Έντυπη Έκδοση

Επενδυτικά συμφέροντα πίσω από τον καβγά για το Μουσείο

Ολος «ο καβγάς» που έχει ξεσπάσει μεταξύ του διοικητικού συμβουλίου και της διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης «αποκαλύπτουν ότι πίσω κρύβονται συμφέροντα με επενδυτικά σχέδια» σύμφωνα με την πρόεδρο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος Εύα Μελά.

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου για το ΕΜΣΤ η κ. Μελά επανέλαβε πολλές φορές ότι η παρέμβαση του Επιμελητηρίου είναι «πολιτική» και δεν έχει καμία σχέση με την Αννα Καφέτση την οποία «δεν αμφισβητώ επιστημονικά», όπως είπε χαρακτηριστικά. «Είτε είναι η κ. Καφέτση διευθύντρια είτε οποιοσδήποτε άλλος, με την υπάρχουσα πολιτική θα συνέβαινε ακριβώς το ίδιο, αφού το δ.σ. διορίζεται "ελέω υπουργού" και δεν αποτελείται από εκπροσώπους επιστημονικών και καλλιτεχνικών θεσμικών οργάνων από το ευρύτερο πεδίο εικαστικών τεχνών». «Ο θεσμός "μπάζει"», ανέφερε εμμένοντας στην άποψη ότι «με την πολιτική της Ε.Ε. και των κυβερνήσεων στον πολιτισμό και τις τέχνες, θα είναι ένα Μουσείο αναπαραγωγή του χρηματιστηρίου της τέχνης και των επενδυτών, μία ακόμη αίθουσα εκθέσεων, μακριά και έξω από αυτό που χρειάζεται η κοινωνία».

Κι επειδή παρών ήταν και ο εκπρόσωπος του ΕΕΤΕ στο δ.σ. του Μουσείου Μιχ. Παπαδάκης, ο οποίος έχει πάρει θέση κατά της Αννας Καφέτση, ρωτήσαμε γιατί αυτή η αντίδραση του Επιμελητηρίου δεν εκδηλώθηκε όλα αυτά τα χρόνια από το 2004 που ο κ. Παπαδάκης βρίσκεται στο συμβούλιο, αλλά εκφράζεται στο παρά πέντε των εγκαινίων του ΕΜΣΤ. «Από το 2004 έχουμε διατυπώσει την άποψη ότι ο ιδρυτικός Νόμος του ΕΜΣΤ δημιουργεί πλαίσιο αδιαφάνειας» είπε η κ. Μελά και «εγκυμονεί κινδύνους να πέσουν στο τραπέζι παρεμβάσεις από τράπεζες κ.ά.». Και στην ερώτηση γιατί ο εκπρόσωπος του ΕΕΤΕ δεν κατήγγειλε τέτοια φαινόμενα όταν τα έβλεπε στα 10 χρόνια που βρίσκεται σε αυτό το πόστο, η απάντηση του κ. Παπαδάκη ήταν πως δεν υπήρχε μία τράπεζα (σ.σ. όπως η Τράπεζα Πειραιώς που είχε άνθρωπό της, τη Σοφία Στάικου-Σάλλα, αντιπρόεδρο μέχρι πρότινος), αλλά και η Alpha Bank. «Πάντα υπήρχαν στο ΕΜΣΤ». Ο κ. Παπαδάκης αναφέρθηκε σε παρατυπίες της διευθύντριας γιατί ο νόμος τής δίνει τη δυνατότητα να λειτουργεί «εν λευκώ» όπως είπε. Και επανέλαβε το γνωστό επιχείρημα της εγγραφής έργων τέχνης στο πρωτόκολλο «με μολύβι» το οποίο έχει απαντηθεί επαρκώς από την κ. Καφέτση (με μολύβι σημειώνονταν τα έργα που δεν είχαν συμπληρωμένο φάκελο με τα παρασταστικά αγοράς ή δωρεάς).

Η κ. Μελά τόνισε πως το ΕΜΣΤ είναι δημόσιο Μουσείο ανεξάρτητα αν λειτουργεί ως ΝΠΙΔ, όπως άλλωστε είναι από το 1997 το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, η Λυρική Σκηνή και το Ελληνικό Φεστιβάλ, δηλώνοντας την αντίθεσή της στην αποδοχή χορηγιών (Νιάρχου, Δασκαλόπουλου) γιατί «τα μεγάλα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα αντιμετωπίζουν τον πολιτισμό ως ένα ακόμη χορό επενδύσεων» είπε. «Δεν θέλουμε αυτό το Μουσείο. Είμαστε από αυτούς που πάλεψαν για να αποκτήσει η χώρα ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αλλά το ΕΜΣΤ δεν είναι αυτό που ονειρευτήκαμε και σ' αυτό δεν φταίει η κ. Καφέτση αλλά η πολιτική ηγεσία που θέλει τα δημόσια πράγματα να τα βλέπει σαν ιδιωτικά».

Η πρόεδρος του ΕΕΤΕ περιέγραψε και το Μουσείο που θα ήθελε: να διοικείται από ένα δ.σ. 4ετούς θητείας το οποίο να αποτελείται από εκπροσώπους επιστημονικών και καλλιτεχνικών θεσμικών οργάνων από το ευρύτερο πεδίο των εικαστικών τεχνών. Ο πρόεδρός του να εκλέγεται από το δ.σ. και να προΐσταται όλων των υπηρεσιών του Μουσείου. Να υπάρχει επίσης μια Συμβουλευτική Επιτροπή που να εκλέγει τον διευθυντή, η θητεία του οποίου να ανανεώνεται μόνο μία φορά. Η Επιτροπή αυτή να εισηγείται και να εποπτεύει την πολιτιστική πολιτική (προγράμματα, εκθέσεις, συνέδρια κ.λπ.) και η θητεία της να είναι 4ετής.

Για τις περιοδικές εκθέσεις προτείνει το ΕΜΣΤ να κάνει ανοιχτές προσκλήσεις ενδιαφέροντος σε καλλιτέχνες. «Θέλουμε ένα Μουσείο ανοικτό στην καλλιτεχνική έρευνα και δημιουργία, ανοικτό στους εργαζόμενους, με ελεύθερη πρόσβαση τόσο των επισκεπτών όσο και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας» είπε η κ. Μελά.

Εν τω μεταξύ, συνεχίζουν να υπογράφουν υπέρ της παραμονής της Αννας Καφέτση στο ΕΜΣΤ αυτή τη φορά διεθνείς καλλιτέχνες. Σε επιστολές που έστειλαν μερικοί διάσημοι δημιουργοί σύγχρονης τέχνης, όπως οι Ιλια και Εμίλια Καμπακόφ, Σιρίν Νεσάτ, Γκιουλσούν Καραμουσταφά, Κιμσούτζα, Μαρία Βιρκάλα, εκφράζουν την υποστήριξή τους στο πρόσωπό της. Τη γνωρίζουν άλλωστε και προσωπικά από τη συνεργασία που είχαν μαζί της όλα αυτά τα χρόνια, ιδίως το 2004 όταν είχε οργανώσει τη μεγάλη έκθεση «Διαπολιτισμοί» στην Αθήνα με τη συμμετοχή καλλιτεχνών παγκόσμιας ακτινοβολίας. Οι υπογραφές προσωπικοτήτων για να ανοίξει άμεσα το Μουσείο ξεπέρασαν ήδη τις 400.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι