Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014
ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΠ ΣΤΟ Γ' ΤΡΙΜΗΝΟ, ΑΛΛΑ... ΕΠΟΧΙΑΚΟΣ - ΠΡΟΣΩΡΙΝΟΣ Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗΣ
Με «σωσίβιο» φάρμακα - τουρισμό
Η πιο σημαντική συνιστώσα στην αύξηση του ΑΕΠ της Ελλάδας είναι η ιδιωτική κατανάλωση και το μεγαλύτερο ειδικό βάρος στην κατανάλωση έχει το λιανικό εμπόριο το οποίο τον Αύγουστο σημείωσε σημαντική ετήσια άνοδο (Αύγουστος 2014/Αύγουστος 2013) κατά 4,5% (3,3% έναντι του Ιουλίου 2014) σε κύκλο εργασιών και 7,4% σε όγκο (6,6% έναντι Ιουλίου 2014).
Πρόκειται για την ισχυρότερη φετινή αύξηση τόσο σε τζίρο όσο και σε όγκο του λιανικού εμπορίου το α' 8μηνο του έτους, γεγονός που σε συνδυασμό με την επίσης θετική ετήσια άνοδο του Ιουλίου (1,5% σε κύκλο εργασιών και 4,5% σε όγκο) και τις επίσης θετικές εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς για τον Σεπτέμβριο, προδικάζει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και κατ' επέκταση ελαφρά άνοδο του ΑΕΠ της χώρας το γ' τρίμηνο.
Τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση σε τζίρο είχε με 14,6% ο κλάδος φαρμακευτικών-καλλυντικών (7,5% σε όγκο), ακολουθούμενος από τα τρόφιμα-ποτά-καπνός με 7,7% (10,2% σε όγκο), τα βιβλία-χαρτικά-λοιπά είδη με 7,1% (15,3% σε όγκο), τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων με 5,4% (8% σε όγκο), τα καύσιμα με 2,8% (5,5% σε όγκο) και τα λοιπά καταστήματα με 2,5% (0,1% σε όγκο).
Σε επιμέρους κατηγορίες αύξηση κατά 7,4% (9,7% σε όγκο) είχε ο κλάδος ένδυσης-υπόδησης, ενώ κάμψη σημείωσαν τα πολυκαταστήματα κατά 8,6% σε τζίρο και 2,9% σε όγκο, καθώς επίσης κάμψη είχαν και τα έπιπλα-ηλεκτρικά είδη-οικιακός εξοπλισμός κατά 3% σε τζίρο και 2,2% σε όγκο.
Βεβαίως, είναι εμφανές πως εκτός από το κοινωνικό επίδομα και κάποιες επιστροφές φόρων ή πληρωμές ληξιπρόθεσμων από το κράτος σημαντικό ρόλο στην αύξηση του λιανικού εμπορίου το καλοκαίρι έχει διαδραματίσει η δυναμική αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα. Αυτό όμως ίσως δείχνει και τον εποχικό/προσωρινό χαρακτήρα της μεταστροφής αυτής.