Έντυπη Έκδοση

Φυγή σε φανταστικό κόσμο

ΣΤΟ ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΟΥΙΛΙΑΜ ΓΟΥΟΡΤΟΝ «BIRDY», ΕΝΑΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΚΑΤΑΦΕΥΓΕΙ ΣΤΟ ΦΑΝΤΑΣΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΠΤΗΝΩΝ ΑΔΥΝΑΤΩΝΤΑΣ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙ ΣΤΙΣ ΘΗΡΙΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Σε εποχές κρίσης οι άνθρωποι καταφεύγουν μέσα τους, μαζεύονται στο καβούκι τους, συσπειρώνονται για να αμυνθούν. Η ποίηση, το μυθιστόρημα, η τέχνη, ο κινηματογράφος και το θέατρο χαρίζουν τον ψευδαισθητικό κόσμο τους ως παυσίλυπη και παυσίπονη απόπειρα σεισάχθειας. Η φυγή σε άλλους κόσμους, σε χωροχρονικά πλαίσια ελευθερίας μπορεί να γίνεται με δημιουργικό ή με παθολογικό τρόπο.

Στο πάντα επίκαιρο (μαζί με τον «Γλάρο Ιωνάθαν») δημοφιλές μυθιστόρημα του Ουίλιαμ Γουόρτον «Birdy», ένας εύθραυστος στρατιώτης επιλέγει να καταφύγει στο φαντασιακό κόσμο των πτηνών, αφού αδυνατεί ν' αντέξει ή να συμμετάσχει στις θηριωδίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Από έφηβος έχει δημιουργήσει στο δωμάτιό του ένα οικοτροφείο πουλιών, αρνούμενος να ενταχθεί στον κόσμο των «κανονικών» εφήβων που κυνηγάνε να φλερτάρουν τις συμμαθήτριές τους στα πάρτι. Αυτή η ρομαντική ιστορία μετατρέπεται σε εφιάλτη (βγαλμένο θαρρείς από τη «Φωτιά» του Μπαρμπίς), ο «ασθενής», που επιλέγει να απομακρυνθεί από τον κόσμο των «φυσιολογικών» απανθρωποποιημένων υπάρξεων, κλείνεται σε ψυχιατρείο και γίνεται πειραματόζωο του στρατιωτικού γιατρού, που έχει όμως μερικά ψήγματα φιλανθρωπίας. Ο παιδικός φίλος και σύντροφος των εφηβικών παιχνιδιών, ατίθασος τραυματίας πολέμου, καλείται να συμμετάσχει σε αυτό το ψυχόδραμα για τρεις, ή μάλλον... τέσσερις, αφού λαμβάνει μέρος και ο συνειδητοποιημένος νοσοκόμος που απέφυγε μεν τη θηριωδία της πρώτης γραμμής, βυθίστηκε όμως στην αγριότητα των μετόπισθεν και μασουλάει διαρκώς κέικ.

Στον ιδιαίτερα διαμορφωμένο χώρο του ατμοσφαιρικού θεάτρου «Altera Pars» ανεβαίνει η διασκευή αυτού του έργου από το σκηνοθέτη Πέτρο Νάκο, σε μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ, με μια πλειάδα σημαντικών και δημιουργικών ηθοποιών. Μια παράσταση εξπρεσιονιστική, σε γοργούς ρυθμούς, που φέρει τη «νευρική» σφραγίδα ενός «μανικού» σκηνοθέτη. Το κρεσέντο του τέλους είναι αναμενόμενο και προ-οικονομημένο, αφού η καλοκουρδισμένη παράσταση βασίζεται στην αρμονική συνύπαρξη και στις ταιριαστές, αλληλοσυμπληρούμενες ερμηνείες των εκλεκτών ηθοποιών. Η διανομή είναι ιδανική.

Ο Μιχάλης Δελής πλάθει μια πληθωρική φιγούρα κουτσομπόλη, τεμπέλη, λαίμαργου, αλλά και ψυχοπονιάρη νοσοκόμου. Ο Τάσος Μπλάτζιος, θυμίζοντας φωνητικά και μορφικά τον αλησμόνητο Μάνο Κατράκη, σκιαγραφεί έναν ψυχίατρο Βάις με αντιθέσεις, αντιφάσεις, παρακρούσεις κι αμφιθυμίες. Ο Γιώργος Δαφνόπουλος αποδίδει στο έπακρο την αισθαντική σωματικότητα του νεαρού Μπέρντι στην επαφή του με τα εξιδανικευμένα του πτηνά. Η αποκάλυψη όμως είναι ο Στέφανος Κακαβούλης στο ρόλο του ώριμου Μπέρντι, του καταρρακωμένου, του φυλακισμένου, του εκμηδενισμένου, που βρίσκει όμως τη δύναμη να αναδυθεί από τις στάχτες του όπως ο μυθικός φοίνικας.

Ο βραβευμένος αυτός ηθοποιός, συγγραφέας, σκηνοθέτης και ποιητής είναι μεγάλη ελπίδα για το ελληνικό θέατρο. Τον επεσήμανα σε μία από τις πρώτες εμφανίσεις του ως «Αντίνοος» του Φερνάντο Πεσόα. Από τότε πηγαίνει σεμνά και σταθερά προς πλήρη κατοχή των εκφραστικών του μέσων, οδεύοντας προς απογείωση που θα τον οδηγήσει ίσως κι εκτός των συνόρων της χώρας μας, σε μία πτήση που δεν θα έχει -ελπίζουμε- καμία συγγένεια με την απέλπιδα απόδραση του Ικαρου.

Πειστικά αληθοφανής και ο νεαρός Αλ από τον Τάσο Περάκη και ο ώριμος Λοχίας Αλ από τον Πέτρο Νάκο. Και οι δυο τους -με την εκπληκτική μορφική ομοιότητα- έδωσαν το κινηματογραφικά ρεαλιστικό μέτρο σε μια παράσταση που είναι ίσως από τις σημαντικότερες της φθινοπωρινής-χειμερινής και ανοιξιάτικης περιόδου που διανύουμε. Γενικά ομιλώντας, διακρίνεται μια τάση συσπείρωσης στην παρελθοντική μίζερη και ωραιοποιημένη νεοελληνική πραγματικότητα, ενώ ταυτόχρονα το νέο αίμα του θεάτρου πετάει πάνω από διεθνή νερά με τη γενναιότητα των καινοτόμων.

Δραματικά έντονη η συνεισφορά της μουσικής που υπογράφει ο Νίκος Τσέκος, που υπογράφει και τη σύνθεση ήχων αλλά και το βίντεο. Τους εξπρεσιονιστικούς φωτισμούς επιμελήθηκε ο Παναγιώτης Μανούσης. Για τα εύστοχα, λειτουργικά σκηνικά αναλαμβάνει συλλογικά την ευθύνη η ομάδα Altera Pars. 

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αναλύσεις
Γνώμες/Απόψεις
Μυθιστορήματα