόγηση, καθώς το 46% του εισοδήματος ενός αυτοκινητιστή πάει κατευθείαν στην Εφορία.

Β) Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την προκαταβολή του ΦΠΑ, καθώς πρέπει να καταβάλλεται άμεσα, παρόλο που μια επιταγή λήγει μετά από 6 μήνες.

Γ) Παρανόμως, αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που ζητούν ασφαλιστική ενημερότητα, από ιδιώτες αυτοκινητιστές, για την πληρωμή της συνεργασίας.

Δεύτερο μεγάλο ζήτημα είναι το ασφαλιστικό. Λόγω συσσωρευμένων χρεών προς τον ΟΑΕΕ, οι επαγγελματίες δεν μπορούν να προβούν σε πώληση στόλου ή αδειών, με στόχο την αποπληρωμή οφειλών.

Τρίτο, η αύξηση των διοδίων στα επαγγελματικά αυτοκίνητα θα αυξήσει, όχι το κόστος των μεταφερόμενων προϊόντων, αλλά θα λειτουργήσει και εις βάρος των καταναλωτών».

- Οργιάζει (και) στον χώρο σας η παράνομη μεταφορά;

«Στο χώρο μας οργιάζει η παράνομη μεταφορά. Τα παραδείγματα πολλά, όπως:

1) Ελληνικά "πειρατικά", ιδιωτικής χρήσης φορτηγά, υποκλέπτουν παράνομα έργο από τους αυτοκινητιστές του κλάδου. Απτό παράδειγμα της κατάστασης αυτής παρατηρείται στα πρακτορεία "Εμπορευματικών Μεταφορών" (π.χ. Κηφισός), στα 10 αυτοκίνητα που θα δεις, το 1 είναι Δ.Χ. και τα υπόλοιπα 9 Ι.Χ., εκ των οποίων τα 7 είναι παράνομα.

Τα "πειρατικά" αυτά Ι.Χ. φορτηγά θα είναι "τύπου courier" ή φορτηγά με υλικά συσκευασίας ή Ι.Χ. επιβατικά, τα οποία, υπό ειδική διαμόρφωση του εσωτερικού του αυτοκινήτου, πραγματοποιούν μεταφορές.

Πρέπει να σημειωθεί ότι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, υπάρχει κενό στην ελληνική νομοθεσία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διώκεται νομικά ο παραβάτης.

2) Ταξί και εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων-Βαν έως 3,5 τόνων. Παρατηρείται πολλές φορές Βαν να μεταφέρουν εμπορεύματα για λογαριασμό οποιουδήποτε τρίτου.

3) Αλλοδαπά μικρά φορτηγά, κυρίως αλβανικά, βουλγάρικα και κυπριακά, πραγματοποιούν αστικές μεταφορές και μετακομίσεις, χωρίς κανένα παραστατικό. Υπολογίζεται ότι, σε πανελλαδική κλίμακα, κυκλοφορούν περίπου 1.500 - 2.000 μικρά φορτηγά που πραγματοποιούν παράνομες αστικές μεταφορές.

4) Τέλος, στην επαρχία καταγράφονται περιπτώσεις, όπου αγροτικά Ι.Χ. φορτηγάκια εκτελούν παντός είδους μεταφορές».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Συνεντεύξεις
Γνώμες/Απόψεις
Αναλύσεις
Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Μικρών Φορτηγών Αυτοκινήτων (ΠΟΕΜΙΦΑ)