Έντυπη Έκδοση

Big Brother και Social Media

Πολιτικοί και εταιρείες χρησιμοποιούν «άβαταρ» (δηλαδή ψεύτικους λογαριασμούς) στα κοινωνικά δίκτυα, προκειμένου να προσεγγίσουν ως «φίλοι» υποψήφιους πελάτες και ψηφοφόρους

Με την ανάπτυξη των social media τα τελευταία χρόνια, ήρθε και η εμπορική εκμετάλλευσή τους, όπως και η παρακολούθηση από διεθνείς μυστικές υπηρεσίες και κυβερνήσεις. Πολύς λόγος έχει γίνει άλλωστε για το εκούσιο «φακέλωμα» των χρηστών στο μακράν πιο δημοφιλές και πιο «εξωστρεφές» κοινωνικό δίκτυο, το Facebook.

Το ζήτημα της online μαζικής επιτήρησης ξεκίνησε από τον Εντουαρντ Σνόουντεν, που εργαζόταν για τη NSA και τη CIA, και τον Ιούνιο του 2013 διέρρευσε στον Τύπο απόρρητες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα μαζικής παρακολούθησης που εφαρμόζουν οι αμερικανικές και βρετανικές κυβερνήσεις. Η Privacy International, Liberty, η Διεθνής Αμνηστία και άλλες ομάδες ανθρώπινων δικαιωμάτων έχουν φέρει ενώπιον του δικαστηρίου εξουσιών έρευνας (ΙΡΤ) καταγγελίες πολιτών κατά των υπηρεσιών πληροφοριών. Πρόσφατα στη Βρετανία, σάλο προκάλεσε έκθεση της Αντιτρομοκρατικής που ούτε λίγο ούτε πολύ καθιστούσε νόμιμη την παρακολούθηση χρηστών σε αναζητήσεις τους στο Google, το Facebook, το Twitter και το YouTube, καθώς και τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επειδή θεωρούνται «εξωτερικές επικοινωνίες».

Είναι γνωστό και αμφιλεγόμενο ως πρακτική πως πολυεθνικές κυρίως εταιρείες -και στην Ελλάδα- ελέγχουν τη διαδικτυακή παρουσία των υποψήφιων εργαζομένων αλλά και των υπαλλήλων τους. Μέχρι και φημισμένα πανεπιστήμια παρακολουθούν τους φοιτητές τους. Συγκεκριμένα, στο στόχαστρο μπήκε πρόσφατα το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που αναζήτησε στα social media και επέβαλε ανάλογες κυρώσεις σε φοιτητές που ήπιαν πολύ και έκαναν ζημιές μετά την εξεταστική.

Πολιτικοί και εταιρείες χρησιμοποιούν «άβαταρ» (δηλαδή ψεύτικους λογαριασμούς) στα κοινωνικά δίκτυα, προκειμένου να προσεγγίσουν ως «φίλοι» υποψήφιους πελάτες και ψηφοφόρους. Γνώστες μάλιστα του χώρου υπολογίζουν τα άβαταρ στο 10-20% των φίλων του κάθε χρήστη στο Facebook. Επιπλέον, εταιρείες social media marketing αναλύουν όχι μόνο big data, αλλά και φωτογραφίες που αναρτώνται σε δίκτυα όπως το Instagram και το Flickr, προκειμένου να πετύχουν «στοχευμένη» διαφήμιση.

Παράλληλα, επιτήδειοι χάκερ εκμεταλλεύονται τα προσωπικά δεδομένα για ίδιον όφελος, υποκλέπτοντας αριθμούς λογαριασμών, βιντεάκια ιδιαίτερων στιγμών και φωτογραφίες. Στην Ελλάδα, πάντως, για οποιαδήποτε παραβίαση μπορεί κάποιος να απευθυνθεί στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Επιστήμη & Τεχνολογία
Με λέξεις-κλειδιά
Τεχνολογία/Εφαρμογές
Social Media
Κύριο θέμα
Στο μέλλον θα πληρώνουμε με likes