Έντυπη Έκδοση

ΒΡΑΖΙΛΙΑ ΠΩΣ ΚΕΡΔΙΣΕ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ Η ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΗ ΡΟΥΣΕΦ

Η Ντίλμα το έκανε... όπως ο Τσε

Η προεκλογική καμπάνια της Ρούσεφ ήταν έξυπνη: αντί για το κόμμα, προβλήθηκε η ίδια και η δράση της κατά του παλαιού στρατιωτικού καθεστώτος

Με μια προεκλογική καμπάνια που βασίστηκε περίπου στη συνταγή «κάν' το όπως ο Τσε», η Ντίλμα Ρούσεφ, η πρώην και νυν πρόεδρος της Βραζιλίας, κατάφερε την περασμένη Κυριακή να επικρατήσει τελικά του αντιπάλου της, Εέσιου Νέβες, στο δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών, με τρεις ποσοστιαίες μονάδες διαφορά.

Πολλοί λαοί έχουν το Πολυτεχνείο τους, γενιές που παρέδωσαν κάποιες φορές τη σκυτάλη στον μεσόκοπο, αγνώριστο εαυτό τους, και αφανείς ήρωες που η ιστορία τούς θυμάται αποσπασματικά και κατ' εξαίρεση. Σε κάθε περίπτωση, η επανάσταση είναι πάντα μια καλή ιστορία για να την αφηγηθεί κανείς εκ των υστέρων. Και κυρίως για τους διαφημιστές.

Η Βραζιλία είχε τον δικό της δικτάτορα, τον Εμίλιο Γκαραστάζου Μέντιτσι (Συνοπτικά η ιστορία: Πέτυχε ανάπτυξη 10% , ευνόησε τους πλούσιους, καταδίκασε τους φτωχούς).

Η Ντίλμα Ρούσεφ, όταν ήταν είκοσι τριών ετών, είχε φυλακιστεί από το καθεστώς του, είχε βασανιστεί για είκοσι δύο μέρες και είχε παραμείνει στη φυλακή για τρία χρόνια. Το ατίθασο κοριτσόπουλο στο μεταξύ εξελίχθηκε στην πρόεδρο της χώρας, και για να το καταφέρει για άλλη μια φορά οι επικοινωνιολόγοι της έκριναν σκόπιμη την υπενθύμιση αυτής της ιστορίας στην προεκλογική της καμπάνια.

Μια ασπρόμαυρη φωτογραφία της Ρούσεφ από εκείνες τις εποχές, όταν είχε συλληφθεί από το στρατιωτικό καθεστώς, ξεθάφτηκε πάραυτα από το χρονοντούλαπο της ιστορίας. Σε αυτήν, η πρόεδρος εμφανίζεται με γυαλιά μυωπίας, καρό πουκάμισο, αποφασιστικό (μοιραίο;) βλέμμα, σγουρά μαλλιά (σήμερα είναι ίσια). Στη φωτογραφία μπήκε καρμπόν και στη συνέχεια αναπαρήχθη σε χιλιάδες αντίγραφα διαφόρων σχημάτων και χρωματισμών. Η Ντίλμα επαναστάτρια αποτυπώθηκε σε μπλούζες, σημαίες και έγινε κονκάρδα που τη φόρεσαν μέλη του κόμματος (το Εργατικό, εν προκειμένω) σε όλη τη χώρα.

Πολύ πριν φτάσει στον δεύτερο γύρο, το επικοινωνιακό της επιτελείο είχε στα χέρια του τις πρώτες δημοσκοπήσεις που έδειχναν ότι η μεσαία τάξη, η τάξη, δηλαδή, την οποία ανέδειξε ο προκάτοχος και πολιτικός μέντοράς της, Λουίς Ινάσιο Λούλα ντα Σίλβα, νέοι με ακαδημαϊκή μόρφωση, γνώσεις τεχνολογίας, τραπεζικό λογαριασμό, που αγοράζουν επώνυμα ρούχα, διαθέτουν δικό τους αυτοκίνητο, πολλοί ακόμα και δικό τους σπίτι, άρχιζαν να φεύγουν από το Εργατικό Κόμμα. Πρόσφατη δημοσκόπηση της 10ης Σεπτεμβρίου του Ινστιτούτου Datafolha έδειχνε ότι το κόμμα της Ρούσεφ έχανε σε ποσοστά στους Βραζιλιάνους που κερδίζουν διπλάσια έως πενταπλάσια από το βασικό μισθό κάθε μήνα. Γιατί;

Οι νέοι με μόρφωση και με ένα καλό, πλέον, βιοτικό επίπεδο, έχουν περισσότερες απαιτήσεις. «Εχω ψηφίσει στο παρελθόν χωρίς να γνωρίζω τίποτα για τον υποψήφιο, αλλά πλέον αναρωτιέμαι τι έχει να μου προσφέρει. Πλέον προσπαθώ να ενημερώνομαι σχετικά με τα όσα υποστηρίζουν, από τα δικαιώματα των γυναικών μέχρι την εκπαίδευση και το σύστημα υγείας» δήλωνε γυναίκα ψηφοφόρος.

Η προεκλογική καμπάνια της Ρούσεφ ήταν έξυπνη: πρόβαλε τη Ρούσεφ και όχι το κόμμα (και τα σκάνδαλα διαφθοράς, με μεγαλύτερο της Petrobras), αλλά και την αντιστασιακή της δράση, στοχεύοντας στα κυρίως λαϊκά στρώματα.

Από ένα σημείο και μετά οι «βολές» του αντιπάλου της Εέσιου Νέβες, όταν της καταλόγιζε ότι ουδέποτε είχε πατήσει στο Μίνας Ζεράις, την πολιτεία από την οποία κατάγονται τόσο η Ρούσεφ όσο και ο Νέβες, εκείνη απαντούσε ότι αναγκάστηκε να φύγει ως κυνηγημένη, υπενθυμίζοντας προς όφελός της την ιστορία του 1970 που είχε ξεχαστεί.

Στο μεταξύ, οι ψηφοφόροι της πήραν τη φωτογραφία και τη μετέτρεψαν σε διάφορες εκδοχές. Η Ντίλμα Ρούσεφ κυκλοφόρησε σε παραλλαγή Φρίντα Κάλο (ένα μάλλον τυποποιημένο σύμβολο αντίστασης που πάντως μπορεί να τύχει και πολλών άλλων αναγνώσεων), ζωγραφίστηκε με τα χρώματα της βραζιλιάνικης σημαίας και μπήκε σε ένα κάδρο σε ένα κατακόκκινο, επαναστατικό φόντο. Σε ένα άλλο μοντάρισμα της φωτογραφίας εμφανίζεται μια εκδοχή «δύο σε ένα»: της παλιάς Ντίλμα, της αγωνίστριας υπό το σλόγκαν «Σπέρνοντας την ελευθερία» και της τωρινής, με το ίσιο μαλλί, υπό το σλόγκαν «Θερίζεις τη δημοκρατία».

Σε πολλές συγκεντρώσεις του κόμματος μπλούζες και σημαίες με την Ντίλμα επαναστάτρια ζωγραφίζονταν στο δρόμο από ερασιτέχνες, πλανόδιους ζωγράφους. Η Ντίλμα Ρούσεφ, η γυναίκα με τη θαρραλέα καρδιά, όπως διαβεβαίωνε το βασικό διαφημιστικό μότο της καμπάνιας της, επανεξελέγη με ποσοστό 51,4% (έναντι του 48,5% που έλαβε ο αντίπαλός της). Οι φτωχοί κυρίως Βραζιλιάνοι, αυτοί που ζουν στο βορειοανατολικό τμήμα της χώρας, την εμπιστεύτηκαν για άλλη μια φορά. Το κόκκινο αστέρι, σύμβολο του Εργατικού Κόμματος, αποσιωπήθηκε τεχνηέντως, για να υπερτονιστεί το επαναστατικό προφίλ της προέδρου. Οι ψηφοφόροι ξέχασαν τα σκάνδαλα, ψήφισαν την επανάσταση.

(Πηγές: Ο Globo, El Pais, Folha de Sao Paolo)

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Διεθνή
Με λέξεις-κλειδιά
Βραζιλία